گرگان – ایرنا – استاندار گلستان گفت: سند چشم انداز قرآنی استان با محورهای متنوع تهیه و به دستگاه‌ها ابلاغ شده که می‌تواند به راهبرد اقدامات قرآنی و فرهنگی در گلستان کمک شایانی کند.

به گزارش ایرنا، علی‌محمد زنگانه روز جمعه در آیین اختتامیه چهاردهمین دوره آزمون سراسری حفظ کل قرآن همراه با ترجمه و تفسیر و تجلیل از حافظان کل عضو موسسه مهد قرآن از سراسر کشور در گرگان اظهار داشت: بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه به موضوعات قرآنی و مذهبی هستیم.

وی افزود: گلستان به صورت پیوسته مباحث قرآنی، فرهنگی ، موضوعات وحدت اقوام را اجرا کرده و اهتمام ویژه بر این موضوعات در استان وجود دارد.

استاندار گلستان ادامه داد: تلاش کردیم فارغ از تکاپوی دشمن در ایجاد دوقطبی و شکاف های قومی و مذهبی به صورت منسجم فعالیت‌های فرهنگی را انجام دهیم و بر این اساس برنامه فاخری در استان اجرا شده است.

زنگانه گفت: همانطور که دشمن به دنبال شبیخون فرهنگی و ایجاد جنگ شناختی پیچیده از طریق امپراتوری رسانه‌ای است ما نیز با صبر راهبردی و درایت نیروهای نظامی، انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی در اوج فشار ها بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری اجازه ندادیم موضوعات خطیر بر زمین بماند.

وی افزود: یکی از موضوعات خطیر توجه به مباحث دینی، اعتقادی، وحدت اقوام و مذاهب و موضوعات قرآنی و تربیتی است که با قدرت انجام میشود

حافظان قرآن در حفاظت قرآن قرار دارند

نایب رییس هیات امنا موسسه کشوری مهدقرآن هم گفت: حافظان قرآن، باید بدانند که در حفاظت قرآن قرار دارند.

منوچهر متکی اظهارداشت: در شرایطی که هجمه‌های سنگین به کشور وارد شده، یکی از راه‌های مقابله با آن مصون‌سازی قرآن است که این کار، وابسته به درست فهمی، درک صحیح، سلامت قرآنی است.

وی بیان کرد: مهدقرآن در ۳۰ سال گذشته، سالانه ۱۳۰ نفر حافظ قرآن تحویل داده و امسال هم ۸۰ نفر به مرحله نهایی یافتند و اختلاف تعداد حافظان امسال با سال‌های گذشته به این دلیل است که مهدقرآنی به تنهایی نمی‌تواند امکانات لازم را برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن ایجاد کند.

وی تاکید کرد: نیاز داریم تا کسانی که در حوزه‌های سلامت، مدرسه‌سازی، ایتام و سایر موارد در امور خیریه پیشقدم هستند، در این بخش برای حفظ بچه‌های ما و تربیت حافظان قرآن وقت بگذارند و حتی می‌توانند هر یک هزینه‌های تربیت یک یا چند حافظ قرآن را بپردازند.

متکی افزود: آموزش و پرورش هم به دلیل در اختیار داشتن دانش‌آموزان می‌تواند حفظ قرآن را به عنوان یک درس، در برنامه‌های خود قرار دهد تا مساله تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن محقق گردد.

وی ادامه داد: صدا و سیما هم می‌تواند در تشویق و ترغیب خیرین و فرهنگ‌سازی حضورشان در حوزه قرآنی، تاثیر بسزایی داشته باشد.

وجود ۱۴۳ شعبه مهدقرآنی در ۲۰ استان کشور

مدیرعامل موسسه مهد قرآن کریم کشور با اشاره به این که چهاردهمین دوره آزمون سراسری حفظ قرآن کریم همراه با ترجمه، تدبر و تفسیر به میزبانی گلستان به مدت سه روز در گرگان برگزار شد، گفت: افرادی که حد نصاب قبولی را کسب کرده و حائز امتیاز شوند گواهینامه اعطا دریافت می‌کنند.

محمود چاووشی در این مراسم اظهارداشت: سه تیم داوری متشکل از داوران داخلی و بین‌المللی همچون اساتید پرهیزکار، سیف، سیدیان، حشمتی در کنار هشت داور در بخش خواهران این دوره را ارزیابی می‌کنند.

وی بیان کرد: ۱۳۰ حافظ در مرحله استانی شرکت داشتند که ۷۸ نفر به مرحله کشوری راه یافته و از این تعداد هفت نفر آنها آقا و بقیه خانم بودند.

مدیرعامل موسسه مهدقرآن کریم کشور گفت: از ۷۸ نفر راه یافته به مرحله کشوری، چهار نفر دهه نودی، ۲۰ نفر دهه هشتادی، هشت نفر دهه هفتادی، ۲۵ نفر دهه شصتی، ۱۶ نفر دهه پنجاهی و پنج نفر دهه چهلی هستند و از کودک هشت ساله تا فرد ۶۰ ساله در این مسابقات شرکت کردند.

در پایان این مراسم از نفرات برگزیده تقدیر شد.