رشت - ایرنا - امام جمعه رشت و نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه خط سرخ میرزاکوچک خان، امتداد خط سرخ کربلا و مسجد کوفه بود، گفت: میرزا می‌خواست جامعه ایرانی قدرتمند، مسلمان، بالنده و شکوفا بوده و در مسیر تعالی قرار گیرد و برای همه زمان‌های تاریخ مانا باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله رسول فلاحتی روز چهارشنبه در همایش ملی تبارشناسی شخصیت میرزاکوچک و نهضت جنگل در تالار حکمت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان در رشت افزود: امروز باید اهداف بلند میرزاکوچک خان جنگلی را به نسل جوان بازگو کنیم که برگزاری این کنگره ها فرصتی در راستای این امر است.

وی با بیان اینکه میرزاکوچک خان از تبار اسلامیان اهل رسالت و مسلمانی مکتبی بود، اضافه کرد: این روحانی شهید اهل حوزه بود و از ۱۰ یا ۱۲ سالگی وارد حوزه علمیه آن زمان شد نزد شخصیت های تراز اول آموخت.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان بیان داشت: میرزا در دوران پرآشوب آن زمان که در پیرامونی ما از شرق سوسیالیسم تا کارکاس و جنوب شرقی آسیا اندیشه مارکسیستی و کمونیستی از سوی رهبرانی از جمله مائو و مارکس در لایه های زندگی دانشگاهیان و مردمان نفوذ کرده بود، دغدغه دین داشت.

وی اظهار داشت: میرزا کوچک خان زمانی که نهضت جنگل را شکل دارد و آیین‌نامه هیات اتحاد اسلام را نوشت در آن تاکید کرد که یکی از اهداف ما از انعقاد این آیین نامه حفظ استقلال ایران است، آن روزی که خیلی ها ایران را تکه تکه کردند، میرزا نمی‌خواست که سرزمین ایران قسمت، قسمت شود.

امام جمعه رشت بیان داشت: میرزا کوچک خان در آیین نامه هیات اتحاد اسلامی نوشت که حکومتی را هم که تشکیل می‌دهیم، حکومت ملی یعنی بر اساس ملیت و جمهوریت است و همه مردم ایران در سایه حکومت اسلامی باشد، میرزا اسلام خواهی، یعنی جمهوریت به اضافه اسلامیت را می خواست، دغدغه ای که امروز رهبر معظم انقلاب و فرهنیختگان جامعه دارند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه قدری به میرزا بی مهری شده‌است، اظهار داشت: بی مهری معاصران میرزا نسبت به این شهید مبارز آن بود که همراهی جدی با او نکردند و بی‌مهری ۲ و سه دهه انقلاب این بود که از میرزا و قیام و نهضت او تعابیری شد که شایسته نبود و تکرار نمی‌کنم که این بی‌مهری به چه سان در معادلات گفتمان سیاسی امروز جامعه ما به وجود آمد و بیان شد.

آیت الله فلاحتی با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر فرزانه انقلاب در جمع بسیجیان افزود: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی از میرزا در رشت، شیخ محمد خیابانی در شمال غرب کشور و رییس علی دلواری در جنوب کشور نام برد، هر کدام از این ها جوانانی بودند که با الگوگیری از آنان شخصیت هایی از جمله شهیدان زین الدین، باکری، خرازی و جهان آرا را بعد از انقلاب داشتیم.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به برگزاری کنگره میرزاکوچک خان جنگلی اظهار داشت: امروز اگر ما چنین کنگره هایی را برگزار می کنیم برای آن است که دنیای جدید و نسل بشر تشنه برخورداری و یادگیری از الگوهایی است که می توانند نقش موثر در رشد و تعالی فردی و اجتماعی انسان ها داشته باشند.

همایش ملی تبارشناسی شخصیت میرزاکوچک و نهضت جنگل امروز چهارشنبه به میزبانی دانشگاه گیلان در تالار حکمت دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه در رشت برگزار شد.

میرزا یونس معروف به میرزا کوچک در ۱۲۹۸ در رشت متولد شد با توجه به آنکه پدرش به میرزا بزرگ‌ معروف بود او را میرزا کوچک لقب دادند، در نوجوانی برای تحصیل علوم دینی قدم به مدارس مذهبی گذاشت و مدارج علمی را طی کرد و در سال ۱۳۲۶ در گیلان به صفوف آزادیخواهان پیوست و برای مقابله با محمدعلی شاه روانه تهران شد.

در تاریخچه مبارزات آزادیخواهانه مردم ایران، قیام میرزا کوچک خان جنگلی از جمله نهضت‌هایی است که با اندیشه اسلامی و ضداستعماری شکل گرفت و روز ۱۱ آذر ۱۳۰۰ هجری شمسی میرزا کوچک‌خان جنگلی پس از سال‌ها مبارزه علیه خیانت های قاجار و استبداد رضاخانی به شهادت رسید.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی معروف به سردار جنگل در جنوب شهر رشت در محله سلیمان داراب واقع شده‌است.