تهران- ایرنا- معاون پژوهشی و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، این مرکز پژوهشی را بازوی مشورتی وزارت علوم دانست و گفت: مراکز پژوهشی شرایط لازم را برای جذب دانشجوی پسادکتری و مجوز برای جذب دانشجوی دکتری ندارند و با کمبود شدید پژوهشگر توانمند روبرو هستند.

شورای فرهنگ عمومی کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران با هدف گسترش فرهنگ پژوهش در کشور ۲۵ آذر را روز ملی پژوهش نام‌گذاری کرد. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز از سال ‪۱۳۷۹‬ (و با تغییرات در این وزراتخانه از وزارت فرهنگ و آموزش عالی) چهارمین هفته آذر را به نام هفته پژوهش نام گذاشت و پس از آن از سال ‪۱۳۸۴‬ این نام به هفته پژوهش و فناوری تغییر نام یافت. هفته پژوهش و فناوری استانی امسال از ۱۲ تا ۱۷ آذر و هفته پژوهش و فناوری ملی ۱۹ تا ۲۵ آذر برگزار می‌شود.

سحر کوثری استادیار مرکز تحقیقات سیاست‌ علمی کشور و معاون پژوهش و فناوری این مرکز به مناسبت هفته پژوهش در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا از مشکلات پیش‌رو پژوهش در این مرکز گفت و توضیح داد: در پژوهش هم در بخش عرضه و هم در بخش تقاضا با مشکلاتی روبرو هستیم.

وی افزود: بسیاری اعضای هیات‌علمی در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در انتخاب و جذب پژوهشگر توانمند و قابل مشکل دارند. اعضای هیات علمی همواره در جستجوی پژوهشگر خوب هستند که با حفظ حقوق معنوی و مادی با آنها همکاری کند؛ ولی چنین پژوهشگرانی به سختی پیدا می شود.

نیروی انسانی در موسسات پژوهشی به سه دسته تقسیم می شود: کارمندان ستادی، اعضای هیات علمی و محققان که لایه واسط پژوهش به شمار می‌آیند. در این لایه مشکلاتی وجود دارد که امیداریم با تصویب طرح پژوهشگر مستقل در شورای عالی عتف این مشکل برطرف شود.

شرایط لازم برای جذب دانشجوی دکتری یا پسادکتری نداریم

کوثری که دانش‌آموخته آینده‌پژوهی از دانشگاه تهران است همچنین در مورد جذب دانشجوی دکتری یا پسادکتری در این مرکز گفت: موسساتی مانند مرکز تحقیقات سیاست علمی شرایط لازم را برای جذب دانشجوی پسادکتری و مجوز برای جذب دانشحوی دکتری را هم ندارند بنابراین اعضای هیات علمی به صورت مضاعف با کمبود پژوهشگر روبرو هستند.

وی درمورد طرح پژوهشگر مستقل که اخیرا در شورای عالی عتف تصویب شد که بعد از تدوین آیین‌نامه قابل اجرا است، تصریح کرد: این طرح اگر به درستی اجرا شود، بسیار خوب است البته باید منافع سازمانی و پژوهشگر به شکل منطقی و عادلانه در آن در نظر گرفته شود.

نباید شرایط به گونه‌ای باشد که اعضای هیات علمی به پژوهشگر آموزش دهند و آنها را تربیت کنند و پس از مدتی این پژوهشگر به هر دلیلی از موسسه پژوهشی جدا شود.

معاون پژوهشی و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور همچنین درمورد فعالیت‌های پژوهشی این مرکز اظهار داشت: در سال‌های اخیر سعی کردیم سبد فعالیت‌های پژوهشی مرکز تحقیقات سیاست علمی را متنوع و متوازن نگه داریم و به ابعاد مختلف در فعالیت‌های پژوهشی از جمله اعلام فراخوان طرح های پژوهشی، برگزاری رویداد و پنل تخصصی، توسعه زیرساخت‌های پژوهشی، برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی، جذب نیروی انسانی ماهر، حمایت از انتشار کتاب و مقاله و تهیه محتوای لازم برای نهادهای سیاست گذار پرداختیم.

سبد فعالیت‌های پژوهشی مرکز را متنوع و متوازن نگه داشتیم

کوثری با تاکید بر این که مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور بازوی مشورتی وزارت علوم است، در مورد طرح‌های پژوهشی ارجاع شده به این مرکز توسط وزارت علوم گفت: مطالعه نظام‌های تامین مالی آموزش عالی، ارزیابی موسسات پژوهشی، ارزیابی اقدامات وزارت علوم در راستای بهبود وضعیت آموزش عالی، ارایه بسته سیاست‌های تحقق ماموریت‌گرایی موسسات پژوهشی و حکمرانی نظام آموزش عالی، و همکاری در تدوین سند نظام علم، فناوری و نوآوری در حوزه آموزش عالی و موضوعاتی از این قبیل از جمله تکالیف و طرح‌هایی است که از سوی وزارت علوم به مرکز ارجاع شده است.

راه‌اندازی سامانه یکپارچه ارائه خدمات علمی‌پژوهشی، سامانه مدیریت اطلاعات علمی‌پژوهشی و تکمیل و به‌روزرسانی سامانه های پژوهشی از دیگر فعالیت‌های یک سال گذشته مرکز و اعضای هیات‌علمی آن بوده است.

وی به طرح‌های پژوهشی ارائه‌شده به این مرکز از سوی نهادها و دستگاه‌های دیگر اشاره کرد و گفت: همکاری‌هایی با مرکز بررسی های استراتژیک ریاست‌جمهوری، بخش خصوصی، بانک‌ها، سازمان فناوری اطلاعات، سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس، مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته‌ایم.