یاسوج- ایرنا- معضل کمبود مرغ در بازار کهگیلویه و بویراحمد سال هاست که به داستان ادامه داری تبدیل شده و بارها تصمیمات مقطعی برای درمان این مشکل گرفته شده است اما اکنون مسئولان برای بی نیاز شدن بازار از مرغ سایر استان ها اقداماتی اندیشیده اند که علاوه بر آن زمینه صادرات مرغ نیز فراهم خواهد شد.

به گزارش ایرنا، گوشت مرغ یکی از مهمترین مواد غذایی است و تولید اقتصادی آن بسیار مهم می باشد از این روی صنعت مرغداری به جهت تامین بخش عمده ای از نیازهای غذایی و پروتئینی کشور از جمله زیربخش های مهم بخش کشاورزی محسوب می شود. بنابراین صنعت مرغداری در کهگیلویه و بویراحمد به دلایل متعدد اقتصادی و بهداشتی در مقایسه با سایر صنایع دامپروری جایگاه ویژه ای دارد اما به رغم این اهمیت پای کمبود مرغ در بازار استان می لنگد و تولید مرغداری ها به نحو اطمینان بخشی پاسخگوی تقاضای فزاینده هم استانی ها نبوده است.

در حال حاضر تولید گوشت مرغ به یک خواسته جدی مبدل شده و تولید گوشت سفید به میزان کافی و با قیمت مناسب دغدغه اصلی متولیان امر است.

به گفته متولیان سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در ۶ سال گذشته مجوز احداث مرغداری از مرکز به استان داده نشده بود و این موضوع موجب کاهش تولید و جوجه ریزی شده است و این مهم سبب شده تا همیشه پای استان در تامین مرغ برای مردم و مسافران به شهرهای مختلف آن بلغزد.

شرایط مرغداری و دامداری به لحاظ آب و هوایی در استان کهگیلویه و بویراحمد کاملاً مناسب است و در صورت برنامه‌ریزی و مدیریت، این استان را می‌توان به عنوان قطب دامداری و مرغداری معرفی کرد.

تعداد مرغداری و میزان تولید مرغ پایین تر از مصرف استان است

تعداد مرغ‌داری و میزان تولید مرغ در استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار پایین‌تر از مصرف استان است و مجوزها با میزان مصرف هم‌خوانی ندارد.

بخشی از مرغ مصرفی استان کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های مقیم (فارس، بوشهر و شهرکرد) تامین می‌شود و هزینه حمل باعث بیشتر شدن و افزایش قیمت مرغ می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس سرانه تولید مصرف ۲۸ کیلوگرم در سال ۱۶ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم تولید گوشت صنعتی استان است که در استان ۷۵ درصد نیاز مردم مان تامین می شود.

علی بهنام پور ابراز داشت: میزان مصرف مرغ در کهگیلویه و بویراحمد حدود ۵۸ تن مرغ گرم روزانه، یک هزار و ۷۵۰ تن مرغ ماهانه و حدود یک هزار تن سالانه است.

۱۴۶ واحد مرغداری گوشتی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از مجموع مرغداری های استان ۱۱۶ مورد فعال و در طول سال جوجه ریزی دارند با این حال شرایط تقاضا و عرضه در استان هم‌خوانی ندارد.

مشکلات مرغداران در کهگیلویه و بویراحمد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: سران سه قوه تصمیم گرفتند که ارز ترجیحی حذف و به سمت ارز نیمایی برود که این مهم موجب شد قیمت نهاده های دامی پنج تا ۶ برابر افزایش پیدا کند.

بهنام پور عنوان کرد: همچنین، تناسبی بین قیمت تمام شده و قیمت فروش محصولات دامی به ویژه گوشت قرمز و مرغ وجود ندارد و به عبارتی تولید در زمینه مرغداری ها به صرفه اقتصادی نیست.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات دیگر مرغداران کشش بازار است که کشش بازار در مورد محصولات دامی بسیار پایین است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: اگرچه دولت قیمت مرغ گرم را ۶۳ هزار تومان و زنده ۴۴ هزار تومان اعلام کرده است اما در مرغداری ها مرغ زنده تنها ۳۵ هزار تومان به صورت زنده به فروش می رسد و سودی برای مرغدار ندارد.

