گرگان - ایرنا - کاهش هزینه‌ تولید و سهولت در حمل ادوات، نهاده و محصول کشاورزی از مزرعه به سمت بازار مصرف از جمله مزایای طرح ایجاد یا بازسازی جاده‌های بین مزارع است که به اعتقاد کارشناسان کشاورزی در گلستان، برخورداری از شبکه جاده‌ای کارآمد، بهره‌وری این بخش را دوچندان می‌کند.

به گزارش ایرنا، گلستان ۲۱۴ هزار بهره‌بردار کشاورزی دارد که در سال زراعی گذشته ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی معادل پنج درصد تولیدات کشاورزی کشور را تولید و روانه بازار مصرف کردند.

وجود ظرفیت تولید محصولات کشاورزی در گلستان و نقش‌آفرینی بهره‌برداران آن در تامین بخشی از نیاز کشور، فراهم کردن زیرساخت‌های ضروری از جمله مرمت و بازسازی جاده بین مزارع برای رونق تولید و تامین امنیت غذایی را ضروری کرده است.

همچنین با توجه به هدفگذاری پنج ساله جهادکشاورزی گلستان برای دستیابی به تولید سالانه ۷ میلیون تن محصول کشاورزی، تلاش برای سرمایه‌گذاری به‌ویژه در ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز مانند حوزه مرمت و بازسازی جاده بین مزارع استان باید بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.

معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در انتقال محصولات کشاورزی استان از مزرعه به بازار، گفت: عمده جابجایی تولیدات کشاورزی در این استان در نیمه نخست سال است که امسال در این مدت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول کشاورزی به مراکز خریدتضمینی، کارخانه های فرآوری و بازار داخلی و سایر استان‌ها حمل شد.

ایوب میرشاهی به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: برای جابجایی محصولات کشاورزی تولیدی استان از جمله باقلا، نخود فرنگی، گندم، جو، کلزا، توت فرنگی، سیب زمینی و چغندر قند از ظرفیت 8 هزار کامیون و ۲ هزار کامیونت داخل استان و حدود ۲ هزار کامیون سایر استان های کشور استفاده ‌شد.

میرشاهی یادآور شد: گندم بیشترین تولید محصولات کشاورزی گلستان را شامل می‌شود و اوج جابجایی این محصول از خرداد ماه تا تیرماه بوده و به وسیله کامیون حمل محصول از مزرعه تا مراکز خرید تضمینی در استان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: نامناسب بودن جاده بین مزارع در گلستان یکی از دغدغه های رانندگان برای جابجایی محصولات کشاورزی است که باید در این حوزه سرمایه‌گذاری لازم صورت گیرد.

مدیرعامل یکی از شرکت‌های حمل و نقل بار در شرق استان گلستان گفت: وجود جاده بین مزارع یکی از زیرساخت‌های ضروری برای جابجایی محصولات کشاورزی از مزرعه تا بازار مصرف به شمار می‌رود و این موضوع باید به صورت ویژه در برنامه‌های عمرانی دستگاه مرتبط لحاظ شود.

رمضان شاملو افزود: بیشتر رانندگان کامیون به دلیل نبود جاده مناسب بین مزارع و افزایش استهلاک خودرو از حضور در سر مزرعه و انتقال محصول گلایه دارند.

وی تاکید کرد: استمرار تولید محصولات کشاورزی، ایجاد یا بازسازی جاده بین مزارع در گلستان به عنوان قطب تولید محصولات راهبردی کشور ضروری است.

یکی از بهره برداران کشاورزی مینودشت هم وجود جاده بین مزارع را پشتوانه تولید محصول کشاورزی دانست و گفت: جهادکشاورزی باید توجه ویژه به این حوزه داشته تا با همراهی کشاورزان این مشکل زیرساختی توسعه کشاورزی حل شود.

جمشید چناشکی به خبرنگار ایرنا افزود: نبود یا نامناسب بودن جاده بین مزارع برای سرکشی از مزرعه، انتقال کود و سمپاشی و برداشت و حمل محصولات تولیدی از مزرعه به مراکز خرید یکی از دغدغه‌های اصلی کشاورزان منطقه است.

وی افزود: انتظار کشاورزان منطقه این است که معضل جاده بین مزارع برای زمین‌های کشاورزی در منطقه حل شود و کشاورزان هم به اندازه وسع خود آماده همکاری و مشارکت در این طرح هستند.

وجود ۱۰ هزار کیلومتر جاده بین مزارع

مدیر آب و خاک جهادکشاورزی گلستان هم گفت: این استان ۹ هزار و ۸۰۰ کیلومتر جاده بین مزارع دارد که هزار و ۷۶۰ کیلومتر آن مرمت و بازسازی شده است.

علی نصرتی به خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای امسال ۱۲ کیلومتر از جاده‌های بین مزارع در گلستان احداث شد که برنامه‌ریزی امسال این اداره کل ، احداث ۴۳۹ کیلومتر جاده بین مزارع است.

وی ادامه داد: در مجموع امسال برای مرمت و ایجاد جاده بین مزارع در گلستان ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار استانی مصوب شده اما با این اعتبار نمی‌توان مشکل جاده‌های بین مزارع را برای سال جاری حل کرد.

به گفته وی برای جاده بین مزارع باید هر چهار یا ۵ سال مرمت و نوسازی شود.

وی دسترسی به زمین‌های کشاورزی برای کاشت، داشت و برداشت محصول، حفظ و کاهش هدر رفت محصولات و آسان سازی آمد و شد وسایط نقلیه در مزرعه را از مهم‌ترین مزایای ایجاد جاده بین مزارع برشمرد.

استفاده از ظرفیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا

مدیرکل جهادکشاورزی گلستان هم با اشاره به اهمیت دسترسی آسان به زمین‌های کشاورزی برای رونق تولید در استان، گفت: حدود ۲ هزار کیلومتر جاده بین مزارع اولویت‌دار نیازمند مرمت و بازسازی در استان شناسایی شده است.

محمد برزعلی با توجه به گستردگی عملیات مرمت و بازسازی جاده بین مزارع در گلستان پیشنهاد کرد که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در اجرای این طرح مشارکت کند.

استاندار گلستان هم در نشست اخیر با فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در گرگان از این قرارگاه خواست برای رفع موانع در استفاده بهینه از ظرفیت بخش کشاورزی استان در تولید ثروت، مشارکت کند.

علی محمد زنگانه افزود: مرمت و بازسازی جاده بین مزارع در گلستان یکی از درخواست‌های مسوولان بخش کشاورزی استان برای مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا است.

استان گلستان که در تولید ۱۵ محصول کشاورزی از جایگاه ویژه در کشور برخوردار است برای رفع زیرساخت‌های توسعه کشاورزی از جمله بازسازی جاده‌های بین مزارع به عنوان هموارکننده مسیر توسعه این بخش به تلاش و همت بیشتری احتیاج دارد.