تهران- ایرنا- کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا پنج شرکت‌ چینی را از فروش تجهیزات ارتباطاتی به آمریکا به دلیل «امنیت ملی» منع کرد. این در حالی است که کارشناسان چینی می‌گویند این اقدام تنها به زنجیره ارزش جهانی ضربه خواهد زد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز در مقاله‌ای نوشت: کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای بر روی پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد که براساس مقررات جدید، فروش و واردات تجهیزات ارتباطاتی پنج شرکت چینی به دلیل خطر غیرقابل قبول برای امنیت ملی آمریکا ممنوع است.

براین اساس، فروش تجهیزات شرکت‌های عمده فناور چینی مانند هوآوی، ZTE، ارتباطات هیترا، هیک ویژن و داهوآ در آمریکا ممنوع شده است.

در سال‌های اخیر، آمریکا تلاش‌های خود را برای مقابله با اپراتورهای تلکام چینی شدت بخشیده است.

ما جیهوا یکی از ناظران کهنه‌کار صنعت ارتباطات می‌گوید که تقریبا تمامی غول‌های فناوری و ارتباطات چین به طور گسترده از سوی آمریکا هدف قرار گرفته‌اند.

وی افزود: تاثیر آخرین ممنوعیت اعمال شده بر شرکت‌های چینی، محدود است زیرا بسیاری از آنها کسب‌وکارهای خود را به دلیل اقدامات خصمانه واشنگتن، در این کشور کاهش داده‌اند.

کارشناسان می‌گویند موضوع تهدید امنیت ملی آمریکا، اتهامی بی اساس است. به طور فزاینده‌ای مشخص شده که اقدامات آمریکا تاثیرات کمی خواهد داشت و همزمان شرکت‌های فناوری چین نه تنها به بقای خود ادامه داده بلکه به طور گسترده‌ای هم به رشد خود ادامه خواهند داد.

براساس گزارش مالی منتشر شده، سود خالص شرکت هوآوی در سال ۲۰۲۱ برابر با ۱۱۳.۷ میلیارد یوان (۱۵.۹ میلیارد دلار) بوده که ۷۵.۹ درصد از سال قبل از آن بیشتر است. درآمد فروش این شرکت هم در سال ۲۰۲۱ برابر با ۶۳۶.۸ میلیارد یوان گزارش شده است.

این در حالی است که هم دولت و هم شرکت‌های فناور چینی به تلاش‌های خود در زمینه تحقیق و توسعه ادامه می‌دهند. سرمایه‌گذاری هوآوی در تحقیق و توسعه در سال ۲۰۲۱ برابر با ۱۴۲.۷ میلیارد یوان و برابر با ۲۲.۴ درصد از درآمد این شرکت بوده است.

تنها در زمینه فناوری پیشروی ۵G، شش هزار کارشناس ارشد و دانشمند و بیش از ۱۰۰ هزار متخصص در سراسر دنیا در حال کار هستند.

براساس آمارهای وزارت علوم و فناوری چین، در طول دهه گذشته سرمایه‌گذاری چین در علم و فناوری از ۱.۰۳ میلیارد یوان به طور چشمگیری رشد کرده و به ۲.۷۹ میلیارد یوان رسیده است. براین اساس در حال حاضر چین در جایگاه دوم کشورهای دنیا از نظر سرمایه‌گذاری در این بخش قرار دارد.