به گزارش ایرنا، دانشجویان از جمله اقشار آگاه و اثرگذار در جامعه هستند که باید در مسیر کمک به برون رفت مشکلات کشور دیگران را بسیج کنند و آگاهی بخشیهای لازم را به جامعه ارائه دهند.
آرمانگرایی از ویژگیهای مهم جوانان است، بیتردید اگر جوانان بر اساس ارزش و آرمان و شناخت استعدادهای خود گام بردارند، میتوانند آینده خود و جامعه را به زیبایی تمام ترسیم و تضمین کنند.
به فرموده رهبر فرزانه انقلاب اسلامی: «بعد از پیروزی انقلاب این حرکت دانشجویی صحنه عجیبی است. در همان ماههای اول، مسئله تشکیل سپاه پاسداران و حضور فعال دانشجویان در سپاه است و به فاصله چند ماه، تشکیل جهاد سازندگی به وسیله خود دانشجوهاست.... سال ۵۹ با شروع دفاع مقدس، حضور دانشجوها در جبهه است که نمونههای مختلفی از آن وجود دارد... بعد هم که در همان اوائل دهه ۶۰، وقتی بازگشایی دانشگاهها انجام شد، جهاد دانشگاهی تشکیل شد که یکی از نقاط حساس و یکی از مراکز مایه افتخار، جهاد دانشگاهی است. قبل از اینها هم در سال ۵۸، تسخیر لانه جاسوسی به دست جنبش دانشجویی است... حالا این یک تاریخچه است، تا امروز هم ادامه دارد. در تمام دورانهای مختلف، در طول انقلاب، حوادث گوناگون، لحظههای حساس و خطیر، حضور دانشجویان مؤمن، متعهد، عدالتخواه، باگذشت، توانسته فضا را در جهت صحیح هدایت کند.»۱۳۸۷/۰۹/۲۴
رهبر انقلاب همواره به دانشگاه و دانشجو نگاه انقلابی و دشمنستیزانه دارند. معظمله دغدغهها و انتظارات متعددی در عرصه انقلابیگری، دشمنشناسی و دشمنستیزی از این قشر فرهمند و فرهیخته داشته و مطرح نمودهاند که بدون شک عمل به آنها ضامن تقویت روحیه انقلابی و تداوم افتخارآفرینیها و اقتداربخشیهای دانشجویان است.
مستحکم کردن مبانی اعتقادی و ایمانی، خودسازی شخصی و جمعی، تقویت مبانی معرفتی، تداوم و توسعه اردوهای جهادی، مقابله با ارتجاع و التقاط و انحراف، دفاع صریح و بدون تقیه از نظام اسلامی، ارتباط با تشکلهای دانشجویی جهان اسلام، پیشرفت کیفیت تحصیلی و توجه به علم نافع بخشی از انتظارات رهبر معظم انقلاب از دانشجویان و دانشگاهها است که هر یک می تواند چراغ هدایتی برای رهپویان علم و دانش باشد.
۱۶ آذر یادآور مجاهدت و رشادت های ضد استبدادی و استکباری دانشجویان دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۲ است، روزی که به دلیل اعتراض سه دانشجو «مصطفی بزرگنیا»، «احمد قندچی» و «مهدی شریعترضوی» به سفر نیکسون معاون رئیس جمهوری آمریکا، مظلومانه به شهادت رسیدند و برای گرامی داشت یاد آنان و پاسداشت مقام دانشجو این روز به عنوان «روز دانشجو» نامگذاری شده است و این روز، یادآور مقاومت و ایستادگی دانشجویان این سرزمین در برابر استعمار غرب و استبداد و خودکامگی است.
به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو و در راستای اهمیت نقش این قشر در توسعه پایدار کشور و کمک به حل مشکلات جامعه، میزگردی با حضور اساتید و دانشجویان مختلف استان مرکزی در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) این استان برگزار و در خصوص وظایف و نقش سازنده دانشجویان در پیشبرد اهداف و امور انقلاب اسلامی بحث و تبادل نظر شد.
