کرمان- ایرنا- دغدغه پارکینگ عمومی در شهر کرمان به مساله‌ای پرتناقض تبدیل شده؛ غیر از قیمت‌های بی‌حساب کتاب و بدون نظارت پارکینگ‌های عموما بی‌مجوز بخش خصوصی، از سویی با کمبود در بیشتر نقاط مواجه است اما از سوی دیگر پارکینگ مجهز، بزرگ و طبقاتی آن که به همت یک سرمایه‌گذار ساخته شده نیز مشتری ندارد.

به گزارش ایرنا نبود پارکینگ در نزدیکی مجتمع‌های پزشکی و تجاری در کنار تعرفه‌های نامشخص و مدیریت‌های سلیقه‌ای بر پارکینگ‌ها، استقبال نکردن مردم از پارکینگ‌ عمومی مدرن و بزرگی که اتفاقا در بافت قدیم و کانون بازارهای تجاری شهر ساخته شده از مشکلات شهروندان کرمانی در بخش پارکینگ های عمومی به شمار می رود که مدیریت بهتر و بیشتر متولیان شهری را می طلبد.

اهالی شهر کرمان نیز مثل خیلی از کلانشهرهای کشور، این روزها با افزایش روزافزون تعداد خودروها و مراجعه پُرتکرار شهروندان در سطح شهر، با مشکل پارک کردن خودروها بویژه در محدوده های تجاری و پزشکی مواجه هستند.

به عنوان یک کرمانی مشکلات پیدا کردن جای پارک در نزدیکی مجتمع‌های پزشکی بویژه در محدوده خیابان جهاد این شهر را بارها تجربه کرده ایم؛ مشکلی که یا به بی‌قانونی و یکسری پارک کردن‌های نادرست ختم می شود یا باید به پارک خودرو در مسافتی دورتر از محل مورد مراجعه رضایت داد.

شهرداری ها به عنوان نهادی که مدیریت ترافیک شهری را برعهده دارند، با ایجاد انواع پارکینگ‌ها در محل مناسب و مدیریت موضوع با همه ظرفیت ها، اقدام به کاهش بار ترافیک شهری می‌کنند. معمولا پارکینگ‌های شهرداری‌ها در سه سطح روباز، طبقاتی و مکانیزه طبقه بندی می‌شوند و نرخ استفاده از آنها نیز براساس یکسری مولفه ها و با مصوبه شورا تعیین می شود.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا نشان از یک بی برنامگی و بهم ریختگی اوضاع در زمینه پارکینگ های عمومی در شهر کرمان دارد؛ این را البته فتح الله مویدی یکی از اعضای شورا اسلامی شهر کرمان هم تایید می کند زیرا اخیرا در یکی از نشست‌های عمومی این مجموعه شهری گفت: «در مورد پارکینگ‌ها هیچ نظارتی نیست، پارکینگ‌ها نه نرخ‌نامه دارند و نه پولی که از مردم می‌گیرند مشخص است؛ پارکینگ‌ها را سپرده‌اند به پیمانکار و آنان هم هر طور بخواهند پول از مردم می‌گیرند که قرار شد تابلو نرخ‌دار در پارکینگ‌ها نصب کنند.»

در این زمینه بیشتر بخوانید:

این اظهارنظر عضو شورای اسلامی شهر کرمان درحالی است که مدیران شهرداری مدعی هستند بر عملکرد پیمانکاران نظارت می کنند.

البته صرفنظر از تعرفه های بی حساب کتاب برخی پارکینگ های بخش خصوصی، مشاهده می شود بعضی افراد بویژه در مناطق مرکزی شهر، تکه زمینی را در نزدیکی هر نقطه که مورد مراجعه شهروندان است را حتا به صورت خاکی، به عنوان پارکینگ درنظر گرفته اند و هر مبلغی که بخواهند از شهروندان مطالبه می کنند.

نکته قابل تامل اینکه در بیشتر پارکینگ ها هویت پارکینگ ها حتی روی یک بنر کوچک نیز نصب نشده که مشخص باشد متعلق به کجاست و با چه ساختاری فعالیت دارد.

پاسخ مدیران شهرداری

علی سعیدی مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری کرمان با اشاره به اینکه هر ۱۰ مورد از پارکینگ‌هایی که مالکیتشان بر عهده شهرداری بوده به پیمانکار بخش خصوصی واگذار شده است، گفت: شهرداری بر عملکرد پیمانکاران نظارت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ۲۱ پارکینگ بخش خصوصی در شهر کرمان داریم، بیان کرد: نظارت بر این پارکینگ‌ها بر عهده شهرداری نیست و صنف مربوطه این کار را انجام می‌دهد.

