قشم - ایرنا - بیست و چهارمین مانور سراسری زلزله و ایمنی امروز (سه شنبه هشتم آذر ۱۴۰۱) با هدف ارتقای آگاهی دانش‌ آموزان و خانواده‌ های ساکن در اطراف مدارس قشم با رویکرد خروج اضطراری و پناهگیری برگزار و با اجرای این تمرین آمادگی دانش آموزان این جزیره در برابر حوادث احتمالی از جمله زلزله سنجش و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این مانور سراسری ایمنی و زلزله با شعار «مدرسه ایمن - جامعه تاب آور» ویژه مدارس و مدیران بحران محله با مشارکت دستگاه های متولی در امر مدیریت بحران و سوانح جزیره قشم از جمله جمعیت هلال احمر، اورژانس، آتش نشانی، شهرداری، انتظامی، بسیج، فرمانداری و آموزش و پرورش در دبیرستان پسرانه نمونه دولتی دکتر حسابی شهر قشم، ۲ مدرسه بخش مرکزی و شهاب و مدرسه حضرت زینب (س) شهر سوزا برگزار شد.

رییس جمعیت هلال احمر قشم در حاشیه برگزاری این مانور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، هدف از برگزاری این مانورها را ارتقای سطح مهارت فردی و دانش مواجهه با این رویدادها در مواقع اضطراری عمومی و پیچیده انواع بحران ها دانست و افزود: بیشترین تلفات انسانی در مواقع زلزله، نا آگاهی از چگونگی پناه گیری و استفاده از مناطق امن است.

احمدنور سرودی توضیح داد: اصرار بر تکرار و تمرین چنین برنامه هایی در سطح جامعه و خارج کردن آن از سطح نمادین، می تواند چشم انداز روشن تری از ایمنی در جامعه را ترسیم کند و باید با برگزاری این مانورها تمامی اقشار جامعه این مهارت ها را کسب کنند که بهترین مرکز برای اشاعه این فرهنگ خود امدادی و دیگر امدادی در سطح جامعه مدارس هستند.

وی اضافه کرد: ایجاد آمادگی های لازم برای انجام واکنش های با شتاب و صحیح در زمان وقوع زلزله و کمک به کاهش تلفات احتمالی از دیگر اهدافی است که این مانور فرضی به دنبال تحقق آن است.

رییس جمعیت هلال احمر قشم گفت: در اجرا و برگزاری این مانور سراسری مراحل پناه گیری دانش آموزان در داخل کلاس درس، طبقه همکف ساختمان و نزدیک در خروجی، در راهرو و راه پله، آزمایشگاه و کارگاه، کتابخانه، حیاط مدرسه، خروج اضطراری و تخلیه، وظایف گروه های سبز، سفید و قرمز با موفقیت تمرین شد.

وی افزود: برگزاری این مانورها نقش موثری در ترویج فرهنگ ایمنی، کاهش خطر پذیری، کاهش خسارات مالی و جانی، واکنش سریع در مواجهه با حوادث و بلایای طبیعی و آمادگی بیش از پیش دانش آموزان و سنجش میزان هماهنگی عوامل اجرایی دارد.

خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده است و جزیره زیبای قشم، همچون نگینی بر پهنه آب های نیلگون آن می درخشد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.