سید معرفت الله احمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ایجاد فرصتهای برابر آموزشی برای همه دانش آموزان لازم التعلیم ضروری است.
به گفته این مسوول آموزشی، در راستای تحقق عدالت آموزشی، شرایط حضور دانش آموزان استثنایی در کنار سایر دانش آموزان عادی فراهم شده و مهارت آموزی و توانمند سازی این افراد نیز در دستور کار قرار گرفته است.
احمدی با بیان اینکه دانشآموزان طرح تلفیقی دارای هوش عادی بوده اما با مشکل جسمی روبرو هستند، تصریح کرد: تلاش شده تا برخی از دانش آموزان استثنایی که حداقل توانایی برای حضور در مدارس عادی را دارند با فراهم ساختن برخی امکانات اولیه این فرصت در اختیار آنها قرار گیرد تا بتوانند در نزدبکی محل سکونت خود و با سایر دانش آموزان به تحصیل بپردازند.
این مسوول با بیان اینکه سرانه آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه ۲ برابر دانش آموزان عادی است، اضافه کرد: این در حالی است که آمار فعلی دانشآموزان مدارس استثنایی قزوین نیز نسبت به سال گذشته ۱۲۱ نفر افزایش یافته و هم اکنون یک هزار و ۱۱۵ دانش آموز در گروههایی با نیازهای ویژه ذهنی، شنوایی، بینایی، چند معلولیتی، اوتیسم، جسمی و حرکتی در مدارس استثنایی قزوین تحصیل میکنند.
وی اضافه کرد: کودکان با نیازهای ویژه علیرغم وجود ضعف جسمانی، از توانایی خاصی برخوردارند و نیاز به آموزشهای ویژه برای به فعلیت رسیدن استعدادشان دارند.
احمدی با بیان اینکه باید نگرش جامعه را نسبت به معلولان تغییر داد، افزود: وجود معلمان متخصص و ماهر در مدارس و مراکز با نیازهای ویژه و با استفاده از شیوههای نوین آموزشی شرایط مهارت آموزی و تحصیلی این قبیل از دانش آموزان را نسبت به گذشته راحتتر میکند.
استان قزوین دارای ۲۸ واحد آموزشی و مرکز آموزش استثنایی فعال است.