جنبش دانشجویی از مهمترین موضوعات اجتماعی است
پژوهشگر و استاد دانشگاه آزاد اسلامی اراک گفت: جنبش دانشجویی به عنوان یکی از مهمترین موضوعات اجتماعی از بدو تاسیس دانشگاهها در ایران مورد بحث و بررسی بوده است.
« پیمان عین القضاتی» افزود: دانشگاهها در پرورش نخبگان فکری هر نظام و حکومتی نقش اساسی برعهده دارند و دانشگاهی قدرتمند و پویا است که بتواند نیروهای نخبه تربیت و به جامعه معرفی کند و مهمترین عنصر موجود برای دست یافتن به این حرکت پویا و توانمند، دانشجو است.
وی بیان کرد: دانشجو به دلیل اینکه به ۲ عنصر علم و تفکر وابسته است، ماهیت آن حرکت به سمت نقّادی و روحیه انتقادی است و باید بار علمی را که پذیرفته در قالب روحیه پرسشگری خود ظاهر کند.
رئیس شورای اسلامی شهر اراک ادامه داد: زمانیکه روحیه مطالبهگری و پرسشگری در بدنه دانشجویی ایجاد شود، مقدمه حرکت در جوانان است که از آن به عنوان جنبش دانشجویی یاد میشود و این جنبش غالبا در دانشگاهها از دیدگاههای مختلف به چند بعد تقسیم میشود.
عین القضاتی اظهار داشت: برخی بر این اعتقادند که جنبش دانشجویی به عنوان یک جریان مطالبهگر به دنبال نقد قدرت است و ماهیت جنبش دانشجویی نقد قدرت حاکمه است، گروهی معتقدند جریانهای جنبش دانشجویی اسیر دست عناصر بیرونی، احزاب و گروههای سیاسی است و خواستهها و مطالبات جریانات سیاسی بیرونی را دنبال میکنند، گروهی دیگر بر این باورند که جریانهای دانشجویی دست آویز گروههای معاند و معارض کشور است و چون توانمندی سیاسی کافی ندارند به صورت ابزاری عمل میکنند و در اختیار یک جریان فکری قرار میگیرند و برخی هم بر این اعتقاد هستند که در ادوار جدید، جنبش دانشجویی مرده است و تشکل دانشجویی کارکرد خود را از دست داده است.
وی تصریح کرد: جریان دیگر که رهبر معظم انقلاب سردمدار آن هستند، معتقدند که جریان دانشجویی زنده، پویا و دارای یک تفکر است و یک آرمان خواهی و ایده آل گرایی به نام اجرای عدالت و دست یابی به عدالت دارد و مبارزه با استکبار و استعمار در بدنه تفکر جنبش دانشجویی نهفته است و جنبش دانشجویی را اینگونه تفسیر می کنند که به دنبال بحث اجرای عدالت در تمام جامعه با نگاه آرمان خواهانه خود است.
این پژوهشگر و استاد دانشگاه آزاد اسلامی اراک با بیان اینکه دانشجو برای شناخت فضای موجود نیاز به یک جریان شناسی جنبش دانشجویی است تا حال و هوای کنونی جنبش را تشخیص دهد، گفت: ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی پشت سرگذاشته شده و بیش از چهار جریان فکری در جامعه و جنبش دانشجویی کشور حکمفرما بوده و بر اساس آن گروهها قابل دستهبندی هستند.
عین القضاتی تاکید کرد: جنبش دانشجویی هیچگاه نمرده و زنده است و اگر دورانی هم به درون خود رفته و دچار کمونی شده، اما در حال حاضر آماده برای ظهور و بروز جدید با یک شیوه و گفتمان جدید است.
مطالبهگری دانشجویان باید با نگاه علمی باشد
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اراک گفت: دانشجویان میتوانند در توسعه و پیشرفت کشور کمک دهند و باید این قشر رویکرد مطالبهگری با نگاه علمی، موشکافانه و دور از هیاهوهای دوران جوانی داشته باشد و برای رفع مشکلات و چالشهای کشور راه حلهای علمی و دقیق ارائه دهند.
