مشهد- ایرنا- شکی نیست که دانش در عصر کنونی محور توسعه است و شرکت‌های دانش‌بنیان، به عنوان موتور محرکه رشد جوامع در عرصه‌های مختلف از جمله حوزه اقتصاد، وارد میدان نقش‌آفرینی شده‌اند که میزان توجه و یا بی‌توجهیِ تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان به این بخش می‌تواند ترسیم‌گر افق پیش رو و مسیر رشد و بالندگی جامعه باشد.

به گزارش ایرنا، شرکت های فناورِ دانش‌بنیان، در نیم قرن اخیر در واقع محرک توسعه اقتصادی در جهان بوده اند و امروزه حمایت از آنها به یکی از رویکردهای اصلی تمرکز و سیاستهای ملی فناوری و نوآوری تبدیل شده است.

در ایران نیز، در سه دهه اخیر تدوین یک بسته سیاستی منسجم برای حمایت از شرکتهای فناور خصوصی در نظام سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری شکل گرفته است و در سال های اخیر شرکت های تازه تاسیس فناورمحور به عنوان موتور رشد سریع اقتصادی، مورد توجه بسیاری از محققان و سیاست گذاران بوده اند.

دستیابی به اقتصاد مبتنی‌ بر دانش را می‌توان مولفه‌ای مهم و اساسی در این شرکت ها دانست به‌ طوری‌که مسوولان کشورمان بارها به اهمیت و ضرورت این موضوع اشاره کرده‌اند و با تدوین قوانین حمایتی از شرکت های فناور و دانش بنیان، درصدد تسهیل امور و برداشتن موانع از پیش پای آنها برآمده اند.

در کنار این اقدامات، برگزاری نمایشگاه هایی با هدف معرفی و حمایت از محصولات این شرکتها نیز می تواند علاوه بر ایجاد انگیزه برای متولیان، موجب ایجاد بسترهایی به منظور اشتغال زایی، رونق فروش و صادرات تولیدات این شرکت ها، کانون توجه سیاستگذاران باشد.

در همین چهارچوب از دوشنبه هفته جاری در کلانشهر مشهد، نمایشگاهی با هدف معرفی و رونمایی از آخرین دستاوردهای فناورانه دانشگاه ها و شرکت های صنعتی برپا شده است تا زمینه را برای بازدید و آشنایی شهروندان با آخرین اقدامات و دستاوردهای این حوزه فراهم آورد.

مرجعیت علمی، هدف پژوهشگران ایرانی است

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی در حاشیه بازدید از این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: ایجاد مرجعیت علمی و دستیابی به دستاوردهای شاخص تحقیقاتی، سنگری است که به همت دانشمندان ایرانی به دست آمده است.

مرتضی دهقانی اظهار داشت: هدف دوم این است که باید دستاوردهای علمی با مسائل جامعه ارتباط پیدا کنند، و امروز مشکلات متعددی در عرصه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و مدیریتی وجود دارد که شرکت های دانش بنیان، می توانند راه حل هایی برای برون رفت از آن طراحی کنند.

وی ادامه داد: این نمایشگاه با توجه به اهمیت نقش پژوهش و فناوری و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت تداوم حرکت و مدیریت جهادی در عرصه های علمی، فناوری و نوآوری برپا شده است و تلاش می شود در این نمایشگاه با تکیه بر ظرفیت پارک علم و فناوری، حلقه اتصال میان نخبگان و مجموعه ها فراهم شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: باید با فراهم کردن شرایط علم آموزی و پرسشگری برای نوجوانان، زمینه حضور آنها را در مجموعه هایی نظیر پارک علم و فناوری فراهم کرد که در آینده از توانایی های علمی آنها در بخش های مختلف کشور بهره برداری شود.

دهقانی خاطرنشان کرد: پیرو فرامین مقام معظم رهبری و تاکیدات ویژه رییس جمهور، اکنون نگاه خاصی به موضوع تولیدات فناورانه، پژوهش محور و دانش بنیان وجود دارد و از صاحبان طرح‌های برتر در این حوزه‌ها حمایت های لازم انجام می گیرد.

وی تصریح کرد: تولید محصول باکیفیت ایرانی، آن هم معادل نمونه خارجی و حتی فراتر از آن، نتیجه خودباوری و معنای واقعی "ما می‌توانیم" بوده است.

رونمایی از دستگاه نانوسنتز ریزسامانه بهبود درمان

در این نمایشگاه در آیینی و با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان رضوی، از دستگاه نانوسنتز ریزسامانه بهبود درمان، محصول تولیدی محققان و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد رونمایی شد.

رییس مرکز فناوری سلامت مشهد و طراح دستگاه نانوسنتز ریزسامانه بهبود درمان در حاشیه رونمایی از این دستگاه در جمع خبرنگاران گفت: دستگاه نانوسنتز ریزسامانه بهبود درمان، که در پارک علم و فناوری سلامت مشهد تولید شده، محصولی است که با استفاده از اختلالات بهینه و کنترل شده محلول‌ها و ذرات فرمولاسیون به داخل یک تراشه میکروفلوایدیکی، تولید ذرات نانویی دارویی را با بالاترین میزان اثربخشی دارد.

