بیرجند - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: در حالی یکی از استان‌های فعال در صنعت چاپ محسوب می‌شویم که برخی چاپخانه‌ها در محیط استیجاری فعال و دچار مشکلاتی هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا علی فرخنده روز شنبه در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع صنعت چاپ استان که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: فعالان این صنعت نسبت به بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل و تامین مواد اولیه، افزایش تعرفه‌های آب، برق و گاز، نبود تسهیلات سرمایه در گردش و محیط مناسب برای فعالیت چاپخانه گلایه‌هایی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: با توجه به فعال بودن صنعت چاپ در خراسان جنوبی از قدیم تاکنون و مشکلات مربوط به این حوزه، راه‌اندازی مجتمع یا شهرک تخصصی صنعت چاپ در استان ضروری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: با راه‌اندازی شهرک تخصصی صنعت چاپ با کاربری‌های فرهنگی، بخش‌های خدماتی فرهنگی مانند حوزه روزنامه‌ها، چاپخانه‌ها و نشریه‌ها را می‌توان در این مکان مستقر کرد.

وی افزود: در حوادث و مشکلاتی که در بزنگاه‌های انقلاب رخ می‌دهد دستگاه‌های فرهنگی باید با واکنش سریع اقدام کنند لذا همانطور که برای حوادث طبیعی در حوزه‌ سخت‌افزاری و روبنایی ستاد بحران داریم باید به حوزه فرهنگی هم توجه شود.

فرخنده گفت: در حوزه جنگ نرم به یکسری امکانات و تجهیزات مانند مدیریت بحران برای مباحث فرهنگی نیاز داریم که با توجه به اتفاقات اخیر یک ضرورت انکارناپذیر است و باید مورد توجه واقع شود.

مسوول اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: درخصوص صنعت چاپ کمتر صحبت شده در حالی که یک صنعت مادر است، یعنی هر کالایی به نوعی به این صنعت وابسته است.

غلامرضا جعفرپور مقدم با بیان اینکه توجه به صنعت چاپ به‌ویژه برای صادرات کالاها ضروری است افزود: صنعت چاپ که برای تمامی صنایع ارزش افزوده ایجاد می‌کند در خراسان جنوبی مغفول مانده است.

وی تصریح کرد: امروز با توجه به دیدگاه متولیان سازمان صمت، بیشتر بُعد صنعتی صنعت چاپ مطرح است لذا در برنامه هفتم توسعه باید به این صنعت به‌طور همه‌جانبه پرداخته شود.

مسوول اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان جنوبی گفت: باید در برنامه هفتم توسعه تجدید نظر شود و متولی این صنعت در حوزه نظارتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و در حوزه صنعتی اداره کل صنعت، معدن و تجارت باشد.

وی عنوان کرد: با توجه به مزیت‌های بسیار بالای این صنعت اما مورد کم‌لطفی قرار گرفته از طرفی روز به روز شاهد نوسانات بازار هستیم.

جعفرپور مقدم افزود: درخواست داریم صنعت چاپ در استان جدی گرفته شود و اگر به دنبال توسعه در حوزه‌های مختلف هستیم باید این صنعت را دریابید.