«نیما همتا» افزود: به طور قطع دانشجوی واقعی کسی است که در راستای این موضوع گام بردارد، حتی افرادی که در دانشگاهها تحصیل نمیکنند اما جویای علم و کسب دانش باشند، دانشجو هستند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اراک ادامه داد: دانشجویی که به صورت رسمی در دانشگاه ورود و تحصیل میکند، در این راستا وظایف و رسالتهای بیشتری دارد و به واسطه اینکه در دانشگاه حضور دارد باید یک سری مسئولیتها را برای خود تعریف کند و بداند مسئولیت اصلی کسب علم و دانش است.
همتا با بیان اینکه در این زمینه مسئولان دانشگاه و مسئولان وزارتخانههای علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت که متولیان امر آموزش در کشور هستند نیز وظایفی برعهده دارند و باید بسترهای این موضوع را برای دانشجویان به نحو مناسبی فراهم کنند، گفت: باید بستری فراهم شود تا دانشجویان بتوانند توسعه علم و دانش، توسعه مهارت و توانمندیهای مختلف را داشته باشند.
وی اظهار داشت: دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی باید با بهرهمندی از زمان دوران دانشجویی مهارتها و نیازهای بازار کار و نیازهای جامعه و صنعت را که از آنها انتظار دارند، شناسایی کنند، چرا که اگر بخواهند در راستای رفع نیازها، مسایل و چالشهای جامعه که با آن روبرو است گام بردارد، باید ابزارش را در دانشگاه کسب کند و این ابزار علم و دانش و مهارت است.
این استاد دانشگاه صنعتی اراک افزود: واقعیت این است که دانشجویان در این زمینه احساس نیاز دارند و ابتدا باید خودشان در این مسیر گام بردارند.
غنی بودن ایران روز به روز خود را بیشتر نشان میدهد
عضو هیات علمی دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی اراک گفت: کشور ایران در یک موقعیت عجیبی از حوزه انرژی قرار دارد و آنطور که گفته شده جزو کشورهایی با منابع غنی است و شاید در جمع منابع هیدروکربنی رتبه اول دنیا را داراست و طبیعی است که استعمارگر برنامههایی را پیادهسازی کند تا به اهداف و مقصود خود برسد.
«وحید طهماسبی» افزود: در این راستا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون تلاش کردهاند اختلافات داخلی و گسلهای قومیتی را فعال کنند و در نهایت با ایجاد ضعف در ساختارهای کشورهای منطقه، بتوانند مدیریت این کشورها را آنگونه که می خواهند به دست بگیرند.
وی، با تبریک روز دانشجو گفت: چشم امید ادامه راه و مسیر کشور به دانشجویان متعهد، متخصص و بصیر است تا در این مسیری که در تمدن نوین اسلامی قرار دارد، به خوبی ترسیم شود.
این استاد دانشگاه صنعتی اراک ادامه داد: ۱۶ آذر نماد استکبار ستیزی است، روحیه استکبارستیزی که در سال ۱۳۳۲ از بدنه دانشجویی و بعد از کودتای ۲۸ مرداد شروع شد و نشان میدهد دانشجو باید بصیر باشد و حوادث اطراف خود را به دقت مشاهده کند.
طهماسبی اظهار داشت: اتفاقی به نام انقلاب بزرگ اسلامی ایران در این پهنه جغرافیایی رخ داده که این انقلاب سعی کرده انسان را به کمال برساند و یکی از ویژگیهای انقلاب اسلامی با نظامهای دیگر در آن است که این انقلاب نگاهش به آسمان، ملکوت و خدایی شدن است و اینکه این دنیا پایان همه چیز نیست و انسان یک موجود ابدی است و معاد را پیش رو دارد، باید خدا را بپرستند و در مسیر حق حرکت کند.
وی یادآور شد: زمانیکه این پیام ابلاغ شد و آنهایی که تلاش میکردند ارتباط کره زمین با آسمان را قطع کنند، تصمیم گرفتند در مقابل این آرمان بزرگ مقابله کنند و با نفوذ داخلی، مشکلات داخلی، جنگ تحمیلی و تحریمها تلاش کردند تا در کشورمان مشکل ایجاد کنند تا حواس ها از ملکوت پرت شود و مشکلات مادی، اقتصادی و موضوعاتی که میتواند مسیر را منحرف کند سر راه گذاشتند.
