کرمانشاه - ایرنا - طرح احداث منطقه آزاد قصرشیرین که ۱۵ اردیبهشت سال جاری به صورت رسمی به منطقه آزاد تجاری تبدیل شد با تصویب اساسنامه آن در هیات دولت عملا با وارد مرحله عملیاتی شدن از رکود خارج شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، استاندار کرمانشاه در جلسه شورای راهبردی منطقه آزاد اقتصادی و تجاری قصرشیرین که با حضور تعدادی از معاونین استانداری و مدیران اجرایی برگزار شد، اظهار کرد: در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مصوب شد که برای پیگیری و تلاش ویژه و همچنین کمک به طرح منطقه آزاد قصرشیرین این جلسه تشکیل شود و همه اعضا باید به این طرح یک نگاه راهبردی و عملیاتی داشته باشند.

«بهمن امیری مقدم» با مهم خواندن طرح منطقه آزاد قصرشیرین افزود: این طرح یکی از اولویت های مهم استان است و به همین دلیل اخیرا در هیات دولت نیز با پیگیری صورت گرفته خوشبختانه موفق شدیم که اساسنامه آن را نهایی و دریافت کنیم.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه منطقه آزاد قصرشیرین باید طوری طراحی و ساخته شود که کارکرد آن جوابگوی ۵۰ سال آینده نیز باشد، ادامه داد: پیشنهادات و نظرات باید با در نظر گرفتن این بازه زمانی در این منطقه باشد تا برای آیندگان، برنامه ریزی مناسب با لحاظ کردن تمامی نکات صورت گیرد.

امیری مقدم ادامه داد: متاسفانه در گذشته به این طرح مهم بی توجهی شده که ما باید ضمن رفع عقب ماندگی ها، تلاش و جدیت خود را برای تسریع در اجرای طرح مضاعف کنیم.

وی با تاکید بر انتخاب هر چه سریعتر مشاور این طرح گفت: باید به مشاور نکات و پیشنهادات مدیریت استان در خصوص چگونگی اجرای طرح اعلام شود و جهت تسریع در اجرای طرح ضروری است که سه کمیته زیرمجموعه این شورا با حضور دستگاه های مرتبط تشکیل شود.

استاندار کرمانشاه یادآور شد: مشاور طرح باید ذهنیت صحیحی از منطقه آزاد قصرشیرین داشته باشد و اقدامات، برنامه ها و فرهنگ استان را هم در نظر بگیرد.

وی خواستار مشخص شدن الزامات و نیازمندی های هر دستگاه برای اجرای بهتر این طرح شد و گفت: نیازمندی های و الزامات هر دستگاه باید سریعاً مشخص شود و هر کدام از دستگاه ها به صورت فعال پیگیر، برنامه ها و خواست های در نظر گرفته شده باشند.

امیری مقدم با تاکید بر پیگیری ویژه از سوی مدیریت منطقه آزاد تجاری قصرشیرین برای گرفتن اعتبارات لحاظ شده در منطقه آزاد کشور در راستای کمک به اجرای این طرح نیز گفت: هر کدام از دستگاه های عضو این شورا به ویژه دستگاه های خدمات رسان موظف هستند که پیگیری و اهتمام ویژه ای برای گرفتن اعتبارات ملی به منظور تسریع در اجرای طرح های زیرساختی در این منطقه داشته باشند.

استاندار کرمانشاه افزود: با اجرای طرح منطقه آزاد قصرشیرین، تحول خوبی در بحث اشتغال و تعاملات بین المللی استان رخ خواهد داد که باید ظرفیت ها و مزیت های ویژه استان را برای کمک به اجرای این طرح راهبردی به منظور کمک به توسعه و پیشرفت روزافزون استان بکار گیریم.

با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام، قصرشیرین ۱۵ اردیبهشت پارسال جاری به صورت رسمی منطقه آزاد تجاری شد.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.