دزفول-ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول از احداث ایستگاه گردشگری ساحلی دز به منظور معرفی جاذبه‌های دیدنی این شهرستان خبر داد و گفت: خانه عصاره(گلچین) دزفول که به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شده بود نیز با معماری ایرانی اسلامی احیا و نوسازی شد.

عباس چراغ چشم روز یکشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این عصاره خانه طبق نقشه اولیه و با راهنمایی وارثان خانواده مرحوم حاج محمدطاهر گلچین با استفاده از معماری نوین ایرانی اسلامی از نو ساخته شد.
وی ادامه داد: این خانه تاریخی که در میدان امام خمینی(ره) کوچه آرامش واقع شده با کمک‌های مردمی و به صورت جهادی احیا شد.
مرمت خانه گلچین دزفول از سال‌گذشته با اعتباری افزون بر پنج میلیارد ریال آغاز شده بود.
خانه گلچین در محله تاریخی مسجد واقع است که به صورت ۲ طبقه‌ ساخته شده و از نظر موقعیت قرارگیری در محله تاریخی مسجد، در مرکز شهر و در خیابان طالقانی غربی، کوچه فیروزه قرار دارد.

این خانه یکی از بناهای تاریخی محسوب می‌شود که در ۱۶ اسفند ۱۳۸۴ با شماره ۱۴۷۱۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
قدمت اولیه این بنا با توجه به نوع تقارن‌های موجود در پلان و نما و تزئینات آجری پیرامون حیاط به بیش از ۱۰۰ سال و به دوره قاجاریه می‌رسد که تا اوایل دوره پهلوی تغییراتی در آن اعمال شده است.

احداث ایستگاه گردشگری ساحلی دز

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: با توجه به ظرفیت رودخانه دز و استقبال گردشگران از ساحل رودخانه، اداره میراث فرهنگی برای تدارک پذیرایی از گردشگران اقدام به ایجاد ایستگاه ساحلی گردشگری در یکی از کت‌ها کرد.
وی با بیان اینکه احداث این ایستگاه با همکاری گروه جهادی کهن دژ انجام شده است، افزود: نوروز امسال افزون بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار به عنوان مسافر نوروزی از اماکن گردشگری دزفول بازدید کردند که نیاز است اقداماتی برای استقبال و پذیرایی از آنها انجام شود.
حدود ۷۵۰ سازه یا کَت در گویش محلی در ساحل رودخانه دز وجود دارد که در ماه‌های گرم سال پذیرای گردشگران بسیاری هستند.

شهرستان دزفول با جاذبه‌های گردشگری فراوان از جمله پل ساسانی، آسیب‌ها، بافت قدیم و ساحل رودخانه دز سالانه گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.