بهنام پور ابراز داشت: بیم آن می رود که در آینده به ویژه آذر ماه به دلیل جوجه ریزی پایین بیاید زیرا سودی برای مرغداران ندارد زیرا با توجه به قیمت نهاده ۳۵ هزار تومان برای مرغدار به صرفه نیست.

برنامه های استان در حوزه مرغ

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: استان نزدیک به ۲۵ درصد گوشت مورد نیاز خود را خارج از استان تامین می کند به این معنا که ۷۵ درصد نیاز مرغ استان در همین استان تامین می شود در صورتی که مرغ، تمام مرغداری ها در استان مصرف شود.

وی تاکید کرد: ۲۲ واحد مرغداری راکد قابل احیا در استان وجود داشت که پنج مورد از آن ها امسال به چرخه تولید بازگشتند و نزدیک ۱۰۰ هزار قطعه در آن ها پرورش داده می شود.

بهنام پور گفت: ۱۷ واحد مرغداری راکد قابل احیا نیز زیرساخت شان فراهم است اما برای ساخت، تکمیل و تجهیز و بهسازی ماشین آلات نیاز به تسهیلات دارند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در سفر نخست ریاست جمهوری ۵۰ میلیارد تومان برای احیای مرغداری های استان مصوب شد اما این اعتبار به استان تخصیص نیافت.

وی ابراز داشت: زیرا که سیاست اعلامی وزارت جهاد کشاورزی به بانک ها این است که ظرفیت مرغداری کشور اشباع است و به طور کلی میتوان گفت که گره کار دست وزیر جهاد کشاورزی است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در حوزه مرغ و تخم مرغ زیرساخت آماده است و ۲۶ پروانه تاسیس صادر شده است.

۱۷ واحد راکد مرغداری استان چشم انتظار تسهیلات

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: پیگیری هایی به منظور فراهم کردن تسهیلات به ۱۷ مرغداری راکد قابل احیای استان انجام شد.

احسان عسکری افزود: امکان پرداخت تسهیلات به این واحدهای راکد وجود ندارد زیرا واحدهایی که پروانه بهره برداری دارند دیگر امکان دریافت تسهیلات ندارند حتی اگر برای بازسازی و احیا باشد.

وی ادامه داد: استان در این زمینه با مشکل مواجه بود و مکاتبات زیادی با تهران انجام شد که چندان نتیجه ای نداشت.

جهاد کشاورزی سیاستگذاری و بانک اجرا می کند، این در حالی است که وزیر دستور العمل را فرستاده است اما بانک ها از پرداخت تسهیلات خودداری می کنند.

فرصت ۲ ماهه استاندار برای برگشت سرمایه های راکد (مرغداری ها) به چرخه تولید

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: باید تعیین شود که گره کار به دست کدام مسئول است ما به سمت رفع آن برویم و چنانچه حل نشد به ریاست جمهوری و معاون اول رئیس جمهور ارجاع داده شود.

وی افزود: این موضوع باید به هر نحوی که شده، رفع شود و چنانچه ۱۷ مرغداری به چرخه تولید بیایند سرمایه های راکد فعال می شوند و نباید گذاشت این تعداد مرغداری راکد باقی بمانند.

احمد زاده بیان کرد: در یک برنامه یک تا دو ماهه این مهم تعیین تکلیف شود و مورد به مورد مرغداری ها بررسی و کارشان انجام بشود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: حتما باید ۵۰ میلیارد تومان مصوب سفر ریاست جمهوری برای احیای واحدهای راکد مرغداری پیگیری و به استان اختصاص یابد.

احمد زاده عنوان کرد: وزیر جهاد کشاورزی برای احیای واحد های راکد مرغداری استان دستور داده است که باید زیرمجموعه های آن دستور را اجرایی کنند.