عضو هیات علمی دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی اراک اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب سه اصل را برای جوانان با عنوانهای تحصیل، تهذیب و ورزش مطرح میکنند که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
طهماسبی اظهار داشت: بحث تحصیل در ایران از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون در راستای تاسیس و رشد دانشگاهها با سرعت زیاد و خارج از تصور پیش رفته و این رشد علمی به لحاظ کمی و کیفی در حوزههای نظام آموزشی ویژه است.
تعداد مراکز دانشگاهی استان مرکزی از یک مرکز در قبل از انقلاب به ۶۱ مرکز دانشگاهی رسیده
وی بیان اینکه تعداد مراکز دانشگاهی استان مرکزی از یک مرکز در قبل از انقلاب به ۶۱ مرکز پس از انقلاب اسلامی رسیده، گفت: البته انتقاداتی درراستای توسعههای کمی با نیتهای ناخالص مانند واحدهای اقماری در برخی دانشگاه ها، کیفیتهای پایین، مدرک سازی افراد بدون سواد و حذف شایسته سالاری، وجود دارد که جنبش دانشجویی در این راستاها باید مطالبه گری کند.
طهماسبی عنوان کرد: به جز نقدهای موجود، دانشگاههای با کیفیتی در کشور تاسیس شده که دانشجویان و نخبگانی را تحویل جامعه دادهاند که با سرعت حرکت میکنند.
وی اظهار داشت: مهمترین شاخص در بحث تحصیل، مهارت آموزی، خوب درس خواندن، یاد گرفتن نرم افزارها، تخصصهای حرفهای و ادامه تحصیل در مقاطع عالی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا افراد متخصص به جامعه تحویل شود.
این استان دانشگاه صنعتی اراک ادامه داد: در کنار تخصص باید تهذیب، بصیرت و خودسازی مورد توجه قرار گیرد، زیرا به فرد هویت میبخشد و نیاز است دانشجو یک هویت ملی داشته باشد.
طهماسبی بیان کرد: مشکلی که در بدنه نخبگان وجود دارد آن است که سعی شده هویت را از دانشجویان بگیرند، دانشجوی ایرانی با بهترین امکانات تحصیل میکند اما در اروپا مشغول کار میشود و نیروی کار کشورهای پیشرفته میشود.
وی با بیان اینکه منظور از تهذیب، حس وطن دوستی، دین دوستی و هویت بخشی است اظهار داشت: اگر این مسائل در کنار تخصص قرار گیرند کشور به سرعت پیشرفت میکند.
عضو هیات علمی دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی اراک اضافه کرد: وظیفه سردمداران عرصه دانشگاه و دانشجویان آن است که مسیر عدالت خواهی و آرمان خواهی را با قدرت حفظ کنند و یک دانشجو، استاد و مسئول تراز انقلاب اسلامی باشند که بتوانند اول برای خود موفق باشند، امور کشور خود را با موفیت پیش ببرند و در جامعه جهانی موثر باشند تا سعادت واقعی دنیا و آخرت را داشته باشند.
آموزش شیوههای اصولی مطالبهگری به دانشجویان ضروری است
یک دانشجوی اراکی گفت: حرکت جنبشهای دانشجویی مقداری کمرنگ شده اما هنوز خود را از دست نداده و همچنان به پیش میرود و میطلبد تشکلهای دانشجویی شیوههای اصولی و صحیح مطالبهگری را به دانشجویان آموزش دهند و تاکنون به این مهم در دانشگاهها توجه نشده است.
«امیرسالار مختاری» افزود: توجه نکردن به آموزش مطالبهگری دانشجویان باعث شده تا به جای اعتراض مسالمت آمیز و مطالبه به حق دانشجویان، گروههایی با غرض ورزی این جریانات را منحرف کنند و باعث میشود مطالبه به حق به نتیجه نرسد و این یک نقطه ضعف است که باید برطرف شود.
