تهران - ایرنا - مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: تاخیر طولانی مدت در تعیین و تقویم ارزش مالکانه مهم‌ترین چالش صندوق ذخیره فرهنگیان است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، حمیدرضا نجف پور کردی روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با محوریت ارزش مالکانه اظهار کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان از سال ۱۳۷۴ که راه اندازی شد، فعالیت زیادی در حوزه های مختلف انجام داده و همچنین ره آورد خوبی هم در حوزه هلدینگ پتروشیمی، خدمات و اقتصاد داشته است.

وی با بیان اینکه در چهار هلدینگ صندوق ذخیره فرهنگیان ۶۰ شرکت فعالیت می کنند، افزود: چنین مجموعه بزرگی برای معلم به ارمغان آمده که از نظر اقتصادی هم برای کشور مناسب است.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه داد: موسسه همچنین دارای چالش‌های گوناگونی از حیث سودآوری و اصلاح ساختار سرمایه‌گذاری، بدهی گوناگون از مجموعه‌ها مانند بانک سرمایه، زیاندهی در برخی از حوزه‌ها، نبود نظام جامع شفافیت بین صندوق و مراجع ذی صلاح، پروژه های بزرگ و نیمه تمام از جمله چالش‌های مورد نظر است.

نجف‌پور کردی یادآورشد: این چالش‌ها تکلیف تیم مدیریتی در هر زمانی است که باید برای آن طرح ریزی داشته باشیم و در مسیر بهبود قدم برداریم و البته برای بهبود هرکدام از چالش‌ها قدم‌های بزرگی برداشته شده است.

وی افزود: مسائل پیچیده است، ظرفیت سازی و برنامه ریزی برای تعدیل مشکلات در حال انجام است.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه داد: همچنین مسیر طرح احیای بانک سرمایه به خوبی طی شده و به زودی به شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه می‌رود و در مسیر تصویب نهایی قرار دارد.

نجف پور کردی افزود: در حوزه اصلاح ساختار سرمایه گذاری با رویکرد آینده نگری اقدامات پایه‌ای انجام شده و جلساتی هم با بیش از ۷۰ نفر از نخبگان و فعالان حوزه صنعت و پتروشیمی برگزار شد تا به اتخاذ تصمیمات راهبردی کمک کند.

وی گفت: در بخش ریسک‌ها و پرونده‌های حقوقی با ارزش ریالی بین ۱۳ تا ۱۷ هزار میلیارد تومان در بخش حقوقی بررسی و گام‌هایی در جهت تعیین تکلیف این پرونده‌ها برداشته شد و برای حل پرونده‌ها و مدیریت ریسک‌های حقوقی از ظرفیت نهادهای مرتبط و به ویژه دستگاه قضا بهره مند شدیم.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار کرد: تاخیر طولانی مدت در محاسبه و تحویل ارزش مالکانه دارایی‌های صندوق به اعضا به عنوان یکی از چالش های صندوق است که همکاران ما نزدیک به ۱۰ سال منتظر تحقق این موضوع بوده‌اند.

نجف پور کردی تاکید کرد: در سال‌های گذشته به ۱.۵ میلیون نفر عضو صندوق اعلام شد که علاوه بر اینکه در زمان بازنشستگی مبلغی را دریافت می‌کنید، باید ارزش افزوده دارایی‌های صندوق نیز محاسبه و به شما اعطا شود. هرچند اقداماتی در این باره به ویژه در پنج سال گذشته انجام شده است، امابه این تکلیف قانونی در سال های گذشته عمل نشد.
مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه داد: باید بررسی شود که چرا این تاخیر چندساله اتفاق افتاده است. در این راستا با مرور مستندات می‌توان گفت که آنها در مسیر اجرا با مشکلاتی مواجه بوده‌اند مانند شیوه‌ها و استانداردهای گوناگونی برای محاسبه ارزش روز یک دارایی وجود دارد و باید شرایط مختلفی برای بورسی شدن دارایی‌ها احراز می شد، امکان بورسی شدن برای برخی شرکت ها به دلایلی چون تعدد پرونده‌های حقوقی و دیگر مشکلات و چالش‌هایی که داشتند فراهم نبوده است.

نجف پور افزود: پس از تعیین و تقویم ارزش، باید ارزش افزوده را به اعضاء تحویل داد که در این بخش هم مشکلات قانونی وجود داشت. مباحث مربوط به مالیات هم مطرح بوده است که حقوق سهامداران چندان رعایت نمی‌شد، با استقرار دولت سیزدهم، کارگروه ویژه‌ای شکل گرفت و ۱۵۰۰ نفر ساعت جلسات کارشناسی برگزار و آسیب شناسی تمام شیوه‌های ۱۰ سال گذشته انجام و موانع اجرا مشخص شدند و ۱۰ روش علمی برای محاسبه ارزش مالکانه استخراج شد و در نهایت هفته گذشته، شیوه نهایی محاسبه و تحویل این ارزش مالکانه به تصویب هیئت امنای صندوق ذخیره رسید.
وی عنوان کرد: اکنون شفاف سازی برای اعضاء صورت گرفته و فرهنگیان می دانند که چه میزان سهم از ارزش مالکانه خواهند داشت.  معلم در قالب نظام‌های تعریف شده براساس قانون به سهام خودش می رسد. معلم پس از بازنشستگی می تواند سهامش را خودش مدیریت کند و درباره آن تصمیم گیری کند، امکان تبدیل دارایی به وجه نقد را دارد و قابلیت نقدشوندگی خواهد داشت.
مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار کرد: شماری از شرکت‌های ما تا یک سال دیگر بورسی می‌شوند و به محض آنکه بورسی شوند تعیین سهم مالکانه انجام خواهد شد و تحویل ارزش که برگ سهام یا وجه نقد است در یک سال آینده که شرکت‌ها تک به تک وارد بورس می‌شوند انجام و به معلمان اعطا می‌شود، در این راستا مقدمات لازم برای ورود ۹ شرکت به بورس را انجام داده ایم.

نجف پور کردی یادآورشد: ۱۲۳۲ میلیارد تومان در سال جاری سود به حساب اعضای صندوق واریز شده است و متوسط دریافتی معلمان در زمان بازنشستگی از صندوق ۳۲ میلیون تومان و سقف دریافتی ۱۰۵ میلیون تومان است که این عددها بر حسب حق عضویت و سنوات عضویت متفاوت است.
وی  همچنین درباره توافق برای فروش لیزینگی چندهزار خودرو  اظهار کرد: طرح‌های خرید لوازم خانگی  در ردیف برنامه‌های خدماتی و رفاهی قرار گرفته است. همچنین در بخش مسکن نیز هولدینگ مسکن در حال برنامه ریزی برای ایجاد نهضتی در این خصوص هستیم.
مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه داد:م۳۰۶۰میلیارد تومان طلب قطعی از دولت داریم که  برای وصول مطالبات با دولت مذاکراتی داشته‌ایم. همچنین یکی از زوایای طرح احیای بانک سرمایه، افزایش سرمایه بانک به ۱۰ هزار میلیارد تومان است.
نجف پور کردی افزود: اکنون ۷۶۰ هزار بازنشسته داریم و تا کنون از ۶۰ شرکتی که داریم پنج شرکت بیمه معلم، بازرسی و مهندسی، ایران ارقام، ماشین سازی اراک و بانک سرمایه بورسی شده‌اند وهمچنین فرآیند ورود ۹ شرکت دیگر به بورس نیز در حال انجام است.