گرگان - ایرنا - نهضت ملی مسکن یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن شهروندان فاقد خانه و به‌خصوص جوانان است که با وجود برخی موانع، اجرای آن در گلستان بدون وقفه ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، تهیه خانه یکی از نیازهای ضروری برای زندگی است اما مشکلات اقتصادی سال‌های اخیر و افزایش ناگهانی و چند برابر قیمت، رسیدن بسیاری از شهروندان به این نیاز را تقریبا غیرممکن کرده است.
دولت سیزدهم برای حل این مشکل، اجرای طرح نهضت ملی مسکن را در دستور کار قرار داد و روند روبه‌پیشرفت این طرح در گلستان، ساکنان این استان را به پایان روزهای خانه‌بدوشی و ادامه زندگی در خانه شخصی امیدوارکرده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی گلستان تعهد تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن استان در سال نخست را ۸۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: تاکنون ۳۱۸.۵ هکتار از این تعهد معادل ۴۰ درصد تامین شده است.

اسدالله پناه‌یزدان روز شنبه در جلسه شورای مسکن گلستان افزود: طبق برنامه برای سال اجرای طرح، باید ۱۵ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی در مناطق شهری گلستان ساخته شود که تاکنون عملیات ساخت ۲ هزار و ۸۷۹ واحد با پیشرفت فیزیکی تا ۶۰ درصد آغاز شده است.

کم‌کاری بانک‌ها

وی جمع کل اراضی قطعی‌شده گلستان در طرح نهضت ملی مسکن را ۳۱۸.۵ هکتار اعلام کرد و گفت: ۲۷۴ هکتار از این زمین‌ها متعلق به خود سازمان ملی زمین و مسکن، ۳۳ هکتار از زمین‌های بنیاد مستضعفان و ۱۱.۵ هکتار متعلق به بنیاد مسکن است.

پناه‌یزدان ادامه داد: ۹۲ هزار و ۴۴۷ نفر از مردم گلستان تا هفتمین مرحله بازگشایی سامانه در طرح نهضت ملی مسکن نام‌نویسی کردند که با انجام مراحل مختلف ۱۳ هزار و ۳۶۴ نفر تایید اولیه و هفت هزار و ۵۸۴ نفر تایید نهایی شدند که ۳ هزار و ۵۷۰ نفر از آنان ۴۰۰ میلیون ریال اولیه را واریز کردند.

وی افزود: ساخت ۲ هزار و ۸۷۹ واحد با پیشرفت‌های فیزیکی تا ۶۰ درصد در شهرهای گرگان، گنبدکاووس، مینودشت، کلاله، آزادشهر، علی‌آبادکتول، بندرترکمن، آق‌قلا، بندرگز، گمشان و کردکوی در حال انجام است.

وی هزینه ساخت هر واحد حدود ۹۰ متر مربعی در طرح نهضت ملی مسکن را هفت میلیارد ریال برشمرد و گفت: طبق مصوبه شورای عالی پول و اعتبار برای پروژه‌های مذکور در شهر گرگان سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و سایر شهرهای استان سه میلیارد ریال تسهیلات با نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله و پس از سه سال تنفس دوران ساخت پرداخت می‌شود و مابقی مبلغ مورد نیاز را باید خود فرد متقاضی در چند مراحل پرداخت کند.

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی گلستان همچنین از همکاری‌نکردن بانک‌ها در پرداخت تسهیلات طرح خودمالکی نهضت ملی مسکن در استان گلایه کرد و گفت: در حال حاضر بار اصلی پرداخت وام‌های این بخش را یک بانک به دوش می‌کشد و بقیه بانک‌ها مشارکتی در اجرای این طرح ندارند.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان هم گفت: تاکنون ۸۰ هکتار زمین برای اجرای نهضت ملی مسکن در شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر استان در قرق، نوکنده، گمیشان، سیمین شهر، نگین‌شهر، گالیکش، خان‌ببین، تاتارعلیا و آق‌قلا تامین شد.

سیدمحمد حسینی اظهار داشت: همچنین زمین مورد نیاز اجرای طرح نهضت ملی مسکن در روستاهای گلستان تامین شده و مشکلی در این بخش وجود ندارد.

وی بیان کرد: در شهرهای با جمعیت بالای ۲۵ هزار نفر هم اجرای این طرح از تحویل زمین تا ساخت خانه‌ها ادامه دارد.