وی بیان کرد: در راستای بحث کسب علم و مهارت در دانشگاهها میطلبد، ارتباط صنایع با دانشگاهها بیشتر شود، باید مهارت آموزی از یک سمت افزایش یابد و از سمت دیگر، صنایع پای کار آیند و دانشجویی که مهارت و علم دارد را به کارگیری کنند تا علم به روزی را که فرا گرفته، بتواند در صنایع جایگاه خود را پیدا کند.
این دانشجوی اراک ادامه داد: توجه به این مهم در افزایش تولید، اشتغال دانشبنیان، خودکفایی بیشتر کشور و حل مشکلات و گرههای اقتصادی نقش موثری دارد و به طور قطع آینده درخشانی در انتظار کشور است.
مختاری با پرداختن به بحث جنگ ترکیبی و اقتصادی دشمن یادآور شد: جمهوری اسلامی دورانی مانند دفاع مقدس را پشت سر گذاشته، دورانی که دشمن با کل ظرفیت پای کار آمد و کشور دست خالی بود اما کم کم پیشرفت کرد و در حوزه نظامی که آسیب پذیر بود، معایب خود را جبران کرد.
وی تاکید کرد: اینکه مطرح میشود ایران در حال قوی شدن است به این معنی است که نقاط ضعف خود را یکی پس از دیگری رفع میکند تا به یک جامعه بی عیب و نقص برسد و در آینده نه چندان دور مشکلات اقتصادی کشور حل میشود و ایران به قدرت اقتصادی مدنظر خود نیز دست پیدا میکند.
این دانشجوی اراکی افزود: نباید مسئولان منتظر مطالبهگری دانشجویان باشند و انتظار است این قشر به صورت مستمر و سرزده با دانشجویان ارتباط داشته باشند و مسایل حوزه، شهر و استان را با دانشجویان در میان بگذارند.
مختاری اظهار داشت: دانشجو نباید صرف مسایل سیاسی کلان در نظر گرفته شود، باید جریانات مختلف و آگاهی بخشی در زمینههای مختلف از سوی مسئولان به دانشجویان صورت گیرد.
جهاد تبیین از رسالتهای مهم دانشجویان است
یکی دیگر از دانشجویان اراکی گفت: جهاد تبیین به عنوان یکی از مطالبههای مهم رهبر معظم انقلاب، از رسالتهای مهم دانشجویان است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
«عرفان جهانبخش» افزود: دانشجو تنها جویای علم نیست و باید توانایی برقراری ارتباط با فضای توسعهای کشور و دید کلان به جامعه داشته باشد و اثرگذاری علمی که درون ذهن دارد به کار گیرد و در جامعه اثرگذار باشد.
وی بیان کرد: اساتید باید بسترسازی کنند تا دانشجویان نقش خود را به خوبی ایفا کنند و مسئولیت دانشجویی خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند و تنها به دنبال گذراندن دروس و گرفتن نمره قبولی نباشند، بسیاری از دانشجویان فارغ التحصیل بر این اعتقاد دارند که نقش خود را درک نکرده و به انزوا رفته و کاری برای آنها نیز نیست، اما بسترسازیها میتواند این تفکر را حذف کند.
این دانشجوی اراکی ادامه داد: دانشجو باید تلاش کند تا به واسطه علمش وابستگی کشور را از منابع طبیعی بگیرد و در صنعت جایگزین کند و در این راستا اساتید دانشگاهها نیز رسالت خطیری برعهده دارند.
مختاری بیان کرد: گرفته شدن شور حسینی از دانشجو و ایجاد تفکر پوچگرایی که از جاهای دیگر تحمیل میشود ، تلاش برای یک زندگی مادی و ایجاد یک حوزه امن برای خود و دیگران، میتواند خطرآفرین باشد و کماکان تفکر دانشجویی و مطالبهگری را بگیرد و این مهم بیشتر در دانشگاههایی دیده شده که در خط مطالبه گری بودهاند.