تایید اختلاف قیمت و امیدها برای کاهش قیمت

سعیدی با اشاره به اینکه نرخ‌نامه ۱۰ مورد پارکینگ متعلق به شهرداری که به پیمانکار بخش خصوصی واگذار شده براساس نرخ مصوب شورا شهر کرمان است، ادامه داد: البته اختلاف قیمت در نرخ‌نامه مربوط به صنف و شهرداری وجود دارد که این موضوع از طریق فرمانداری پیگیری شده و تلاش می‌شود تغییراتی در نرخ نامه صنف به وجود بیاید و میزان نرخ‌نامه‌شان تقلیل پیدا کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری کرمان اظهارداشت: برای ایجاد رویه یکسان میان نرخ‌نامه پارکینگ‌های متعلق به شهرداری نشست مشترک با پیمانکاران فعال در این حوزه برگزار کردیم و به آنها اعلام شد که نرخنامه اطلاع‌رسانی عمومی شود و بعد از این نشست اکثر این پارکینگ‌ها این موضوع را اعمال کردند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری کرمان اظهارداشت: برای ایجاد رویه یکسان میان نرخ‌نامه پارکینگ‌های متعلق به شهرداری نشست مشترک با پیمانکاران فعال در این حوزه برگزار کردیم و به آنها اعلام شد که نرخنامه اطلاع‌رسانی عمومی شود و بعد از این نشست اکثر این پارکینگ‌ها این موضوع را اعمال کردند.

وی ادامه داد: به پیمانکاران پارکینگ‌های متعلق به شهرداری تاکید شده که قبض‌ها به حالت یکسان باشد و در قسمت زیرین قبض ساعت و ورود و خروج دقیقا ذکر شده باشد.

جای خالی پارکینگ در محدوده‌ مجتمع های پزشکی و تجاری

به گزارش ایرنا علاوه بر رعایت نشدن نرخ‌نامه، کمبود و نبود پارکینگ نیز از مشکلات اساسی است که مردم کرمان در خیابان‌های شلوغ شهر با آن روبه رو هستند که مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری کرمان در این زمینه می گوید: در نشست اخیر با اعضای شورا و شهرداران مناطق مقرر شد هر کدام از این مناطق حداقل یک فضای پارکینگ را به شورا معرفی کنند و سپس این فضا در مرحله تملک و ایجاد پارکینگ قرار گیرد.

وی بیان کرد: برای بحرانی‌ترین قسمتی که در شهر کرمان وجود دارد بویژه در محدوه مجتمع‌های پزشکی و تجاری(بلوار جهاد) به صورت حاد مشکل پارکینگ وجود دارد که در نشست با شهرداران مناطق تاکید شد به صورت ویژه ایجاد پارکینگ در این منطقه در دستور کار قرار گیرد.

برای بحرانی‌ترین قسمت شهر کرمان بویژه در محدوه مجتمع‌های پزشکی و تجاری(بلوار جهاد) به صورت حاد مشکل پارکینگ وجود دارد که در نشست با شهرداران مناطق تاکید شد به صورت ویژه ایجاد پارکینگ در این منطقه در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری کرمان با اشاره به اینکه قرار است تا یک ماه آینده در هر منطقه یک فضای پارکینگی مشخص شود، خاطرنشان کرد: اولویت برای ایجاد پارکینگ در هر منطقه با مکان‌هایی است که طرح تفصیلی در نظر گرفته یا در آن مکان‌ ها به لحاظ استفاده شهروندان بیشترین نیاز احساس می‌شود.

چرایی استقبال کم از پارکینگ طبقاتی و مجهز صاروج؟

اما در بعضی موارد همه مشکل مربوط به نبود پارکینگ نیست و گاهی یک پارکینگ مجهز و مدرن هم با استقبال مردم مواجه نمی‌شود و شهروندان ترجیح می‌دهند که در اطراف خیابان پارک کنند اما به آن پارکینگ مراجعه نداشته باشند تا جایی که استفاده رایگان از آن نیز طی ماه های اخیر گویا آنچنان که انتظار می رفت کارساز نبود؛ گرچه پیش بینی می شود باتوجه به ضرورت و نیازهای موجود، شهروندان راهی جز توسعه فرهنگ استفاده از پارکینگ های اینچنینی نخواهند داشت.

