بجنورد-ایرنا- نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال محصول بسیاری از پنبه کاران خراسان شمالی بر زمین مانده است و به حمایت مالی دولت نیاز دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد وحیدی روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کشاورزی از مزیت های اقتصادی خراسان شمالی به شمار می رود و کشت پنبه از جایگاه ویژه ای برخوردار است ولی امسال قیمت این محصول کاهش یافته و هزینه های تولید نیز بالا رفته است.

وی خاطرنشان کرد: هزینه بالای جمع‌آوری پنبه موجب شده تا کشاورز در برداشت محصول بی رغبت باشد.

نماینده پنج شهر خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی افزود: نبود توانایی مالی کشاورز و نبود حمایت مناسب از این تولید کننده ها موجب شده است تا ۶۰ درصد از محصول پنبه کاران استان بر روی زمین مانده و هنوز جمع آوری نشده است.

کاهش ۳۰ درصدی قیمت پنبه

وحیدی اظهار داشت: قیمت خرید پنبه امسال نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است و این کاهش قیمت در کنار افزایش هزینه های کارگری و برداشت، هزینه های تولید را بالا برده است.

وی گفت: ۶۰ درصد پنبه های استان در حالی جمع آوری نشده و بر روی زمین مانده است که این محصول از خارج کشور وارد می شود.

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در خانه ملت خاطرنشان کرد: بزرگترین اقتصاد خصوصی، بخش کشاورزی است و اجرایی شدن الگوی کشت از عناصر راهبری در این بخش است که سبب می شود سود و بهره وری افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای الگوی کشت، حمایت دولت باید گسترده و بیشتر شود و کشاورز در تامین نهاده ها مورد حمایت قرار گیرد.

نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش قیمت نهاده های کشاورزی سبب افزایش هزینه های تولید شده است.

سطح زیر کشت پنبه در استان خراسان شمالی ۱۳ هزار و ۳۰۰ هکتار است و سال زراعی گذشته کشاورزان این استان ۹ هزار و ۷۰۰ هکتار پنبه کشت کردند.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.