وی عنوان کرد: از دانشجو و مسئولان دانشگاهی انتظار تبیین است و دانشجویانی که آگاهی لازم دارند و در حوزههای فرهنگی فعالیت دارند باید دیگران را به سمت جهاد تبیین هدایت کنند تا دانشجویان بتواند مسئولیت دانشجو بودن خود را بپذیرند و صرف درس خواندن تنها نباشند.
سیاستگذاریهای غلط گذشته جنبشهای دانشجویی را به انزوا کشیده است
پژوهشگر و استاد دانشگاه آزاد اسلامی اراک در بخش دیگری از این میزگرد گفت: دانشگاهها دارای چند میزان الحراره هستند که یکی از آنها جنبش دانشجویی است به واسطه سیاستگذاریهای غلط در دولت قبل و نادیده انگاشته شدن در چند سال اخیر، میزان الحراره دانشگاههای کشور به صفر و زیر صفر رسیده و جنبش دانشجویی با روشهای نامتعارف به انزوا کشیده شده است.
عین القضاتی اظهار داشت: صدایی از درون دانشگاهها از طریق تریبونهای رسمی تشکلهای دانشجویی شنیده نمیشد و برخی از مسئولان ما این تفکر را داشتند که شاید سکوت جریان دانشجویی زمینه مساعدی را برای مدیریت آنها فراهم کند و یک دانشگاه بدون دردسر را داشته باشند.
وی اظهار داشت: در فلسفه دانشگاه اعتقاد بر این است که دانشجو باید یک عنصر چندبعدی باشد، دانشگاه فقط تاسیس نشده که با نگاه ابزار محوری وارد جامعه شود، چراکه اساس انقلاب اسلامی تقویت ۲ بعد جسم و روح و در کنار آن نگاه به مباحث آرمان خواهی و اصولگرایانه است.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: زمانیکه زمینههای فعالیت جریانهای دانشجویی در سنوات گذشته محدود شده، باید در فضاهای جدید برداشت شود، بخشی از اتفاقات اخیر مربوط به سیاستگذاریهای غلط در ادوار گذشته است.
عین القضاتی عنوان کرد: معلول کردن جنبش دانشجویی از دوم خرداد آغاز شدزمانیکه دولت اصلاحات با حمایت دانشجویی روی کار آمد اما در نهایت چون تاب و تحمل و امکان برقراری ارتباط با جنبش دانشجویی را نداشت و بخشی از جنبش دانشجویی رادیکالانه رفتار میکرد، در یک اقدامی خیلی زیرکانه بار فعالیتی تشکلهای دانشجویی که همان مطالبهگری و انتقاد فضاهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور با نگاه آرمان خواهانه بود، منتقل به نهادی به نام معاونت فرهنگی و کانونهای فرهنگی شد.
وی تصریح کرد: عملا کانونهای فرهنگی به لحاظ ساختاری امکان نقد و مطالبهگری ندارند و فقط نقش توصیفگری دارند و در نهایت اگر خوب عمل کنند، میتوانند تبیین داشته باشند و به لحاظ قانونی نمیتوانند ورود داشته باشند.
این استاد دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این سیاست غلط در دولتهای بعدی، رابطه خود را با تشکلها به گونهای تضادگونه ادامه داد و به جای تقویت تشکلهای دانشجویی که سابقه مثبت از آنها در بحث استکبارستیزی، بالاترین میزان در مشارکت دوران پیروزی انقلاب اسلامی و بهترین خدمات و بالاترین اثرگذاری در دوران دفاع مقدس را دارا بودند، این عنصر مطلوب و اثرگذار بلااثر شد و به دوران نهفتگی کشیده شد.
عین القضاتی با بیان اینکه، زمانیکه تریبون رسمی برای ابراز نظر و مطالبهگری نباشد، جریانات دانشجویی محدود میشود، گفت: نتیجه سیاستهای غلط در دولتهای گذشته باعث شد که تریبونی برای این قشر باقی نماند و به جای آن گروههایی در عرصههای دانشگاهی حضور پیدا کردند که اصلا قائل به استفاده از تریبون نیستند، نمیتوانند گفتمان آشکاری ارائه دهند، ادبیات آنها اجتماع پسند نیست و موانعی که میخواهند تبیین کنند واضح و روشن نیست.
