تهران-ایرنا- روزنامه واشنگتن تایمز ساخت دیوار مرزی بین فنلاند و روسیه را عامل تشدید تنش ها بین کرملین و غرب ارزیابی کرد و نوشت: این اقدام نشان می دهد که جنگ روسیه در اوکراین ممکن است بیش از پیش رویکرد اروپا در قبال همسایه خود مسکو را تغییر داده باشد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این روزنامه آمریکایی در تحلیلی به قلم «بن ولفگانگ» نوشت: ساخت این دیوار ممکن است کمتر از دیوار برلین تحمیل کننده باشد و همچون ساخت دیوار بین آمریکا و مکزیک توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا تفرقه افکن نباشد، اما برنامه فنلاند برای ایجاد حصار در مرز با روسیه به نوعی یک بیانیه مهم ژنوپلتیکی است.

به گزارش یورونیوز و برخی از دیگر رسانه ها، مقام های گارد مرزی فنلاند اعلام کرده اند که در فصل بهار، ساخت و ساز حصار در مسافت حدود دو مایلی در امتداد مرز فنلاند و روسیه را نزدیکی شهر«ایماترا/ Imatra» در شرق این کشور آغاز خواهند کرد.

به غیر از این ساخت و سازهای اولیه، سران فنلاند در این ماه پیشنهاد کردند تا ۱۴۳ میلیون دلار برای ساختن حصارهای دیگری در امتداد مرز با روسیه هزینه شود که در نهایت تا بیش از ۱۰۰ مایل امتداد خواهد داشت.

این دیوار مرزی ۱۰ تا ۲۰ درصد از مرز دو کشور به مسافت ۸۳۳ مایل را پوشش خواهد داد و طولانی ترین دیوار مرزی بین یک کشور اروپایی با روسیه خواهد بود.

فنلاند و سوئد منتظر تایید نهایی عضویت خود در ناتو هستند، اقدامی که خشم مسکو را برانگیخته و حتی به تهدیدهای پنهان مبنی بر اقدام نظامی بیشتر علیه همسایگانش منجر شده است. مقام های ناتو این دو کشور را تحت فشار قرار داده اند تا هر چه زودتر به طور کامل به این ائتلاف بپیوندند، اگرچه ادامه اختلافات با ترکیه، عضو ناتو، این روند را متوقف کرده است.

اگر چه مقام های فنلاند از ارتباط دادن مستقیم پروژه حصار مرزی به جنگ اوکراین یا درخواست کشورشان در ناتو اجتناب کرده‌اند، اما واضح است که ارتباط بین روسیه و کشورهای اسکاندیناوی از فوریه گذشته و زمان حمله روسیه به اوکراین به‌طور چشمگیری تغییر کرده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو جمعه گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته بود: «فنلاند و سوئد اکنون در جایگاه بسیار متفاوتی نسبت به قبل از درخواست خود قرار دارند. از ماه مه که آنها درخواست خود را مطرح کردند، آنچه که شما ملاحظه کرده اید این است که ناتو حضور خود را در منطقه افزایش داده است و ۲۸ متحد ناتو پروتکل های الحاق را تصویب کرده اند. این واقعیت که آنها تقریباً در تمام فعالیت های ناتو، خواه نظامی و خواه غیر نظامی شرکت می کنند، کاملاً روشن می کند که اگر حمله یا اقدام تهاجمی علیه فنلاند یا سوئد صورت گرفته باشد، غیرقابل تصور است که ناتو واکنشی نشان ندهد».

تحلیلگران می گویند که ورود فنلاند و سوئد به ناتو احتمالاً بر تصمیم کرملین برای گسترش جنگ خود فراتر از اوکراین تأثیر خواهد داشت. اگر روسیه جنگ خود را به حوزه کشورهای بالتیک گسترش دهد، هزینه چنین تهاجمی به مراتب بیشتر خواهد بود.

واشنگتن تایمز در تحلیلی به نقل از یک کارشناس برنامه امنیت بین المللی در مرز مطالعات راهبردی و بین المللی نوشت: تایید عضویت فنلاند و سوئد باید بدون تاخیر انجام شود. ارتقای این دو کشور از شرکایی قوی به کشورهای ائتلافی محاسبات درباره درگیری در بالتیک را به شکل قابل توجهی تغییر می دهد.