نیویورک- ایرنا- بیش از ۴۰۰ گروه  در آمریکا از قانونگذاران این کشور خواستند برای جلوگیری از اعتصاب بخش راه آهن اقدام فوری انجام دهند.

بیش از ۴۰۰ گروه در آمریکا از کنگره این کشور خواستند تا در اختلافات کارگری راه آهن که تهدیدی برای حمل و نقل محموله های مواد غذایی و سوخت و مسافران است و در عین حال می تواند میلیاردها دلار خسارت اقتصادی وارد کند، دخالت کنند.

اتاق بازرگانی آمریکا، انجمن ملی تولیدکنندگان، فدراسیون ملی خرده‌فروشان، موسسه نفت آمریکا، انجمن ملی رستوران‌ها، انجمن‌های حمل و نقل آمریکا، فدراسیون مزرعه آمریکا و سایر گروه‌ها هشدار دادند که تأثیرات یک اعتصاب احتمالی در هفته اول ماه دسامبر در این کشور احساس خواهد شد.

کارگران چهار اتحادیه با یک توافق آزمایشی که در ماه سپتامبر اعلام شده بود مخالفت کرده اند، در حالی که هشت اتحادیه آن را تایید کرده اند.

در نامه این گروه ها به رهبران کنگره آمده که خطرات اعتصاب در ریل آهن برای اقتصاد و جوامع آمریکا غیرقابل قبول است. بنابراین، در غیاب توافق داوطلبانه، از کنگره می خواهیم که اقدامات فوری برای جلوگیری از اعتصاب در راه آهن ملی و صدمه اقتصادی انجام دهد.

مسدود شدن حمل و نقل ریلی در آمریکا می‌تواند انتقال تقریبا ۳۰ درصد از محموله‌های باری در این کشور را متوقف، تورم را تشدید و زنجیره‌ای از مشکلات حمل‌ونقلی در بخش‌های انرژی، کشاورزی، تولید، مراقبت‌های بهداشتی و خرده‌فروشی ایجاد کرده و روزانه ۲ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا خسارت وارد کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی گفت که دولتش درحال مذاکره برای جلوگیری از اعتصاب احتمالی راه‌آهن این کشور است که می‌تواند زنجیره‌های تامین را در سراسر آمریکا را مختل کند.

وی با این حال اذعان کرد که به عنوان رئیس جمهور هنوز مستقیماً در این مساله دخالت نکرده است.

بایدن که روز پنجشنبه در جریان تعطیلات روز شکرگزاری در خارج از ایستگاه آتش نشانی در نانتاکت در ایالت ماساچوست با خبرنگاران گفتگو می کرد، از ارائه جزئیات در مورد چگونگی روند مذاکرات خودداری کرد زیرا این مذاکرات در جریان است.
بایدن گفت: تیم من با همه طرف ها در ارتباط بوده است و من هنوز به صورت مستقیم وارد این موضوع نشده ام زیرا آنها هنوز درحال گفتگو هستند.

مخالفت بزرگترین اتحادیه صنفی کارکنان بخش خدمات حمل و نقل ریلی و هوایی با طرح پیشنهاد شده از سوی دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، احتمال اعتصاب گسترده در بخش راه آهن را افزایش داده است.

کارگران بزرگترین اتحادیه راه‌آهن آمریکا روز دوشنبه به این طرح رای منفی دادند و این مخالفت، احتمال اعتصاب گسترده کارمندان راه آهن آمریکا در ماه پایانی سال جاری میلادی را افزایش داد.

این اعتصاب می‌تواند به اقتصاد این کشور آسیب جدی وارد کند و انتقال محموله‌های حیاتی غذا و سوخت را متوقف کند.

بایدن در ماه سپتامبر با اتحادیه صنفی کارکنان بخش خدمات حمل و نقل ریلی و هوایی مذاکره کرده بود و توانست به یک توافق موقت دست یابد اما اختلافات اخیر میان اتحادیه‌های آمریکا تلاش‌های دولت این کشور برای جلوگیری از اعتصاب را با مشکلات بیشتری مواجه ساخت.

کارمندان راه آهن آمریکا خواهان افزایش حقوق خود پس از گذراندن دو سال فشرده در دوران بیماری کرونا و همچنین افزایش هزینه ها و تورم در این کشور هستند.

شرکت های راه‌آهن‌ آمریکا که هزینه‌های نیروی کار و سایر هزینه‌ها را برای افزایش سود کاهش داده‌اند، به شدت با انعطاف‌پذیری بیشتر در خصوص مرخصی استعلاجی با حفظ حقوق که مستلزم افزودن نیرو است، مخالف هستند.

گروه های صنعتی معتقدند کاهش هزینه های صنعت ریلی به خدمات آسیب رسانده است و از بایدن و کنگره خواسته اند تا برای جلوگیری از اعتصاب پیش از فصل تعطیلات وارد عمل شوند.

کارین ژان پی یر، سخنگوی کاخ سفید ماه گذشته گفت: هر گونه اعتصاب کاملا غیرقابل قبول خواهد بود. این مسئولیت طرف های درگیر است که این موضوع را حل کنند.


بر اساس پیش بینی‌ها اعتصاب در بخش راه آهن‌ که هر ساله حدود ۴۰ درصد از باربری آمریکا را بر دوش دارند، روزانه حدود ۲ میلیارد دلار اقتصاد این کشور را متحمل خسارت می‌کند.

گزارش دیگری از یک گروه تجارت صنعت شیمیایی تخمین می‌زند که اگر اعتصابی به مدت یک ماه شکل بگیرد حدود ۷۰۰ هزار شغل از دست می‌رود درحالیکه تولیدکننده‌های وابسته به راه‌آهن‌ها تعطیل می‌شوند، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند و می‌تواند منجر به رکود اقتصادی شود.

براساس گزارش گاردین، پالایشگاه‌ها و کارخانه‌های شیمیایی اولین تجارت‌هایی هستند که تحت تاثیر قرار می‌گیرند زیرا راه آهن ها انتقال مواد شیمیایی خطرناک را حدود یک هفته پیش از مهلت تعیین شده برای شروع اعتصاب متوقف خواهند کرد.

به گفته یک مقام مسئول آمریکایی در انجمن برندهای تجاری، حدود یک هفته برای مشتریان زمان می‌برد تا متوجه کمبود در برخی از مواد غذایی شوند. حدود ۳۰ درصد از غذاهای بسته بندی شده در آمریکا از طریق مسیر ریلی جابه جا می شوند.

وی گفت: این درصد برای موارد سنگین‌تر مانند کنسرو سوپ خیلی بیشتر است. شرکت‌های بزرگ غذایی دوست ندارند راجع به تهدید اعتصاب بخش راه‌آهن حرف بزنند زیرا نگرانی‌ها درباره کمبود محصولات غذایی می‌تواند منجر به خرید سراسیمه در بین مردم می‌شود.

همچنین در صنعت خودرو، اقتصاد آمریکا متحمل خساراتی خواهد شد. قطارها روزانه تقریبا ۲ هزار خودرو را تحویل می‌دهند به همین خاطر درصورت اعتصاب بخش راه آهن، خودروسازان ممکن است دوران سختی را برای فعالیت کارخانه‌های خود سپری کنند زیرا برخی قسمت‌های بزرگتر و مواد خام نیز با راه آهن انتقال پیدا می‌کنند.