کیش - ایرنا - معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش گفت: مرمت آثار تاریخی ثبت شده این جزیره در اولویت برنامه های سازمان در راستای توسعه گردشگری پایدار است.

مرتضی رمضانی گالشی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: توسعه نقش آثار تاریخی و میراث فرهنگی در گردشگری و معرفی ظرفیت های جزیره کیش یکی از اولویت های سازمان منطقه آزاد است که این هدف در ۲ بخش دنبال می شود.

وی اضافه کرد: ثبت آثار تاریخی در اختیار سازمان، بخش خصوصی و سایر دستگاه ها و نهادها و همچنین مرمت آثار ثبت شده در فهرست ملی آثار تاریخی اولویت هایی است که از سوی این سازمان بر اساس استانداردها و شیوه نامه های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دنبال می شود.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش یاداور شد: در بخش مرمت آثار تاریخی، ادامه عملیات مرمت کاخ مرجان و آغاز ترمیم آثاری همچون بازار فرانسه و کاخ الیت در آینده نزدیک از دستور کارهایی است که با همکاری وزارت میراث فرهنگی در حال پیگیری آن هستیم.

رمضانی گالشی با بیان اینکه کیش هم اکنون ۶ اثر تاریخی همچون شهر حریره، کاخ مرجان، مساجد حضرت امیر و ماشه دارد افزود: برای افزایش اقدامات انجام یافته در این راستا ثبت هشت اثر در میراث ناملموس همانند آیین ها، سنت ها و صنایع دستی و ۶ اثر و محوطه تاریخی در فهرست میراث فرهنگی کشور پیگیری می شود.

کیش از جزیره های خلیج فارس در شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان است، این جزیره بیضی شکل ۹۱ کیلومتر مربع وسعت دارد که در سال ۱۳۴۹ هیاتی از مشاوران ایرانی و آمریکایی این منطقه را مورد بازدید قرار دادند و به دلیل ویژگی های طبیعی، سواحل زیبای مرجانی و آب زلال اطراف، آن را به عنوان مرکز گردشگری بین المللی ایران انتخاب کردند.

این جزیره از زمان هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان تحت تسلط ایران بوده و با گسترش اسلام این جزیره به دست خلفای اموی افتاده است اما حاکمیت معنوی ایران بر کیش از نامه های نگاشته شده توسط ایشان به زبان پهلوی در دوران مختلف کاملا مشهود است.

از دوران حکومت آل بویه کیش مجددا به حکومتی ایرانی بر می گردد و بعدها در زمان سلجوقیان، اتابکان فارس، ملکوک هرمز آل مظفر و تیموریان این وضع ادامه دارد و در دوره سلجوقیان کیش به بزرگترین مرکز تجاری خالیج فارس تبدیل می شود.

جزیره کیش هم اکنون ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و در ۱۸ کیلومتری کرانه باختری ایران واقع شده و از سال ۱۳۶۹ به عنوان منطقه آزاد شناخته شده است.