وی اظهار داشت: از جریانهای چپ و راست دانشجویی عبور شده و حتی با انجمن اسلامی و جامعه اسلامی سرسازش ندارند و سخنگویی هم ندارند.
این پژوهشگر تاکید کرد: برای آرامسازی فضا باید توجه شود، جنبش دانشجویی با سایر جنبشها تفاوت دارد و مسئولان باید آن را درک کنند، جنبش دانشجویی ویژگی پرسشگری و روحیه چون و چرایی دارد و یکی از فاکتورهای حرکتهای فعالانه و نه منفعلانه است.
عین القضاتی اظهار داشت: ویژگی دیگر جنبش دانشجویی، آرمان خواهی است، کمال پرستی دارد و نفی مناسبات تبعیض آمیز اجتماعی را مد نظر قرار دارد، اگر حقوق کارگران داده نشود اعمال نظر و اظهار نظر میکند، بیتفاوت گذر نمیکند، در قضیه هپکو جنبش دانشجویی وارد عمل شد و از کارگران حمایت کرد و کمک داد تا معضل به نوعی حل شد.
جایگاه جنبش دانشجویی تقویت شودوی گفت: برای آرامسازی فضا در آینده باید جایگاه جنبش دانشجویی تقویت شود و تصور نشود جنبش دانشجویی مرده است، اما باید به آن ظرفیت ظهور و بروز داد.
این استاد دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه، جنبش دانشجویی اصیل جامعه به طور مستقیم تحت نفوذ گروههای ذینفوذ و جریانهای سیاسی نیست، عنوان کرد: تجربه نشان داده جنبش دانشجویی بیشترین وابستگی خود را به جریان روشنفکری جامعه دارد و نگاهش به نخبگان جامعه است.
عین القضاتی اظهار داشت: زمانیکه عرصه بسته میشود، این فضا ایجاد نمیشود و تشکلهای دانشجویی ارتباطش به واسطه تضعیف شدنش با نهادهای مرجعیت فکری قطع شود و نظامند نباشد، تحت تاثیر فضای مجازی و گروههای هوچیگرایانه و بدون هویت واقعی گرایش پیدا میکند.
وی بیان کرد: در راستای حرکت به سمت آرامسازی فضا باید به جنبش دانشجویی بها داده شود و تشکلها تقویت شوند، زمینه ظهور و بروز آنها فراهم شود و از فعالیت آنها نگرانی وجود نداشته باشد و در قالب میزگردها، تریبونها، سخنرانیها بستر را فراهم کرد تا دوباره به جایگاه خود برگردند و در این مسیر، دانشگاه و مسئولان هم باید حمایت لازم را داشته باشند.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: جمهوری اسلامی برای تمام شبهاتی که مطرح میشود پاسخ دارد، واهمهای نداریم از اینکه دستمان خالی باشد و دانشگاه محل گفتمان و گفت و گو است و بهترین مکان است.
دانشجو مغز متفکر و دیدهبان جامعه است
عضو هیات علمی دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی اراک هم در بخشی دیگری از این میزگرد گفت: دانشجو مغز متفکر و دیدهبان جامعه است.
طهماسبی بیان کرد: دانشجو باید روحیه امید و درخشان دیدن آینده را روز به روز بیشتر حس کند و باید از طریق تریبونهای آزاد، نشستهای پرسش و پاسخ، نقد و مناظره و کرسیهای آزاد اندیشی به سوالات او پاسخ داده شود.
وی عنوان کرد: اگر میخواهیم فضای دانشجویی باز، آزاد و شکوفا باشد باید گفت و گو با سرعت و شفافیت و با آزادی عمل زیاد شکل گیرد، شبهات به راحتی میتواند مطرح شود و به طور قطع خیلی از آنها پاسخ دارد و خیلی از آنها مطالبه است.
۱۶ آذر به نام روز دانشجو نامگذاری شده است.