به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، کبری خزعلی روز شنبه در دومین جلسه «فصل همدلی» با محوریت تبیین دستاوردها و برنامههای «شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده» به مناسبت بزرگداشت سی و هشتمین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محل این شورا در سخنانی با بیان اینکه سال ها است که برنامه دشمن تغییر کرده و استحاله سبک زندگی اسلامی ایرانی از طریق جنگ نرم و زمینه سازی نفوذ و در نهایت سلطه است، افزود: این نفوذ از سوی آژانس های سازمان ملل طراحی شد، به طوری که از مهدهای کودک آغاز شد و در مراکز آموزشی و تربیتی تا سطوح عالی ادامه یافت.
رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: همچنین نفوذ فرهنگی این آژانس ها در فرهنگ عمومی و فضای مجازی و رسانه ها به سرعت در حال گسترش است.
خزعلی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه عوامل نفوذ همه عرصه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حتی امنیتی را هدف قرار داده اند، افزود: مهمترین نفوذ نفوذ فرهنگی است عامل اصلی و ریشه اساسی تغییر رفتار و سبک زندگی است.
به گفته وی، گسترش فراگیر ابزارهای سایبری و فضای مجازی علاوه بر فواید و مضراتی که دارد، در هر سن و جایگاهی روح و روان و اعتقادات افراد را تهدید می کند و عامل مهمی در فروپاشی خانوادهها است.
رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: ردپای این کودتای فرهنگی خاموش در تغییرات فرهنگ عمومی و آموزش رسمی و برنامه های ملی، درون خانواده ها محسوس است؛ به طوری که طبق سند پنتاگون، ایادی نفوذ برای تحقق دکترین امنیت ملی آمریکا و دفاع نظامی و غیرنظامی این استکبار جهانی در کشورها، آژانس های مختلف سازمان ملل هستند و توصیه های آنها را با نام های حقوق بشر، حقوق کودکان و زنان بهداشت و سلامت، دفاع از پناهندگان و فقرزدایی از اقشار آسیب دیده پیگیری می کنند.
وی با تاکید بر اینکه یکی از عوامل بحران هویت و استحاله فرهنگی و نفوذپذیری و وادادگی، انفعال نیروهای داخلی است، افزود: این مهم زمینه ساز نقشه های فرهنگی دشمن شده است در حالی که استقامت و پایمردی و جهاد فرهنگی می تواند مانع بزرگی در مقابل نفوذ دشمن باشد.
خزعلی اظهار کرد: امروزه به نام تعامل فرهنگی شاهد تحرکاتی هستیم که ازجمله آنها می توان به تعهدات نه چندان آشکار در موضوعات زنان و کودکان که در دولت گذشته با این آژانس ها برقرار شد، اشاره کرد. همچنین دعوت از مستشار خارجی و تبادل تجربه با کشورهایی همچون فنلاند برای تقویت بنیاد خانواده و پیشرفت زنان از آن جمله بود.
وی بیان کرد: بر اساس مفاد این معاهدات اطلاعات ریز و محرمانه زنان سرپرست خانوار که ناموس کشور هستند، در اختیار آژانس های سازمان ملل قرار داده شد و با اجرای تور مطالعاتی در کشورهایی که به زعم این آژانسها برنامه های موفق برای زنان دارند، نفوذپذیری آغاز شد.
خزعلی افزود: در حالی که عملکرد فعلی و این وادادگی فرهنگی به توسعه و ترویج فساد و انحراف می انجامد، نتایج این اقدامات، خلاف قانون و اسلام زدایی و رشد سریع مفاسد و بدحجابی علنی و بی حیایی و تزلزل و فروپاشی خانواده ها خواهد بود.
رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه، برنامه هایی تحت عناوین فریبنده همچون توانمندسازی زنان و تشویق به حضور و بروز اجتماعی و مشارکت در مشاغل در طول دو دهه اخیر در برخی دولت ها از جمله دولت های اصلاحات نه تنها مشکل زنان را حل نکرده که از قضا به افزایش معضلات و مشکلات نیز منجر شده است.
رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزایش پدیده هایی همچون طلاق، اعتیاد، فساد، فحشا، منکرات و حیازدایی را از جمله نتایج طرح های فمینیستی دانست که در دوره اصلاحات با نام توسعه مشارکت زنان آغاز شد و امروز با نامهایی همچون آموزش پیشگیری از ایدز و بهداشت ناباروری و حفظ سلامت یا درمان اعتیاد پیگیری میشود و در عمل مفاسد اجتماعی را بازتولید و ترویج می کند و به توسعه منکر می انجامد.
وی در عین حال گفت: البته این نوع برخورد در کشورهایی همچون کانادا هم به توسعه فساد منجر شده است و نتایج این رویکرد در چهار دوره برنامه ریزی عبارت است از حضور بی رویه زنان آن هم در مشاغل سطح پایین مانند منشی گری، فروشندگی و خدمات، حضور بیضابطه در مجامع مختلط که به تدریج باعث حیازدایی در روابط شده و این خود بالا رفتن آمار طلاق، مفاسد، اعتیاد و انواع آسیب های اجتماعی را به دنبال داشته است.
رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وجود ۱۲ میلیون منتظر ازدواج و چهار میلیون زن مطلقه و بیوه در جامعه افزود: این آمار جدا از انباشت جامعه مجردین حدود نیم میلیون نفری پشت سد ازدواج و همچنین مسائلی همچون ترویج و تزریق فرهنگ مصرف و الگوی زندگی تجملاتی در رسانه ها و آداب و رسوم و قوانین دست و پا گیر ازدواج است.
وی رفع مسائلی همچون معضلات ازدواج، مفاسد اجتماعی و البته توسعه و ترویج عفاف و حجاب و اشتغال خانواده محور بر پایه اقتصاد مقاومتی را نیازمند ایجاد جنبش های مردمی به مدد سازمان هایی همچون بسیج، امور مساجد و شهرداری ها دانست.
خزعلی افزود: جنبش هایی همچون ازدواج آسان می تواند به پیشگیری از انحرفات از طریق آموزش های جدی خویشتن داری و تقوی برای افراد و خانواده ها از سنین کودکی بیانجامد ضمن اینکه پرداختن به سواد رسانه ای در جامعه بسیار مهم است و در این راستا ایجاد و راه اندازی اینترنت ملی، فیلترینگ ومقابله نرم افزاری و سخت افزاری باید جدی گرفته شود.
رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی خلع ید تدریجی از آژانس های سازمان ملل و عناصر نفوذی آنها از فرهنگ و اقتصاد و سیاست که به اعتقادی وی باید از مدیران میانی آغاز شود و همچنین مواجهه فعال با بحران زن و خانواده و شکاف نسلی القایی غرب که از آثار جهانی سازی مادی است را از جمله راهکارهای رفع مشکلات زنان و خانواده دانست.
خزعلی افزود: همچنین نظریه پردازی مفهوم سازی، تولید علم بر مبنای علوم انسانی اسلامی، طراحی سیستم جامع و هماهنگ، تبدیل مفاهیم نظری به برنامه عمل و نقشه راه، ساختار سازی مناسب برای نظام مند کردن رویه ها و هماهنگ کردن بین وزارتخانه ها و نهادهای مسوول در حیطه زنان و تحکیم خانواده را از دیگر راهکار های رفع مشکلات زنان برشمرد.
وی همچنین تاکید کرد: دولت مکلف است از طریق برنامه های فرابخشی فرهنگ سازی، اقناع فکری و علمی جامعه نسبت به سیاست های مصوب افزایش جمعیت و ارتقاء میزان کمی و کیفی منابع انسانی و هویت بخشی ملی به آحاد جامعه و همچنین آمایش مستمر جمعیت و ارتقاء نرخ باروری به بیش از حد جانشینی و اصلاح، تغییر و حذف قوانین بازدارنده افزایش جمعیت و جایگزینی قوانین حمایتی در این خصوص تارسیدن به حداقل نرخ باروری کل، یعنی ۲.۵ فرزند تا پایان برنامه ششم اقدام کند.
رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تاکید بر پیگیری طرح اشتغال خانواده محوراز سوی دولت به منظور ایجاد اشتغال موثر برای زنان نیازمند کار افزود: دولت باید افزایش ۱۰ درصدی اشتغال موثر و مولد را در راستای ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی، کارآفرینی، مدیریت جهادی و ایجاد تعادل بین کار و زندگی را با رعایت ارزش ها و حفظ مسئله عفاف و حجاب را پیگیری کند که این خود زمینه های آسیب خانواده را کاهش خواهد داد.
خزعلی با بیان اینکه رهبر انقلاب هر ساله به تناسب و رشد و بالندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه فرهنگ و علم و کشور و متناسب با جامعه و جهان نسبت به دوره های قبل احکام و وظایف جدیدی را برای حوزه های مختلف شورا تعریف می کنند، افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در این دوره بر مصوبات برای رسیدن به عرصه عمل و حصول کامل نتیجه در موضوع خانواده و آسیب های اجتماعی دقت نظر لازم را داشته باشد.
وی با بیان اینکه، اعضاء شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی متشکل از همه دستگاه های فرهنگی دولتی و غیردولتی هستند افزود: آنها در پیشبرد مسائل زنان در دستگاه های خود موثر هستند و مصوبات شورا را پیگیری و نیازها و مسائل موجود و مرتبط با زنان را به شورا عالی انقلاب فرهنگی منتقل می کنند.
خزعلی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد یک مرکز عالی زنان و خانواده به عنوان یک مرکز فراقوه ای برای رفع مسائل و مشکلات زنان در کشور افزود: در نگاه رهبر معظم انقلاب مسئله زن از مسئله خانواده جدا و قابل تفکیک نیست، این دو در مقابل نگاه فمینیستی باید با هم و درکنار هم دیده شوند و زن و خانواده لازم و ملزوم یکدیگرند.
وی با بیان اینکه مطالعات برای ایجاد چنین مرکزی ضروری است، افزود: این بحث منجر به ارائه طرح هایی همچون وزارت خانواده شده البته مهم این است که یک مرکز تعریف شود که پاسخگو نیازهای خانواده باشد و این نیازها در همه ابعاد دیده شود، از طرفی نیز مصوبات شورا به اقدام عملی منجر شود و جامعه بتواند از این مرکز برای ایجاد سبک زندگی خانواده ایرانی اسلامی بهره مند شود.
خزعلی با اشاره به مصوبه ای تحت عنوان ستاد ملی زن و خانواده در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این ستاد در واقع یک هیات دولت برای زنان محسوب می شود و از سیاست گذاری تا برنامه ریزی و اجرا و همچنین ساختار به شکل کاملی تعریف شده است.
رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه وظیفه شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها سیاست گذاری و تعریف راهبردها است، دلیل برخی مشکلات در اجرای این مصوبات و راهبردها را مربوط به سیاست و نوع نگاه دولت ها دانست.
وی اظهار کرد: خوشبختانه برخی دولت ها سیاست ها و راهبردهای مربوط به حوزه زنان را خیلی خوب پیش برده اند، برخی نیز ضعیف و برخی هم این راهبردها را رها کردند، از این رو ممکن است مردم آثار برخی مصوبات را مشاهده نکنند. مثل مصوبه جایگاه زن و خانواده که برخی دولت ها این را کنار گذاشتند و به دنبال اسناد والگوهای بین المللی همچون بلژیک و سوئد رفتند.این درحالی است که در این کشورها به معنا صحیح خانواده ای وجود ندارد.