به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، علی محبی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش اظهارداشت: پژوهش، مهمترین و اساسیترین رکن آموزش است، همچنان که در مبانی دینی و سیره معصومین چیزی مهمتر از پژوهش نمیبینیم.
وی افزود: پژوهش رکن اساسی و مایه بقای علم است و موجب رشد آموزش تحقیقی میشود، در واقع تحقیق ریشه است و هرچه به ریشه برسیم شاخهها پربارتر میشوند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: امکان ندارد بدون گذر از مسیر علم و پژوهش کشوری ادعای پیشرفت کند. سند تحول بنیادین به عنوان مهمترین مطالبه رهبری به عنوان راهکاری برای ایجاد تحولات اساسی ۱۳۱ راهکار دارد که ۱۱ راهکار آن مستقیم و ۲۵راهکار غیر مستقیم به پژوهشگاه بازمیگردد.
وی یادآور شد: ۶ زیرنظام برای سند ایجاد که برای تحقق آن هم ۳۸ برنامه طراحی شده که در این راستا اقدامات اساسی هم مطرح شده است.
محبی با بیان اینکه براساس مصوبات شورای عالی در مدارس باید پژوهش صورت گیرد، اضافه کرد: اگر قرار باشد تحولی رخ دهد، باید از مدرسه آغاز شود، برنامه درسی باید پژوهش محور باشد تا دانش آموز خلاق و توانمندی پرورش یابد.
وی افزود: پرورش معلم پژوهشگر هم باید در دستور کار باشد، یعنی صلاحیت حرفهای خود را به روز و آماده کند، معلم پژوهشگر دانش آموز را پرسشگر و با تفکر تفکر منطقی و نقاد و دارای توانایی حل مسئله بار میآورد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش یادآور شد: برای سنجش تحقق سند تحول، با شاخص و سنجه کمی باید عدد و رقم ارائه شود، این سند در هفت فصل تنظیم شده که تفاوت جدی بر این وجود دارد، این سند علاوه بر تحلیل محیط، تحلیل ذی نفعان درون و برون آموزش و پرورش را هم مورد تحلیل قرار داده است.
محبی با بیان اینکه در سند برنامه شفاف، روشن و دقیق تبیین شده است، تاکید کرد: توسعه فرهنگ پژوهش اهمیت بسیاری دارد که ذیل همین برنامه فرهنگ گنجانده شده است، موضوع دیگر پاسخگویی به نیازهای عام سازمان پژوهش یعنی آینده پژوهی هم در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: برنامه عملیاتی دقیقی برای پنج سال آینده تدوین شده است که ۲۵ آذر روز پژوهش رونمایی خواهد شد همچنین داشبورد عملیاتی به این منظور آماده شده که مشخص میکند در هر مقطعی از زمان چه میزان از سند اجرا شده است.
محبی افزود: ماموریتهای پژوهشگاه مطالعات از جمله توسعه فرهنگ پژوهش و پاسخگویی به نیازهای حال و آینده نظام تعلیم و تربیت در دستور کار قرار دارد، به همین منظور آینده پژوهی، روند پژوهی و پژوهشهای کاربردی در این زمینه مدنظر است همچنین بخشی به عنوان مطالعات فوری ایجاد شده که نتایج برخی پژوهشها ظرف سه ماه در اختیار ذی نفعان قرار میگیرد.
وی یادآورشد: ظرفیتهای موجود پاسخگوی نیازهایی که داریم نیست؛ بنابراین باید از ظرفیتهای موجود در کشور در ابعاد ملی استفاده شود. به این منظور میتوان گفت که در دانشگاههای علوم انسانی این ظرفیت وجود دارد البته چند پیشنهاد به عنوان احکام برنامه هفتم توسعه برای تحقق ظرفیتهای مغفول مانده سندتحول بنیادین ارائه کردهایم.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تاکید کرد: حدود ۱۰ هزار دکتر معلم داریم، قانون منع مداخله کارکنان دولت در قراردادها، برای اعضای هیات علمی، استثنا قائل شده است و به همین منظور پیشنهاد شده که برای دکتر معلمها مستثنی شود تا بتوانیم از ظرفیتهای این بخش در توسعه پژوهشها بهرهمند شویم.
محبی درباره برنامههای هفته ملی پژوهش اضافه کرد: در روز ملی پژوهش همایشی با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم خواهیم داشت و از برگزیدگان جشنوارههای پژوهشی تقدیر میکنیم.
وی ادامه داد: بیش از ۹۰ دانش آموز پژوهشگر و فناور، برگزیده شدهاند همچنین معلمان پژوهشگر، دانشجومعلمان و پژوهشگران برتر تقدیر میشوند. از یک رساله کارشناس ارشد و یک رساله دوره دکترا و سه مدیر پژوهشسرای برتر نیز تجلیل خواهد شد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: در هفته پژوهش، از اولویتهای پژوهشی پژوهشگاه رونمایی میکنیم همچنین بازدید دانش آموزان از مراکز علمی، دانشگاهها، پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان هم قرار است که در یکی از روزهای هفته پژوهش انجام شود.
وی اضافه کرد: در زمینه چرخش برنامه درسی از موضوع محوری به سمت شایستگی محوری آغاز شده است، برنامه درسی باید در راستای تحقق شایستگیها و مهارتهای زندگی باشد.
محبی درباره چالشهای نظام تعلیم و تربیت اظهار داشت: یکی از چالشهای ما مدیریت علمی است، تصمیم گیریها باید مبتنی بر پژوهش محوری باشد و باید برای هر تصمیمی که میگیریم، پیوست پژوهشی هم داشته باشیم. اکنون با چالش های تربیتی و روانشناختی ناشی از حضور بدون ضابطه دانش آموزان در فضای مجازی در دوران کرونا مواجه هستیم که پژوهش هایی در این راستا در حال انجام است.
وی درباره بکار گرفته نشدن نتایج پژوهشها توسط برخی از مدیران توضیح داد: این موضوع دلایلی دارد که نکته اول این است که مدیر آن موضوعی که رویش پژوهش انجام شده را دغدغه خودش نمیداند، همچنین ممکن است پژوهش در حین اجرا از نظر علمی مشکل داشته باشد و موضوع بعدی این است که زمینه اجرایی سازی آن فراهم نباشد و کاربست عملیاتی نداشته باشد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: برای حل این مشکل مدیر باید در هر سه مرحله در کنار پژوهشگر باشد همچنین آیین نامه اشاعه و کاربست یافتههای پژوهشی تدوین شده است. الزام پیوست پژوهشی برای طرح ها نیز در قرارگاه تحول وزارتخانه مطرح و تاکید شده است تا هیچ طرحی بدون پیوست اجرا نشود.
محبی درپاسخ به سوالی درباره تبعات بکارگیری معلمان بازنشسته در دوره ابتدایی افزود: تدوین برنامه راهبردی منابع انسانی به خصوص در حوزه معلمان در دستور کار قرار دارد، باید به منظور رفع کمبود معلم حرفهای برنامه داشته باشیم البته کمبود معلم، علت هم دارد، در یک دوره ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را بسیار کاهش دادند و ناچار شدند مصوباتی برای جذب گروههای دیگر از جمله بازنشستگان، حق التدریسها دریافت کنند که آن هم تبعات خود را دارد.