دکتر علی موسوی شایق افزود: مزایای این دستگاه در سرعت و ‌کارایی بالا، کارکرد آسان، کنترل دقیق خواص فیزیکی نانوذرات، کاربرد بالا و قابلیت مقیاس‌پذیری از یک میلی‌لیتر به بالا (نامحدود) است و کاربرد آن آزمایشگاهی بوده و در تشخیص انواع بیماری‌های ویروسی و غیرویروسی و نانوهای دارو، واکسن و آرایشی و بهداشتی موثر است.

طراح دستگاه نانوسنتز ریزسامانه بهبود درمان با بیان اینکه کار طراحی و ساخت این دستگاه ۱۷ ماه به‌طول انجامیده است، خاطرنشان کرد: برای ساخت این دستگاه بیش از یک میلیارد تومان هزینه شده است و حدود ۹۰ درصد از قطعات آن تولید داخل است.

موسوی‌شایق بیان کرد: هزینه تمام شده این دستگاه معادل یک سوم نمونه خارجی آن است اما به لحاظ کیفیت و کارآیی با نمونه های خارجی تفاوتی ندارد.

برنامه ریزی برای فروش در بازارهای بین المللی

مسوول غرفه نظام تحقیقاتی برق و صنایع وابسته در نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی گفت: در راستای توسعه اقدامات فراملی، برنامه ویژه‌ای در حوزه بین‌الملل برای فروش محصولات و دانش فنی این حوزه به خارج کشور مد نظر قرار دارد.

مجید محمدی عنوان کرد: حضور نمایندگان شهرستان‌ها در نمایشگاه استانی پژوهش و فناوری بسیار حائز اهمیت است و غرفه‌داران با وجود امکانات کم، دستاوردهای خوب و پژوهش‌های محصول محور داشته‌اند و در این خصوص بسیاری از شهرهای خراسان رضوی در سطوح ملی و فراملی پژوهشی در حال رقابت هستند.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان، با وجود داشتن جایگاه ویژه‌ در سیاست‌های اقتصادی کشور، با ناکامی مواجه شده‌اند که یکی از علل اصلی این ناکامی‌ها ضعف‌ و نقصان‌های مدیریتی است و امیدواریم این مشکلات نیز حل و فصل شود.

محمدی با تاکید بر اینکه برای فروش محصولات شرکت خویش با یک شتاب دهنده داخلی قرارداد امضا کرده ایم، گفت: نگاه ما فراملی بوده و با توجه به تفاهم نامه‌های منعقد شده با دیگر کشورها، برنامه ویژه‌ای در حوزه بین‌الملل برای فروش محصولات خود داریم.

حضور ۱۰ شرکت فناور در پارک علم و فناوری سلامت مشهد

مسوول غرفه پارک علم و فناوری سلامت مشهد در حاشیه نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی به خبرنگاران گفت: در بیست‌وسومین نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی ۱۰ شرکت فناور پارک علم و فناوری سلامت مشهد حضور دارند.

محمدرضا باقری خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها در حوزه‌های تولید دارو، تجهیزات پزشکی و کیت تشخیص کرونا از طریق بزاق دهان فعال هستند و به نمایندگی از ۸۱ شرکت فعال در این پارک در نمایشگاه حضور دارند.

وی افزود: پارک علم و فناوری سلامت مشهد طبق رسالت خود از صاحبان طرح‌ها و ایده‌های برتر حمایت می کند و افراد علاقه‌مند به همکاری با این پارک می‌توانند از ظرفیت‌هایی همچون آزمایشگاه، فضای اداری و کارگاهی و معرفی طرح‌ها و ایده‌های در نمایشگاه‌های مختلف سطح کشور بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه نکته شاخص نمایشگاه بیست‌وسوم در برگزاری حضوری آن و برقراری ارتباط مستقیم و بی‌واسطه مخاطبان با پژوهشگران، فناوران و تولیدکنندگان است، عنوان کرد: در نمایشگاه امسال از محصول تولید شده در پارک علم و فناوری سلامت مشهد، رونمایی شد که این محصول نشان از سطح بالای علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارد.

نمایشگاه شرکت های فناور و دانش بنیان به مناسبت هفته پژوهش با حضور ۷۹ شرکت از خراسان رضوی از ۱۴ تا ۱۶ آذر در محل نمایشگاه بین المللی مشهد برپا شده است، تا دستاوردهای پژوهشی و فناوری این شرکت ها را در معرض دید علاقه مندان و بازدیدکنندگان بگذارد.

این نمایشگاه در محل سالن فردوسی نمایشگاه بین المللی مشهد برپا و برنامه ریزی شده است که در آن از ۹ محصول دانش بنیان در حوزه های پزشکی، صنعت برق و دانشگاهی رونمایی شود.