کیش - ایرنا - معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش گفت: پرونده ثبت هشت اثر تاریخی و فرهنگی این جزیره در فهرست ملی تشکیل و در حال پیگیری است.

مرتضی رمضانی گالشی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: توسعه گردشگری جزیره حوزه های تاریخی به منظور هویت بخشی به صنعت توریسم این جزیره الویت های سازمان منطقه آزاد کیش است.

وی اضافه کرد: در این راستا ثبت هشت اثر در میراث ناملموس همانند آیین ها، سنت ها و صنایع دستی وو محوطه تاریخی در فهرست میراث فرهنگی کشور پیگیری می شود.

رمضانی گالشی با بیان اینکه کیش هم اکنون ۶ اثر تاریخی همچون شهر حریره، کاخ مرجان، مساجد حضرت امیر و ماشه دارد افزود: برخی از بناهای ثبت شده و در حال ثبت شده در اختیار سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف قرار دارد که تفاهم نامه ای با صندوق حفظ بناهای تاریخی به منظور حفاظت، مرمت و جذب سرمایه گذار برای بهره برداری از آنها امضا شده است.

وی یادآور شد: ثبت میراث تاریخی جزیره در فهرست آثار جهان اسلام از دیگر اولویت ها در این سازمان با مشارکت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که انتظار می رود با تحقق اهداف پیش بینی شده در ثبت آثار میراث ملی و بین المللی بتوانیم بخش گردشگری تاریخی این جزیره را بیش از گذشه توسعه دهیم.

کیش از جزیره های خلیج فارس در شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان است، این جزیره بیضی شکل ۹۱ کیلومتر مربع وسعت دارد که در سال ۱۳۴۹ هیاتی از مشاوران ایرانی و آمریکایی این منطقه را مورد بازدید قرار دادند و به دلیل ویژگی های طبیعی، سواحل زیبای مرجانی و آب زلال اطراف، آن را به عنوان مرکز گردشگری بین المللی ایران انتخاب کردند.

این جزیره از زمان هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان تحت تسلط ایران بوده و با گسترش اسلام این جزیره به دست خلفای اموی افتاده است اما حاکمیت معنوی ایران بر کیش از نامه های نگاشته شده توسط ایشان به زبان پهلوی در دوران مختلف کاملا مشهود است.

از دوران حکومت آل بویه کیش مجددا به حکومتی ایرانی بر می گردد و بعدها در زمان سلجوقیان، اتابکان فارس، ملکوک هرمز آل مظفر و تیموریان این وضع ادامه دارد و در دوره سلجوقیان کیش به بزرگترین مرکز تجاری خالیج فارس تبدیل می شود.

جزیره کیش هم اکنون ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و در ۱۸ کیلومتری کرانه باختری ایران واقع شده و از سال ۱۳۶۹ به عنوان منطقه آزاد شناخته شده است.