تهران- ایرنا- «اسکات ریتر» از فرماندهان پیشین ارتش آمریکا گفت که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هرگز و تحت هیچ شرایطی به اوکراین عضویت نخواهد داد.

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا، ریتر بازرس تسلیحاتی اسبق سازمان ملل متحد در عراق و افسر اطلاعاتی پیشین نیروی دریایی آمریکا در مصاحبه با اسپوتنیک، افزود: هر وقت که ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو یا هر فرد دیگری به موضوع عضویت اوکراین در این سازمان اشاره می‌کنند، صرفاً یک نکته سیاسی است.

او ادامه داد: آنها با گفتن اینکه درهای ناتو همیشه به روی اوکراین باز است و یا اینکه روسیه حق ندارد تعیین کند چه کسی می‌تواند یا نمی‌تواند عضو ناتو باشد و یا چیزی به نام حوزه نفوذ (نفوذ راهبردی) روسیه وجود ندارد، همه و همه سعی دارند در مقابل روسیه امتیازات سیاسی کسب کنند و به همین دلیل این حرف‌ها را می گویند.

این افسر اطلاعاتی پیشین نیروی دریایی آمریکا گفت: اما روسیه دقیقاً خلاف این را ثابت کرده است. روسیه ثابت کرده است که اوکراین در حوزه نفوذ این کشور قرار دارد و این روسیه است که مسیر آینده اوکراین را دیکته خواهد کرد و واقعیت این است که اگر جنگ اوکراین ادامه یابد، دست آخر، اوکراین کشوری مستقل و قابل دوام نخواهد بود و این تقصیر ناتو است.

ریتر همچنین در مورد تصمیم احتمالی ناتو برای استقرار موشک‌های دوربرد خود در خاک اوکراین گفت: مقام‌های عالی رتبه روسیه حتی خیلی قبل تر از شروع عملیات نظامی ویژه در اوکراین، همواره در گفت وگو با همتایان آمریکایی خود به صراحت اعلام کرده‌اند که روسیه استقرار هیچ موشک دوربردی را در خاک اوکراین بر نمی‌تابد.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه، توصیه استولتنبرگ را به اوکراین مبنی بر پیشروی در جبهه‌های نبرد با روسیه، اشتباه محض خواند و افزود: دبیرکل ناتو کاملا از واقعیت فاصله گرفته و دور شده است. صحبت‌های او درست شبیه مطالبی است که در مورد تمایل ناتو به باقی ماندن در افغانستان عنوان کرده بود.

ریتر در پایان، صحبت‌های دبیرکل ناتو را در مورد لزوم خودکفایی اروپا از گاز طبیعی روسیه، لفاظی صرف توصیف کرد و گفت مقام‌های اروپایی در محافل رسمی یک چیز می‌گویند و در پشت پرده عاجزانه درصدد خرید گاز طبیعی از روسیه هستند زیرا خوب می‌دانند که بدون گاز طبیعی روسیه، نمی‌توانند زندگی کنند.