ویلاسازی در گمیشان

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان ادامه داد: یکی از شهرهایی که اجرای نهضت ملی مسکن در آن با نگاهی ویژه ادامه دارد، مربوط به گمیشان است که اجرای این طرح با ساخت خانه ویلایی می‌تواند به الگویی مناسب برای این استان تبدیل شود.

حسینی گفت: در برخی شهرهای گلستان زمین کافی برای اجرای این طرح تهیه نشده که امیدواریم با تکمیل اراضی مورد نیاز روند ساخت خانه‌های این طرح با سرعت ادامه پیدا کند.

وی سایت آرامش گرگان را یکی از نمونه‌های موفق اجرای طرح نهضت ملی مسکن در گلستان برشمرد و گفت: با وجود گذشت سه ماه از آغاز ساخت ۴۸۸ خانه در این سایت، پیشرفت فیزیکی آن محسوس و قابل توجه است.
حسینی افزود: همچنین اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سایت زیتون گرگان نیز تحسین‌برانگیز است و پیشرفت فیزیکی افزون بر ۵۰ درصدی ساخت ۱۸۰ واحد مسکونی در کمتر از پنج ماه می‌تواند به الگویی مناسب در دیگر مناطق گلستان تبدیل شود.

وی اظهار امیدواری کرد که ساخت بخشی از خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن گلستان تا پایان سال به پایان رسیده و این منازل در اختیار مالکان قرار بگیرد.

تخت بام به جای شیروانی

فرماندار گمیشان هم در ارتباط ویدیو کنفرانسی با این جلسه پیشنهاد کرد که بام خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن در این شهرستان به جای شیروانی به صورت "تخت‌بام" باشد.

امید سلقی اظهار داشت: تفاوت قیمت حدود ۸۰ میلیون تومانی اجرای سقف شیروانی با تخت‌بام، رغبت متقاضایان اجرای طرح به احداث سقف تخت‌بام را افزایش داده است.

وی افزود: علاوه بر آن، در صورت اجرای سقف تخت‌بام میتوان از این ظرفیت برای استقرار پنل انرژی خورشیدی و تولید برق استفاده کرد تا محل درآمد پایدار برای مالکان خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن در این شهرستان فراهم شود.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان هم در این جلسه از خصوصی‌سازی قوانین برخی بانک‌ها در همکاری‌نکردن با پیمانکاران گلایه کرد و گفت: برخی مقررات بانک‌ها مانع مشارکت پیمانکاران در اجرای طرح شده و روند ساخت ‌خانه‌ها در این طرح را با کندی مواجه کرده است.

مهدی ملک اظهار داشت: ضرورت گردش حساب پیمانکاران در شعب بانک‌ها، مقرراتی سختگیرانه بوده و مانع جدی و اصلی به‌حدنصاب رسیدن عملکرد مالی پیمانکاران برای گرفتن وام است.

بی‌میلی پیمانکاران بومی

وی همچنین به مشارکت‌نکردن پیمانکاران در این طرح اشاره کرد و گفت: در یکسال گذشته اصرار فراوانی برای اجرای طرح‌ نهضت ملی مسکن از طریق پیمانکاران بومی داشتیم اما سازندگان گلستانی تمایلی به مشارکت در این طرح ندارند.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان بیان کرد: اگر بومی‌ها در ساخت خانه طرح نهضت ملی مسکن ورود نکنن مجبور به واگذاری آن به پیمانکاران غیربومی هستیم.

استاندار گلستان هم در این جلسه به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان اشاره کرد و گفت: تاکنون بارها ضرورت استفاده از ظرفیت پیمانکاران بومی در این طرح ها مورد تاکید قرار گرفت اما تاکنون سازندگان بومی مسکن از حضور در این طرح استقبال نکردند.

علی‌محمد زنگانه افزود: با توجه به ضرورت اجرای به موقع طرح نهضت ملی مسکن، مجبوریم به سراغ پیمانکاران غیربومی برویم تا زمان دسترسی مردم استان به آرزوی خانه‌دار شدن به درازا نکشد.

وی همچنین از اعلام آمادگی برای واگذاری طرح نهضت ملی مسکن به سازندگان چینی خبر داد و گفت: به طرف چینی یادآور شدیم اگر چند مورد اختلاف شامل عقد قرارداد به ریال، تعیین محل حل اختلاف در ایران و ثبت شرکت در ایران از طرف این شرکت چینی محقق شود، آماده واگذاری ساخت خانه از محل طرح نهضت ملی مسکن به آنان هستیم.

زنگانه همچنین خواستار تعیین تکلیف ساختمان‌های نیمه کاره مسکن مهر در گلستان شد.