آستارا- ایرنا- امام‌جمعه آستارا با اشاره به اقدامات خصمانه جمهوری آذربایجان در هفته‌های اخیر گفت: تنها راه نجات و خروج این کشور از مخمصه کنونی و قدرت‌گیری‌اش در منطقه، همراه شدن با جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام محمدجواد باقری ارومی در خطبه‌های نمازجمعه آستارا اظهار کرد: یکی از بازیگران صحنه رویای خام نئوعثمانی که ترکیه به دنبال آن می‌باشد، کشور همسایه ما جمهوری آذربایجان و رئیس جمهور محترمش آقای علی‌اف است.

وی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان یک تکه جدا افتاده از کشور ماست، افزود: فرهنگ، تاریخ و تمدن آذربایجان با ما یکی است، در حقیقت فرزند ماست و هیچ کس مانند پدر برای فرزندش دلسوز نیست و اگر فرزندی شیطنتی و خطایی کند باز نادیده گرفته می‌شود.

امام‌جمعه آستارا عنوان کرد: جمهوری آذربایجان راه‌های مختلفی رفته، حرف‌های مختلف زده و ادعاهای مختلف کرده است و چند هفته گذشته هم کاری عجیب کرد که جای تعجب است با چه امیدی این کارها را می‌کند و این چنین شاخ و شانه می‌کشد.

وی اضافه کرد: در این شرایط آمریکا و اروپا پشت آذربایجان را خالی می‌کنند، فرانسه علیه آنها بیانیه صادر می‌کند، ترکیه هم آنها را ول کرده و با گروه‌های کرد در حال جنگ است و اگر به اینها و صهیونیست‌ها امید بسته‌اند، سخت در اشتباه هستند.

حجت‌الاسلام باقری ارومی بیان کرد: این کشورها هیچ وقت از جمهوری آذربایجان حمایت نمی‌کنند و تنها در فکر منافع خودشان هستند؛ آذربایجان را یک‌جور بازی می‌دهند و بعد می‌روند و با رقیبشان بازی دیگری به‌راه می‌اندازند.

وی تاکید کرد: آذربایجان به عنوان فرزند جدا افتاده ایران است و آقای علی‌اف اگر می‌خواهد از این مخمصه رهایی پیدا کند، تنها یک راه دارد و باید دست دوستی خود را به سمت جمهوری اسلامی ایران دراز کند وگرنه غیر از این بخواهد به کسی دیگر امید داشته باشد، در نهایت شاهد بلایی خواهد بود که بر سر بسیاری از کشورها آمده است و در طول تاریخ بارها دیده‌ایم.

امام‌جمعه آستارا در ادامه ۱۱ آذر، سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: او در برابر استعمار انگلیس و نفوذ روس‌ها در کشور ایستادگی کرد و پس از سال‌ها مبارزه و تلاش برای تشکیل حکومت مردمی و دینی در نهایت به شهادت رسید.

وی همچنین به مناسبت ۱۰ آذر اشاره کرد و گفت: دهم آذر سالروز شهادت روحانی مجاهد، حضرت آیت‌الله سید حسن مدرس است که این مناسبت را از آن جهت به نام روز مجلس نام‌گذاری کردند که او نمونه کامل یک نماینده مجلس بود و حضرت امام (ره) که خودش یک الگو برای همه عالمان و مبارزان است، مرحوم مدرس را برای خودشان الگو قرار داده بودند.

حجت‌الاسلام باقری ارومی افزود: آیت‌الله مدرس شخصیت والایی از نظر فقهی و علمی و هم از نظر ساده زیستی، مردمی بودن، تشخیص درست مسائل روز و ایستادگی در برابر استبداد رضاخان پهلوی بود که اجازه نمی‌داد در مجلس شورای ملی مصوباتی برخلاف مصالح دین و کشور به تصویب برسد.

وی با تبریک این روز به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز که بحمدالله مجلس ما مزین به عنوان مجلس انقلابی از سوی مقام معظم رهبری شده است، باید امثال مدرس را در شجاعت، صراحت کلام و دفاع از حق برای خودش الگو قرار بدهد.

دانشجویان باید در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی آگاه باشند

امام‌جمعه آستارا در ادامه خطبه‌ها تشریح کرد: ۱۶ آذر را که در هفته جاری پیش رو داریم، روز دانشجو و یکی از مناسبت‌های تاریخی سیاسی کشور است؛ چرا که در جریان سفر مقامی آمریکایی تعدادی از دانشجویان معترض به سیاست‌های ایالات متحده در چنین روزی در سال ۱۳۳۲ به شهادت رسیدند و از این رو به مناسبتی برای یادآوری آرمان آزادیخواهی دانشجویان تبدیل شد.

وی افزود: دانشگاه‌ها به عنوان موسسه‌های آموزش عالی تعلیم و تربیت هستند و دانشجو شخصی است که افتخار دارد تا در رشد و تعالی علمی کشور نقش تاثیرگذار و بسزایی داشته باشد و پس از کسب علم و دانش باید آن را صاقانه در راه پیشرفت کشور به‌کار بگیرد.

