تهران – ایرنا – یک روزنامه آمریکایی در گزارشی عنوان کرد، جنگ اوکراین و فوریت نیازهای تسلیحاتی کی‌یف موجب شده تا راهبرد واشنگتن برای تجهیز نظامی تایوان فعلا متوقف و این تسلیحات راهی اوکراین شوند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تارنمای خبری وال استریت ژورنال در این باره نوشت: وقوع جنگ اوکراین تاکنون موجب شده تا نزدیک به ۱۹ میلیارد دلار تجهیزات نظامی که قرار بود آمریکا به تایوان برای مقابله احتمالی با چین ارسال کند با دیرکرد و تاخیر در انتقال مواجه شوند.

آمریکا از زمان حمله روسیه به اوکراین تاکنون میلیاردها دلار سلاح به کی‌یف ارسال داشته که این موضوع تمامی ظرفیت دولت فدرال و صنایع دفاعی نظامی آمریکا را به خود مشغول داشته است، جنگی که انتظار نمی رود پایانی بر آن وجود داشته باشد.

دیرکرد در تحویل محموله های نظامی آمریکا به تایوان که تا ماه دسامبر گذشته بیش از ۱۴میلیارد دلار بود اکنون به ۱۸.۷ میلیارد دلار رسیده است.

این محموله های نظامی شامل ۲۰۸ قبضه سلاح ضد تانک «جاولین» و ۲۱۵ قبضه موشک دوش افکن ضدهوایی استینگر بوده که سفارش خرید آنها به سال ۲۰۱۵میلادی باز می گردد، تاکنون هیچ یک از این سلاح ها به علت وقوع جنگ اوکراین به دست تایوان نرسیده است.

 این تسلیحات بخشی از استراتژی موسوم به «استراتژی خارپشتی» آمریکا در تجهیز نظامی تایوان بوده ، چراکه مقامات نظامی آمریکا طی سال های اخیر مدعی شده‌اند پکن در صدد آن است که با قوه قهریه تا سال ۲۰۲۶ تایوان را به خاک خود ضمیمه کند.

ژنرال «وانگ شین لانگ» (Wang Shin-lung) معاونت وزارت دفاع ملی تایوان در امور تسلیحاتی با انتقاد از دیرکردآمریکا در تحویل سلاح های خواسته شد گفته است: تایوان انتظار داشت تا سلاح های درخواستی را طبق برنامه زمانبندی شده و به موقع از سوی آمریکا تحویل می گرفت.

تضعیف بنیه نظامی تایوان

تغییر مسیر ارسال تسلیحات مورد نظر از تایوان به اوکراین ، موجب تعلل و دیرکرد مهمی در تحویل سلاح هایی که قبلا برای فروش به تایوان از سوی دولت و کنگره آمریکا تایید شده بود را شده است و آمادگی و بنیه نظامی این جزیره را تضعیف نموده و مقامات ارشد آمریکایی نیز تاخیر در ارسال این تسلیحات به تایوان را تصدیق می کنند.

تایوان را به مانند اوکراین نمی توان تجیهز نظامی کرد

دیرکرد آمریکا در ارسال محموله های تسلیحاتی به تایوان، باعث فوت وقت در کمک به تقویت بینه نظامی این جزیره در مقابل با چین می شود، چراکه تایوان به مانند اوکراین نیست که بتوان بطور موثری پس از وقوع حمله آنرا مورد حمایت و تجهیز نظامی قرار داد.

مقامات ارشد در وزارت دفاع و خارجه آمریکا از دادن اطلاعاتی که چه تسلیحات نظامی تاکنون برای ارسال به تایوان دچار تاخیر شده است، امتناع می ورزند.

بنابراین گزارش امریکا از سال ۲۰۰۹ میلادی برای فروش نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار تسلیحات نظامی به تایوان موافقت کرده است که این موارد شامل ۱۸ میلیارد دلار فروش تسلیحات از سال ۲۰۱۷ میلادی است، یکی از مهم ترین درخواست های تایوان قرار داد خرید ۶۶ فروند جنگنده اف-۱۶ به ارزش ۱۸ میلیارد دلار است که از اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی طبق برنامه زمان بندی شده درحال تحویل به این جزیره است.

تسلیحات تایوان به اوکراین منتقل می شود- تا سال ۲۰۲۶ تایوان قادر به دریافت تسلیحات نیست

(بخشی از) فروش تسلیحات نظامی به تایوان که از سال ۲۰۱۹ بوده و اکنون به اوکراین فرستاده می شوند، شامل موشک های استینگر، جاولین، سامانه های متحرک موشکی توپخانه ای (مانندکاتیوشا)، توپ های هویتزر است، که تایوان قرار داد آنها را با طرف شرکت های آمریکایی امضا کرده و مقامات آمریکایی می گویند تایوان قادر نیست تا سال ۲۰۲۶ آنها را دریافت کند.