بزرگترین پارکینگ هوشمند منطقه جنوب شرق کشور در محدوده بازار شهر کرمان با ظرفیت یکهزار و ۲۰۰ واحد به عنوان بخشی از پروژه صاروج پارس، مهمترین پارکینگ مجهز و مدرن منطقه است که با استقبال کمی در میان شهروندان کرمانی روبه روست.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری کرمان با اشاره به بی میلی مردم برای استفاده از پارکینگ صاروج شهر کرمان، خاطرنشان کرد: برای افزایش استقبال از این پارکینگ ۲ اتفاق باید بیافتد؛ ابتدا باید اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی اولیه برای استفاده از یک پارکینگ به روز و عالی انجام شود.

وی با اشاره به دومین موضوع در استقبال کم مردم کرمان از پارکینگ صاروج گفت: تعیین تکلیف پارک‌های حاشیه‌ای و اعمال قانون در مکان‌هایی که نباید پارک خودرو انجام شود به افزایش استقبال از این پارکینگ کمک خواهد کرد.

ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای

اما نبود پارکینگ‌های غیرخیابانی در محدوده جاهای شلوغ شهر کرمان بویژه مراکزی مثل ساختمان‌های پزشکان در کنار مشکل تعرفه‌های سلیقه‌ای پارکینگ‌ها و نبود فرهنگ سازی برای استفاده از پارکینگ های مدرن منجر به افزایش پارک دوبل خودروها در حاشیه خیابان ها یا پارک در توقف ممنوع ها، کاهش عرض خیابان و در کل اخلال در سیستم ترافیک شهر کرمان شده است؛ موضوعی که مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری کرمان برای حل آن از ورود بخش خصوصی برای ساماندهی نزدیک به ۹ هزارو ۵۵۰ خیابان شهر کرمان می‌گوید.

منصور ایرانمنش عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز در یکی از نشست های عمومی شورا گفت: در بسیاری از نقاط شهر کرمان گره‌های ترافیکی به خاطر نبود پارکینگ ایجاد شده است و شمار زیادی از خودروها دوبله توقف می کنند؛ بعضا پارک‌های حاشیه ‌ای خیابان‌ها نیز جوابگوی این تعداد خودرو نیست.

وی ادامه داد: در کنار ایجاد پارکینگ، درباره استفاده عادلانه از پارک‌های حاشیه‌ای کنار خیابان‌ها نیز باید اقداماتی انجام شود و جاهایی که نیاز است ماموران پلیس راهور حضور داشته باشند و به بحث حمل و نقل و ترافیک در حاشیه مجتمع‌های پزشکی و تجاری در سطح شهر سامان دهند.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

برنامه شهرداری برای پارکینگ‌های بدون مجوز

براساس قانون هیچ پارکینگ عمومی بدون کسب مجوز رسمی نباید تأسیس شود و مجوز رسمی فقط بایستی از طریق اداره ترافیک و مجری طرح و با توجه به دیگر مقررات پارکینگ های عمومی صادر شود، اما با وجود این، در مناطقی از شهر کرمان مکان‌های بی‌در و پیکری به صورت پارکینگ در آمده‌اند که مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری کرمان با اشاره به این مکان‌ها، خاطرنشان کرد: در تغییر کاربری‌هایی که اتفاق افتاده و ماهیت ملک تغییر پیدا می‌کند ممکن است مشکلات ترافیکی به وجود بیاید از این رو واحد اجراییات شهرداری اگر این تخلفات را اعلام کند ما نیز بررسی لازم را انجام خواهیم داد.

وی بیان کرد: به لحاظ قانونی در روند دریافت مجوز برای پارکینگ‌ها به نظر می‌رسد یکسری خلاءها وجود دارد و آن هم این است که اگر کسی متقاضی احداث پارکینگ است باید حتما مراجعه کند و ملک از ابعاد موقعیت‌های ترافیکی و سایر شاخص ها نیز کنترل شود.

مکانیزاسیون پارکینگ‌ها

اقتصاد، حمل و نقل، محیط زیست، سبک زندگی و مدیریت اداری هوشمند از جمله موارد مورد نیاز در یک شهر هوشمند هستند؛ در این میان، پارکینگ هوشمند نیز به عنوان یکی از موارد تاثیرگذار در حمل و نقل هوشمند از اهمیت بالایی برخوردار است. پارکینگ هوشمند دارای ۶ معیار سخت افزاری، نرم افزاری، سیستم تشخیص، سیستم پرداخت، سنسورها و تابلوهای راهنماست؛ مواردی که وجود هر کدام می‌تواند مشکل بخشی از پارکینگ‌های معمولی را رفع کند. به طور مثال با سیستم پرداخت هوشمند امکان نرخ گذاری‌های سلیقه ای در پارکینگ‌ها از بین می‌رود و رویه ثابت بر قیمت‌ها حاکم می‌شود.

