به گزارش ایرنا، این پروژه ۲۲۵ کیلومتری فاصله بین شیراز تا اصفهان را حدود ۱۳۰ کیلومتر و میزان ۲ ساعت کاهش می دهد و علاوه بر این کاهش حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن را به دنبال خواهد داشت.
طول مسیر فعلی شیراز - اصفهان ۴۸۵ کیلومتر است که طی آن پنج و نیم تا ۶ ساعت به طول می انجامد که با افتتاح آزادراه شیراز – اصفهان که مسیر مستقیم را طی می کند، از زمان مذکور حدود ۲ ساعت کاسته خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، روز شنبه در میزگرد بررسی روند اجرای آزادراه شیراز – اصفهان به خبرنگار ایرنا گفت: این پروژه در حقیقت بخش مهمی از کریدور آزادراهی شمال به جنوب کشور است که تکمیل آن ارزش اقتصادی بالایی برای کشور خواهد داشت و با تکمیل آن، گام مهمی در جا به جایی مسافر و ترانزیت کالا از استانهای جنوبی و بنادر به مرکز و شمال کشور برداشته خواهد شد.
محمود رضایی کوچی افزود: البته بر اساس روند پیشرفت پروژه و سرعت کار، این پروژه می بایست سال گذشته از قطعه یک تا ۶ آماده بهره برداری می شد که افزایش قیمت مصالح از یک سو و کمبود منابع مالی از سوی دیگر این کار را به تاخیر انداخت.
رضایی کوچی اضافه کرد: امروز مجموعه مدیران کشوری و استانی تمام توان خود را به کار گرفته اند تا از مجموع ۲۲۵ کیلومتر این پروژه ۲۱۲ کیلومتر آن در ۶ قطعه به بهره برداری برسد.
وی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه را حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: نیمی از این اعتبار صرف تکمیل قطعه اول تا ششم و نیم دیگر نیز صرف اجرا و تکمیل قطعه پایانی پروژه آزادراه شیراز – اصفهان یعنی قطعه هفت و قطعه نخست آزادراه شیراز – بوشهر یعنی قطعه هشت خواهد شد.
او بیان کرد: با توجه به اهمیت قطعه هفت آزادراه به دلیل نقشی که در اتصال قطعه ۶ به شیراز و اتصال آزادراه شیراز – اصفهان به آزادراه شیراز – بوشهر دارد، اجرا و تکمیل این قطعه که هم اینک حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با جدیت دنبال می شود.
رضایی کوچی افزود: اجرای قطعات یک تا ۶ آزادراه شیراز – اصفهان تاکنون افزون بر هشت هزار میلیارد تومان هزینه داشته که امیدواریم با توجه به اهتمام ویژه دولت سیزدهم به این پروژه، تامین اعتبارات مورد نیاز جهت تکمیل قطعه هفت و در ادامه اجرای قطعه هشت یا قطعه نخست آزادراه شیراز – بوشهر را شاهد باشیم که از ابتدای جاده قلات تا حوالی خانه زنیان را شامل می شود.
عزم جدی برای تکمیل پروژه تا پایان سال
مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس هم گفت: با توجه به اهمیت آزادراه شیراز – اصفهان و تاثیری که در کاهش زمان سفر، کاهش طول مسیر، افزایش ایمنی سفر و کاهش هزینه ها دارد، همه تلاش و کوشش خود را به کار بسته ایم که با تامین اعتبار آزادراه، شاهد افتتاح این پروژه تا پایان سال باشیم.
محمودرضا طالبان افزود: ساخت این پروژه با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع آغاز شد و تا این مرحله که پروژه در ۶ قطعه نخست حدود ۹۵ درصد و در قطعه هفت نیز حدود ۵۰ درصد پیشرفت دارد اعتباراتی از سوی هم وزارت راه و شهرسازی، هم وزارت دفاع و در مقطعی با ورود سرمایه گذار جدید یعنی شرکت عمران شهرهای جدید توسط این شرکت تامین شد.
وی ادامه داد: در بحث سهم وزارت راه و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی قول داد که از محل منابع دولتی مبالغی را پرداخت کند که تاکنون یک سوم آن پرداخت شده است.
او اظهار داشت: بنا به دستور وزیر وقت راه و شهرسازی، اداره کل راه و شهرسازی فارس مکلف شده که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تهاتر یا فروش املاک و اراضی دولتی برای تزریق به پروژه آزادراه شیراز – اصفهان تامین کند که این کار در حال طی روال قانونی خود است.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس افزود: وزارت دفاع نیز باید به همین میزان اعتبار تامین و به پروژه تزریق کند.
طالبان ادامه داد: اینکه بنا است با فروش املاک و اراضی دولتی نسبت به تامین اعتبار پروژه اقدام کنیم بیانگر اهمیت پروژه و اهتمام دولت به تکمیل و افتتاح این پروژه مهم است که امیدواریم با پیشرفت مطلوب کارها تا پایان امسال شاهد زیربار ترافیک رفتن ۶ قطعه نخست آزادراه شیراز – اصفهان باشیم.
ساخت ۲ مجتمع خدماتی بین راهی در دست انجام
مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس هم گفت: از مجموع هشت مجتمع بین راهی پیش بینی شده برای ۶ قطعه نخست آزادراه، عملیات تسطیح ۲ مجتمع آغاز شده و روند ساخت در حال انجام است.
امیر حسین جمشیدی افزود: بر اساس آخرین جلسه ای که با حضور استاندار فارس داشتیم مقرر شد که تا پایان امسال علاوه بر ۲ مجتمع خدماتی، ۲ پاسگاه انتظامی و ۲ پایگاه اورژانس نیز توسط شرکت ساخت آزادراه تا قبل از افتتاح آن ساخته شود.
وی ادامه داد: هم اینک ۶۰ درصد اجرای نیوجرسی و خط کشی و نصب علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی در ۶ قطعه نخست انجام شده است.
او اظهار داشت: میزان پیشرفت فیزیکی ۶ قطعه نخست ۹۵ درصد و قطعه هفت نیز افزون بر ۶۰ درصد است و عملیات اجرای قطعه هشت نیز به تازگی آغاز شده است.