تهران- ایرنا- رییس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای گفت: زنان ۴۵ درصد دانشجویان این دانشگاه را تشکیل می‌دهند و نرخ اشتغال دانش‌آموختگان زن در این دانشگاه ۴۰ درصد است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، عرفان خسرویان در نشست توانمندسازی زنان برای آینده‌ای پایدار که به میزبانی کمیسیون ملی یونسکو ایران برگزار شد، مهارت‌آموزی را پیشران توسعه پایدار دانست و افزود: انقلاب مهارت‌آموزی آینده کار را برای زنان متحول می‌کند.

وی در این نشست که با حضور معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور، معاون توسعه ورزش بانوان در وزارت ورزش و جوانان، مدیرکل دفتر حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد، یادآور شد: گسترش نیافتن کارآموزی و مهارت‌های توسعه‌ای فنی و حرفه‌ای یکی از مهم‌ترین علل ضعف توسعه اقتصادی‌اجتماعی است و به‌رغم اهمیت این موضوع متأسفانه نتوانسته‌ایم این امر را از حیث حکمرانی، فرهنگی، قانون‌گذاری و مقرراتی به سامان برسانیم.

در کشورهای پیشرفته ۷۰ درصد دانشجویان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را دنبال می‌کنند و این درصد در کشور ما کمتر از ۲۵ درصد است.

رشد آمار جمعیتی دانشجویان دختر در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای

رییس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با تأکید بر ارتقای مهارت‌ها اذعان کرد: کشورهایی که نابرابری اقتصادی و شغلی بالایی دارند، با مهارت‌آموزی می‌توانند کیفیت مشاغل زنان را افزایش دهند، زیرا بدون مشارکت زنان که نیمی از جمعیت و استعدادهای جهان را تشکیل می‌دهند؛ دستیابی به توسعه واقعی میسر نخواهد بود.

خسرویان ضمن طرح این پرسش که چگونه زنان را به مهارت‌های لازم برای مشارکت در اقتصاد اکنون و آینده مجهز کنیم؟، اظهار داشت: تلاش برای ایجاد چشم‌انداز بهتر برای نمایندگی زنان در نقش‌های نوظهور و مشاغل آینده، افزایش مهارت‌های مدیریتی زنان، ایجاد زمینه‌های لازم برای افزایش مشارکت زنان در مهارت‌آموزی در این زمینه مفید است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: این دانشگاه با توجه به نقش و جایگاه خود در تربیت نیروی کار توانمند، ماهر و توسعه‌نگر در این مسیر پیشگام بوده است. ۴۵ درصد از دانشجویان در این دانشگاه را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین زنان در ۴۹ درصد از رشته‌های دانشگاهی فنی و حرفه‌ای فعال هستند.

رشد آمار جمعیتی دانشجویان دختر در دانشگاه فنی و حرفه‌ای از ۳۰ درصد در سال ۱۳۹۳ به ۴۳ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است. ۵۳ مرکز آموزشی ویژه زنان در این دانشگاه وجود دارد و نرخ اشتغال دانش آموختگان زن در این دانشگاه ۴۰ درصد است.

وی با یادآوری ماهیت شبکه‌ای بودن دانشگاه فنی و حرفه‌ای در کشور و نقش آن در ارتقای مهارتی بانوان، بر فعالیت‌های مختلف بانوان در مراکز استان‌ها از آموزش کودکان و مشاوره تا رشته‌های عمران و فناوری اطلاعات و انرژی‌ و حضورهای بین‌المللی آن‌ها تأکید کرد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای همچنین لزوم توجه به ارتقای مهارت و سطوح مهارتی را در مقایسه با سایر کشورها برشمرد و خواستار اصلاح بودجه این بخش شد.

آمادگی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای برای توانمندسازی زنان کشورهای همسایه و منطقه

خسرویان در پایان تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای آماده است در راستای توسعه پایدار منطقه‌ای نسبت به توانمندسازی زنان کشورهای همسایه و جهان اسلام اقدام کند. توسعه مهارت‌های کارآفرینی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مشاغل آینده و نوظهور، الزام به افزایش مشارکت زنان در مهارت‌آموزی و توانمندسازی زنان متناسب با نیازمندی‌های عصر دیجیتال، توسعه مشارکت زنان در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای سبز از رویکردهایی است که پیاده‌سازی آن‌ها موجب توانمندسازی اقتصادی و افزایش عادلانه فرصت‌های شغلی زنان در بازار کار خواهد شد و آینده‌ای پایدار را به ارمغان خواهد آورد.

تقویت نهاد خانواده و تحقق الگوی پیشرفت ایرانی-اسلامی، تقویت و اصلاح نظام حقوقی و رویه‌های قضایی مرتبط با زنان و خانواده، توانمندسازی اقتصادی و افزایش عادلانه فرصت‌های شغلی زنان در بازار کار، تأثیر حمایت اجتماعی بر توانمندسازی زنان، توانمندسازی زنان سرپرست خانواده، توانمندسازی زنان در حوزه آموزش، توانمندسازی زنان در امور حقوقی و قضایی و توانمندسازی زنان در حوزه ورزش، سلامت و بهداشت از جمله محوری‌ترین موضوعات این نشست بود.