قزوین - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: تشکیل صندوق ملی زیتون طارم قزوین، از مصوبات سفر رییس جمهور به استان در دستور کار قرار دارد و به زودی نیز محقق می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا افلاطونی روز یکشنبه در نخستین جشنواره زیتون طارم سفلی و آیین شکرگذاری این محصول اظهار داشت: ۱۰ میلیارد تومان برای شکل گیری صندوق ملی زیتون قزوین در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین تصریح کرد: با پیگیری های انجام شده از استان و حمایت وزیر جهاد کشاورزی محصول زیتون برای نخستین مرتبه به عنوان یک محصول اساسی شناخته شد و در پی آن نیز شاهد خرید حمایتی دولت از باغداران طارم سفلی قزوین هستیم.

به گفته وی، پیش بینی می شود امسال میزان تولید زیتون در استان قزوین به بیش از ۲ برابر سال گذشته و به رقم بی سابقه ۴۰ هزار تن برسد.

ریبس سازمان جهاد کشاورزی قزوین یادآور شد: امیدواریم با اجرای برنامه های پیش بینی شده شاهد کاهش هزینه های تولید و رونق بیشتر صنعت زیتون در استان قزوین باشیم.

وی با بیان اینکه زیتون محصولی کم آب بر بوده و با طبیعت منطقه طارم سفلی نیز سازگاری دارد، خاطرنشان کرد: این محصول که توسعه تولید آن در سند اصلاح الگوی کشت قزوین هم مورد تاکید قرار دارد، قابلیت ایجاد تحول در اشتغال و درآمدزایی منطقه را دارد.

وی با اشاره به اینکه توسعه باغات متراکم و فوق متراکم و ایجاد بازار بزرگ زیتون در قالب شهر زیتون و کمک به توسعه صنایع فناوری زیتون از برنامه های جهاد کشاورزی برای رونق این محصول در سطح استان به شمار می رود، افزود: از ۲۵ میلیون متر مکعب آب تخصیص یافته سد سفید رود، ۲۰ میلیون متر مکعب آن برای طارم سفلی و توسعه باغات زیتون در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۲۴ واحد فرآوری و روغن کشی زیتون در طارم سفلی، اظهار داشت: تلاش داریم با تکمیل زنجیره ارزش زیتون، درآمد بیشتری عاید باغداران این محصول شود.

حمایت از سرمایه گذاری صنایع کوچک مرتبط با زیتون

رضا صفاری، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قزوین نیز در این مراسم گفت: از سرمایه گذاران صنایع کوچک مربوط به زیتون برای استقرار در ناحیه صنعتی طارم سفلی حمایت می کنیم.

وی اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های قزوین، ۹ خوشه صنعتی در این استان شناسایی شده و در همین راستا خوشه فراوری زیتون یکی از آنهاست که فعالیت خود را از سال ۱۴۰۰ آغاز کرده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین خاطرنشان کرد: عاملیت توسعه خوشه زیتون با محوریت این شرکت برنامه های خوبی برای رونق صنایع کوچک مرتبط با زیتون در طارم سفلی که قطب کشت این محصول است، دارد.

وی با بیان اینکه در خوشه زیتون طارم سفلی نقاط ضعف مربوط به توسعه صنایع کوچک این محصول شناسایی شده، تصریح کرد: بازاریابی از مهم ترین مشکلات این حوزه است که تلاش می شود تا با برندسازی و رشد کیفی بسته بندی و سایر برنامه ها این معضل را برطرف کنیم.

استان قزوین با رتبه دوم تولید زیتون کشور، دارای ۹ هزار و ۷۵۰ هکتار باغ زیتون است.

معیشت ۴۰ روستا در بخش طارم سفلی شهرستان قزوین وابسته به زیتون است.