ارومیه - ایرنا - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت پنج پایانه مرزی برای تردد مسافر در استان گفت: با توجه به آمار ارائه شده، روزانه بطور متوسط حدود ۹ هزار و ۴۰۰ نفر از این پایانه‌ها وارد یا خارج شده‌اند.

به گزارش ایرنا، پیمان آرامون روز سه‌شنبه در یک گفت وگوی خبری افزود: آذربایجان غربی پنج پایانه مرزی دارد که شامل سه پایانه بازرگان ماکو، رازی خوی و سِرو ارومیه در ورودی ترکیه، تمرچین پیرانشهر در ورودی شمال عراق و صنم بلاغی پلدشت در ورودی جمهوری خودمختار نخجوان است.

وی اضافه کرد: در هشت ماه منتهی به آبان سال جاری، حدود ۲ میلیون و ۳۱۵ هزار نفر از این مرزها تردد کرده‌اند که البته بیشترین تردد در مرزهای مشترک با کشور ترکیه بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی ادامه داد: در مرز رازی خوی که هم مرز زمینی و هم مرز ریلی با ترکیه دارد، شاهد تردد ۸۶۰ هزار مسافر در مدت گذشته از سال جاری بوده‌ایم که رقمی قابل توجه است بطوریکه متوسط تردد روزانه در این مرز به بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسد.

آرامون گفت: بعد از آن، مرز بازرگان که در مرز با استان آغری ترکیه قرار دارد با تردد ۷۰۰ هزار مسافر در این مدت و متوسط تردد روزانه نزدیک به ۲ هزار و ۹۰۰ نفر در جایگاه دوم ترددها قرار دارد و سپس مرز تمرچین پیرانشهر که مرز آذربایجان غربی با شمال عراق است، قرار دارد که در این مدت بیش از ۴۷۵ هزار مسافر، بطور متوسط روزانه نزدیک به ۲ هزار نفر تردد کرده‌اند.

وی اظهار کرد: همچنین در مدت گذشته از سال جاری (هشت ماه) نزدیک به ۱۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس از مرزهای آذربایجان غربی تردد کرده‌اند که در این حوزه بیشترین ترددها مربوط به مرزهای تمرچین پیرانشهر، بازرگان ماکو و سِرو ارومیه است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی یادآور شد: میزان تردد از مرزهای استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۵ برابر شده که البته سهم بسزایی از این افزایش به رفع محدودیت‌های کرونایی به ویژه در اوایل سال ۱۴۰۰ باز می‌گردد.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی ۹۶۷ کیلومتر مرز با ترکیه، عراق و نخجوان دارد که حدود ۵۵۰ کیلومتر آن با ترکیه و نزدیک به ۲۵۰ کیلومتر هم با عراق است.