وی ادامه داد: مسائلی که وزیر جهاد کشاورزی دستور داده و هنوز برای استان گره دارد به اطلاع معاون اول رئیس جمهور رسانده می شود تا وی به مسئله ورود کند.

مشکل مرغ در استان به صورت زیربنایی و اساسی رفع شود

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: باید استان به مرحله برسد که به واردات مرغ و تخم سایر استان ها از جمله فارس، چهار محال و بختیاری و بوشهر نیاز نداشته باشد و حتی بتواند صادرات انجام دهد.

سید علی احمد زاده افزود: این یک تکلیف برای سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد است و واحدهای مرغداری غیرفعال را فعال کند.

وی عنوان کرد: با این رویکرد در استان وضعیت اشتغال پایدار و تولید بهبود می یابد و مردم استان دیگر مشکلی از بابت تامین مرغ نخواهند داشت.

یک قدم تا بی نیازی استان در بحث مرغ و صادرات آن

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: مجوز پروانه بهره برداری احداث ۲۶ مرغداری در استان صادر شده است.

علی معتمدی پور ابراز داشت: مرغداری ۲۵۰ هزار قطعه ای در گچساران و ۹۰ هزار قطعه ای در بهمئی و ۲۵۰ هار قطعه ای جدید در گچساران در حال راه اندازی است.

وی عنوان کرد: اگر از مجموع همه این ها ۴۰ درصد شان به بهره برداری برسد در زمینه مرغ استان به دیگر استان ها بی نیاز و علاوه بر آن به یک صادر کننده هم تبدیل خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: استان تا مدت ۹ ماه دیگر نیاز استان به زیرساخت های مرغ تامین است.

معتمدی پور بیان کرد: اخیرا نشستی در وزارت جهاد کشاورزی، در خصوص ۷۰ درصد سهم آورده متقاضیان احداث مرغداری ها و ۳۰ درصد تسهیلات به متقاضیان مرغداری برگزار شد.

وی ادامه داد: تصریح کرد: متقاضیان این شرایط را دشوار می‌دانند و در این باره چندین نامه‌نگاری به مرکز انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: قرار است برای ۶ استان کشور این میزان از ۷۰ درصد به ۴۰ درصد تغییر یابد اما هنوز به بانک ها اعلام نشده است.

تکمیل زنجیره های تولید سیاست وزارت جهاد کشاورزی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سیاست وزارتخانه جهاد کشاورزی به سمت زنجیره های تولید است و مرغداری های زیر حدود ۵۰ هزار قطعه ای توجیه اقتصادی ندارد.

وی افزود: مرغداری های انفرادی باید جمع شوند زیرا که زنجیره قیمت تمام شده را پایین می آورد و قدرت رقابت پذیری را بالا می برد.

بهنام پور تصریح کرد: برای بحث زنجیره ها تسهیلات آزاد بوده و تسهیلات به سمت و سوی زنجیره ها و تکمیل آن ها رفته است.

وی ابراز داشت: زنجیره تولید مرغداری ها در گچساران در حال ساخت است و در دیگر شهرستان ها هم توسعه می یابد.

ایجاد زنجیره تولید نسخه ای درمانگر با رویکرد حمایت از تولید خواهد بود و کمک خواهد کرد تا مصرف خانوارها به سطح استاندارد مصرف گوشت مرغ در بین دهک های مختلف درآمدی برسد.

چنانچه صنعت مرغداری در استان رونق یابدعلاوه بر ایجاد اشتغال و تامین مرغ و تخم مرغ، چنانچه مازاد تولید داشته باشیم می توانیم به کشورهای همسایه هم صادرات داشته باشیم.

بنابراین می طلبد مسئولان با روحیه جهادی و مردمی پای کار بیایند و سرمایه گذاران در این بخش حمایت شوند تا مردم بتوانند با خیال آسوده تری گوشت مرغ مورد نیاز خود را تامین کنند.