حجت‌الاسلام باقری ارومی بیان کرد: وقتی دانشجویان سال‌ها برای کسب علم از امکانات کشور به صورت رایگان استفاده می‌کنند، باید در مقابل آن خدماتی نیز ارائه کنند که به لطف خدا امروز دانشمندان بسیاری داریم که در واقع همان دانشجویانی بودند که در راه کسب علم زحمت کشیدند و در نهایت خدمات خیلی خوبی هم انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود دانشجویان مانند شخصی راهور و الگو در مسائل سیاسی و اجتماعی ورود کنند، اضافه کرد: علاوه بر اینها از قدیم دانشجویان به عنوان یک قشر خوش فکر و اثرگذار در مسائل سیاسی شناخته شده‌اند و از این رو انتظار می‌رود که علاوه بر مسائل علمی، نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه شناخت خوبی داشته باشند.

امام‌جمعه آستارا عنوان کرد: دانشجویان باید با خوش‌فکری برای هدایت سیاسی و اجتماعی جامعه هم اثر خوبی داشته باشند و این مهم جز با نگاه واقع‌بینانه نسبت به مسائل روز کشور و دنیا به‌دست نمی‌آید؛ نه اینکه دنبال هیجانات، تبلیغات مسموم و فکری غلط برخی رسانه‌ها بروند.

وی گفت: دانشجویی که در دانشگاه است و حقیقت را می‌داند که در کشور چه اتفاقی می‌افتد، اگر خطا و قصوری یا اشتباهی از هر طرفی رخ بدهد باید ببیند، نه اینکه چشمش را ببندد و بگوید چیزی که فلان رسانه می‌گوید درست است؛ چرا که در این صورت جای حق و باطل عوض می‌شود و دانشجویان باید نسبت به این مسائل آگاه باشند.

حجت‌الاسلام باقری ارومی اظهار کرد: خیلی از جوانان و دانشجویان در سال‌های اخیر علاوه بر مسائل علمی و سیاسی در خدمت به محرومین کارهای خوبی انجام دادند و از جمله در همین شهرستان مرزی با کمک سپاه، آبفا و پیمانکاران به روستاهایی که ۳۰ سال آب آشامیدنی نداشتند، آبرسانی کردند؛ اینها دستاوردهای انقلاب است و به دانشجویان عزیزی که خالصانه در سنگرهای مختلف خدمت می‌نمایند، افتخار می‌کنیم.

وی همچنین ۱۲ آذر، سالروز تصویب قانون اساسی در سال ۱۳۶۰ را یادآور شد و گفت: قانون اساسی یکی از ارکان اساسی هر حکومت و کشور و در واقع کتاب نوشته‌ای است که تا زمانی که آن کشور و حکومت پا برجا باشد، بر اساس آن عمل می‌شود و اگر در برداشت و تفسیر مساله‌ای مشکل باشد، به قانون اساسی رجوع می‌کنند.

امام‌جمعه آستارا افزود: قانون اساسی در واقع قانون مادر و یک نوع فصل الخطاب است و به عنوان اساس یک کشور، همانند بسیاری از آیین‌نامه‌ها و تبصره‌ها قابل تغییر نیست؛ یکی از برجستگی‌های ویژه قانون اساسی ایران این است که حقوق همه اقوام، ادیان و مذاهب در آن دیده شده است.

وی یادآور شد: مستند تصویری از جلسات مربوط به تصویب قانون اساسی وجود دارد که نمایندگان کلیمی‌ها، زرتشتی‌ها و آشوری‌ها با مذاهب مختلف اسلامی شافعی، حنفی، حنبلی و مالکی در کنار شیعه جعفری به عنوان مذهب رسمی کشور در آنجا حضور دارند و از دین و مذهب خود دفاع می‌کنند و مرحوم آیت‌الله دکتر بهشتی هم حضور داشتند.

حجت‌الاسلام باقری ارومی تصریح کرد: با این وجود برخی این روزها ادعا می‌کنند که در کشور ما حقوق ادیان و مذاهب رعایت نمی‌شود؛ در حالی که چنین بحثی وجود ندارد که نگاه قومیتی و مذهبی در کشور حاکم باشد و همه اقوام، ادیان و مذاهب در جمهوری اسلامی ایران از حق و حقوق مساوی برخوردار هستند و می‌توانند در مسائل مختلف کشور حضور یابد، استخدام شوند و کار کنند.

وی تاکید کرد: چنان که همگان می‌بینند از ادیان و مذاهب مختلف در این کشور مشغول هستند و حقوق بشر و کرامت انسانی در ایران بیشتر از آنچه که مدعیان دروغین بهانه می‌کنند، سال‌ها قبل لحاظ شده و در قانون اساسی آمده است.