به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن رضایی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از بندر امیرآباد در شرق استان مازندران در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در سال های گذشته اقداماتی برای تبدیل شدن بندر امیرآباد به منطقه آزاد اقتصادی انجام شد اما به دلیل اختلافات مسئولان و نمایندگان وقت مازندران در مجلس شورای اسلامی این طرح به سرانجام نرسید اما دولت آمادگی لازم برای تحقق این مهم را دارد.
وی خاطر نشان کرد: بندر امیرآباد به تنهایی بر دیگر بنادر سواحل دریای خزر تنه می زد اما متاسفانه در سال های اخیر تحرک لازم برای رونق و توسعه آن از سوی دولتمردان وقت نبود.
ارائه پیشنهاد برای تعیین و تصویب منطقه آزاد در مازندران سابقه دستکم سه دهه ای دارد و آخرین بار موضوع منطقه آزاد مازندران تا مرحله تصویب شدن در مجلس شورای اسلامی پیش رفت ولی مخالفت تعدادی از نمایندگان وقت استان در مجلس با تبدیل بندر امیرآباد به منطقه آزاد از دستور کار نهاد قانونگذاری کنار گذاشته شد.
مازندران با در اختیار داشتن حدود ۴۰۰ کیلومتر ساحل دریای خزر، بیشترین خط ساحلی ارتباط گیری را با کشورهای حاشیه این دریا از طریق چهار بندر در اختیار دارد. این استان همچنین از طریق خط ریلی اینچه برون- آسیای میانه، امکان ارتباط گیری با اروپا را هم داراست.
تولید ۷۲ نوع محصول کشاورزی به میزان بیش از هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن در سال و داشتن رتبه اول تا سوم در تولید دستکم ۱۵ نوع محصول کشاورزی مزیت و قابلیت دیگری است که مازندران را به پرظرفیت ترین نقطه کشور در ایجاد منطقه آزاد تبدیل کرده است.
با توجه به اینکه مهم ترین مزیت های اقتصادی منطقه آزاد نسبت به سایر مناطق از جمله ویژه اقتصادی معافیت های مالیاتی و گاهاً گمرکی صادراتی و وارداتی، جذب سرمایه گذاری خارجی با مالکیت ۱۰۰ درصدی، افزایش درآمد ناشی از فعالیتهای خدماتی (حمل و نقل، بارگیری و تخلیه، بانکداری، بیمه گری و توریسم) و اشتغال است، تحقق منطقه آزاد در مازندران می تواند اقتصاد این استان و کشور را متحول کند.
براساس قانون تشکیل مناطق آزاد در استان ها نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی دارد و پس از تایید هیات وزیران در قالب لایحه ای به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود.
نقش محوری بندر امیرآباد در تحقق برنامه های اقتصادی دولت
معاون اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: باتوجه به تقویت روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه دریای خزر از جمله ترکمنستان، قزاقستان و روسیه افق های تجاری جدیدی پیش بینی شده که بندر امیرآباد در تحقق برنامه های اقتصادی دولت جایگاه ویژه ای دارد.
رضایی تصریح کرد: در یکسال گذشته اقدامات زیرساختی خوبی در بندر امیرآباد از سوی دولت انجام شد و میزان بارگیری، باراندازی و تخلیه انواع کالاهایی از ایران به کشورهای منطقه و بالعکس سرعت گرفته است.
وی گفت: تجارت در دهه آینده از بنادر شمالی کشور به ویژه بندر امیرآباد افزایش خواهد یافت و چند برابر گذشته می شود و باتوجه به اتفاقاتی که بین روسیه و کشورهای غربی افتاد، روسیه خواستار صادرات محصولات خود از درگاه دالان های ایران به کشورهای مختلف جهان است و در این بین بندر امیرآباد نقش غیرقابل انکاری در تحقق این امر دارد.
معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: ژاپن و چین هم برای صادرات کالا از طریق بنادر ایران حساب ویژه ای باز کردند و برای توسعه صادرات و واردات باید زیرساخت ها در بندر امیرآباد را آماده کنیم.
رضایی خاطر نشان کرد: از استاندار مازندران می خواهم طرحی به میزان ۱۰ میلیون تن تجارت کالا در سال از بندر امیرآباد را آماده کند و دولت برای تحقق این امر در سطح ملی پیگیری و اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
وی اضافه کرد: طی یکسال آینده تلاش خواهیم کرد که حمل یکسره بار از کشتی به کامیون و کشتی به قطار در بندر امیرآباد انجام شود تا با این کار هزینه بارگیری و تخلیه برای تاجر کاهش یابد.
معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: از نظر هوشمندسازی هم باید در بندر امیرآباد اقداماتی انجام شود و این بندر به آخرین فناوری های روز تجهیز شود.
به گزارش ایرنا، بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاریهای دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم میتواند باشکوفاسازی ظرفیتها، نقش ویژهای در مقاومسازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بینالمللی و صادرات کالا ایفا کند.بندر امیر آباد با حدود یکهزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه میزند و ظرفیت فوق العادهای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.
بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار میرود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد میشود.اتصال به شبکه ریلی کشور، بهرهمندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.