به گزارش خبرنگار ایرنا، آیتالله محمدتقی پورمحمدی روز پنجشنبه در اجلاسیه یکروزه مدیران حوزههای علمیه آذربایجانشرقی که به میزبانی مراغه در حوزه علمیه امام سجاد (ع) این شهرستان در حال برگزاری است، افزود: خواجه نصیرالدین طوسی که بانی رصدخانه مراغه است، پس از فهم یک مطلب علمی دشوار، در اتاقش قدم میزد و اینگونه بیان میکرد که «شاهزادگان کجا هستند که این لذت مرا درک کنند؟».
وی ادامه داد: همین لذت یادگیری و حالتهای عاشقانه طلبگی است که در زندگی فقها، عالمان، فلاسفه، متکلمان، مفسران و محدثان برگهای روشنی ایجاد کرده و آثار ماندگاری از آنان به یادگار گذاشته است.
وی اظهار داشت: محمدحسن نجفی (۱۲۰۲-۱۲۶۶ق) معروف به صاحب جواهر که از فقهای شیعه طی قرن سیزدهم قمری در نجف بود و کتاب «جواهرالکلام» را نوشته است، چنان عاشق نوشتن بود که حتی یک شب هم آن را تعطیل نکرد و این حس و حال با معیارهای مادی قابل سنجش نیست.
وی همچنین به مرحوم سید محمدجواد بن محمد حسینی عاملی (۱۱۶۰- ۱۲۲۸ق)، معروف به سیدجواد عاملی صاحب کتاب «مفتاح الکلامه» نیز اشاره و بیان کرد: این عالم در بخشی از این کتاب نوشته است «در حالی این مطلب را مینویسم که وهابیان در دروازه نجف هستند و امنیت وجود ندارد».
نیاز به وجود علما همواره وجود داشته است
نایب رییس مجمع مشورتی و شورای پشتیبانی حوزههای علمیه آذربایجانشرقی با بیان اینکه نیاز به وجود علما همواره در طول این هزار و ۴۰۰ سال وجود داشت، ادامه داد: علما به ویژه در دوره غیبت کبری همواره با همین عشق و لذت طلبگی زحمت کشیده و خون دلها خوردهاند؛ علاوه بر دوره غیبت صغری، در دوره حضور ائمه نیز وجود آنان جزو نیازهای جامعه بود.
آیتالله پورمحمدی اظهار داشت: وقتی مومنان از امام صادق (ع) سئوال پرسیدند که در غیاب شما از چه کسی باید سئوالهایمان را بپرسیم؟ اینگونه پاسخ داده بودند که از «ابوبصیر اسدی» بپرسید.
وی ادامه داد: وقتی از قم به امام رضا(ع) نامه نوشتند که مسایل خودشان را در غیاب آن امام همام از چه کسی باید سئوال کنند؟ ایشان پاسخ دادند که از«زکریا بن آدم اَشْعَری قمی» که امین دنیا و دین است، بپرسید.
وی خطاب به مدیران حوزههای علمیه نیز بیان کرد: تربیت جوانان و سرمایههای کشور به شما سپرده شده است و در حقیقت طلبهها امانتی هستند که در رابطه با تربیت آنان نباید کوتاهی شود.
جایگاهی بالاتر از طلبگی وجود ندارد
عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه بیان کرد: هیچ جایگاهی بالاتر از طلبگی نیست و سربازی آقا امام زمان(عج) و شاگردی مکتب امام صادق(ع)، ارزش والایی دارد که از نظر علمی و اخلاقی باید از آن صیانت شود.
آیتالله پورمحمدی افزود: مدیران، اساتید و طلاب همواره از کمبود امکانات میگویند که البته حرف درستی است تا جایی که کل امکانات حوزههای علمیه کشور به اندازه یک دانشگاه نیست اما باید توجه کرد که در گذشته هیچ امکاناتی وجود نداشت.
وی خاطرهای از دوران طلبگی خود در تبریز بیان کرد و ادامه داد: وقتی در مدرسه «صادقیه» تبریز طلبه بودیم، کف چوبی حجره بر اثر رطوبت زیاد کاملا خیس بود و در همانجا بدون برخورداری از وعدههایی غذایی زندگی میکردیم.
وی اضافه کرد: در مدرسه «حجتیه» قم نیز در نماز جماعت آیتالله نجفی مرعشی که سریعالجماعه بود، حاضر میشدیم و بعد از بازگشت از حرم برای پختن غذا اقدام میکردیم.
وی مدیران حوزههای علمیه را به نظارت دقیق بر اخلاق، اراده و پشتکار طلبهها دعوت کرد و در ارتباط با لزوم داشتن پشتکار در عرصه طلبگی بیان کرد: روزی بنده در جلسه «اسفار» آیتالله حسنزاده آملی شنیدم که خاطرهای از علامه میرزا ابوالحسن شعرانی راجع به همین پشتکار بیان کردند.
وی از زبان آیتالله حسنزاده آملی ادامه داد: در مدرسه «مروی» طلبه بودم و از این مدرسه تا خانه علامه شعرانی راه زیادی بود؛ روزی با تردید از اینکه کلاس درس ایشان با وجود بارش برف و برودت هوا دایر است یا خیر؟ راه افتادم و وقتی وارد منزل ایشان شدم و راجع به دایر بودن کلاس از وی سئوال کردم، از من سئوال پرسید که در مسیر آیا گداها را دیدهام یا نه؟ بنده هم پاسخ دادم بله اتفاقا به خاطر سرما بازارشان گرمتر بود و مردم در مقایسه با روزهای قبل پول بیشتری به آنان میدادند؛ پس از آن علامه شعرانی فرمودند: «گداها کارشان را با بارش برف و سرمای هوا تعطیل نمیکنند، طلبهها چرا باید تعطیل کنند؟»
وی ادامه داد: طلبهها و علما ریاضت و زحمت کشیده و خون دلها خوردهاند تا آثار فاخر تولید کنند و به واسطه همین پشتکار و اراده هم بزرگانی چون علامه حلی، فیض کاشانی، علامه مجلسی و صدها عالم دیگر بهتبرانگیز زندگی کرده و به درجههای والا رسیدهاند.
وی همچنین با قرائت یک روایت، افزود: طلبهها و روحانیان به تشکیلات امام زمان(عج) نسبت داده میشوند و بر همین اساس باید حواسمان نسبت به خودمان و طلبههایمان باشد؛ به تبلیغات دشمنان هم توجه نکنید زیرا این مردم به روحانیت اعتماد دارند و وجوهات خود را به روحانیان میسپارند که نشانه اعتمادشان است.
وی با بیان اینکه از همین وجوهات در مراغه چهار مدرسه علمیه برای برادران و یک مدرسه علمیه برای خواهران احداث کرده است، افزود: اکنون نیز با مشارکت مردم به دنبال احداث دارالایتام هستیم و یکی از اهالی نیز زمینی به ارزش هشت میلیارد تومان در اختیارمان قرار داده است.
وی با تاکید بر اینکه طلبهها نباید به برخی حرکتهای افراد بیادب توجه کنند، اضافه کرد: مگر یک هزارم آنچه که بر پیامبر اکرم (ص) گذشت، به شما روا داشتهاند؟
به گزارش ایرنا در شهرستانهای مختلف آذربایجانشرقی ۱۹ حوزه علمیه برادران فعال است که ۶ مورد از آنها در تبریز و چهار حوزه نیز در مراغه قرار دارد.
مراغه در طول تاریخ علمای بزرگی را در دامن خود پرورش داده است و گفته میشود روزگاری ۲۴ حوزه علمیه داشت.