سعیدی مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری کرمان با اشاره به اینکه برنامه‌ای برای مکانیزه کردن پارکینگ‌های متعلق به شهرداری در سطح شهر کرمان داریم ادامه داد: با انجام این فرایند مکانیزاسیون، کنترل و نظارت لحظه‌ای و مستمر بر عملکرد پارکینگ‌ها خواهیم داشت.

سعیدی با اشاره به اینکه برنامه‌ای برای مکانیزاسیون پارکینگ‌های متعلق به شهرداری در سطح شهر کرمان داریم ادامه داد: با انجام این فرایند کنترل و نظارت لحظه‌ای و مستمر بر عملکرد پارکینگ‌ها خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه با مکانیزاسیون پارکینگ‌ها زمان ورود و خروج دقیق شهروندان از طریق کارت‌های مخصوص در سیستم ثبت می‌شود، اظهارداشت: با این روند و سیستمی شدن ورود و خروج، مشکلات احتمالی در نرخنامه مربوط به پارکینگ‌ها نیز به طور قطع رفع خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری کرمان با اشاره به فرایند هوشمندسازی پارکینگ‌ها، بیان کرد: در این فرایند موقعیت‌های پارکینگ‌هایی که شهروندان بتوانند استفاده کنند به صورت یک اپلکیشن کاربردی در اختیارشان قرار خواهد گرفت تا بتوانند به صورت هدفمند مسیرشان را انتخاب کنند و به سمت مکان هایی که دارای پارکینک مناسب است، هدایت شوند.

برنامه پارکینگ طبقاتی

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری کرمان در ادامه با اشاره به برنامه ایجاد پارکینگ طبقاتی در این شهر ادامه داد: در بحث طرح تفصیلی و طرح جامع ترافیک موضوع ایجاد پارکینگ مدنظر قرار و یکسری از موقعیت‌های داخل شهر به عنوان پارکینگ در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در طرح جامع ترافیک اگر موضوع ایجاد پارکینگ‌ها نهایی شود شهرداری برای احداث پارکینگ‌ها چه طبقاتی و چه در سطح وارد عمل می‌شود.

منصور ایرانمنش عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز در نشست اخیر شورا با اشاره به اینکه مشکلات کمبود پارکینگ‌های عمومی در سطح شهر کرمان را سال‌های سال می‌بینیم، افزود: اقداماتی در این راستا انجام شده ولی متاسفانه اقدامات موثری نبوده است.

وی گفت: شورا به شهرداری در مورد ایجاد پارکینگ تکلیف کند؛ به واسطه اینکه در بعضی جاها شهرداری از مردم به دلیل اینکه نمی‌توانند پارکینگ تهیه کنند به عنوان کسر پارکینگ مبلغی را دریافت می‌کند و سال‌های سال هم این پول در یک حساب مجزا واریز می‌شود و باید این مبلغ برای ساخت پارکینگ هزینه شود.

این عضو شورا تصریح کرد: در مواردی بخش زیرین تقاطع‌های غیرهمسطح به عنوان پارکینگ در نظر گرفته‌ شده، در صورتی که این موارد در جاهای مناسبی واقع نشده و استفاده چندانی از این مکان‌ها به عنوان پارکینگ نمی‌توان کرد.

وی خاطرنشان کرد: در مورد پارکینگ طبقاتی در سطح شهر کرمان مشکل داریم و امیدواریم شاهد ساخت پارکینگ طبقاتی بویژه در محورهایی مثل چهارراه سمیه و خیابان شهید بهشتی باشیم.

به گزارش ایرنا باتوجه به اینکه مرکز استان کرمان روز به روز شاهد تعداد خودرو بیشتر و جای پارک کمتر است، ضرورت دارد برنامه ریزی شهرداری نیز متناسب با همین شرایط عملیاتی شود؛ ضمن اینکه تدوین سازوکار مناسب و جدی تر در نظارت بر پارکینگ های موجود می تواند زمینه ساز توسعه بیشتر فرهنگ استفاده از پارکینگ نیز خواهد بود.