به گزارش ایرنا، دین اسلام از ابتدا به دنبال تعقل، گفت و گو، آزاداندیشی و تدبر بوده و منادی کرسیهای آزاداندیشی به شمار میرود و انقلاب اسلامی ایران هم براساس این کرسیها شکل گرفته و رهبر معظم انقلاب مدافع و مطالبهگر آن هستند.
رهبر معظم انقلاب سال ۱۳۸۸ در دیدار با جمعی از نخبگان علمی کشور فرمودند: "بنده گفتم کرسی آزاد فکری را در دانشگاهها به وجود بیاورید، خوب، شما جوانها چرا به وجود نیاوردید؟" و علاوه بر این، ایشان در دیدار سال ۹۰ خود با دانشجویان نسبت به اجرا نشدن مناسب کرسیهای آزاد اندیشی گلایه کردند و فرمودند: "کرسیهای آزاداندیشی را من صدبار با کم و زیادش، تأکید کردم راه بیندازید" و این تاکیدات در سالهای بعدی هم ادامه داشته است.
به اعتقاد صاحبنظران، شکلگیری این کرسیها در قالب گروههای دانشجویی گام ارزشمندی در ترویج روشنگری در جامعه است و هرچه برگزاری مناظره و کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها با هدف تبادل افکار و ایدهها بیشتر شود روند حل بسیاری از مسائل هموارتر خواهد شد.
شرایط کرونایی در ۲ سال گذشته ایجاب کرد تا کلاسهای درس در دانشگاهها به صورت مجازی برگزار شود و به دنبال آن بسیاری از فعالیتها فرهنگی و سیاسی از جمله کرسیهای آزاداندیشی تعطیل شد لذا میطلبد در شرایط فعلی برای افزایش آگاهی و بینش سیاسی دانشجویان دهه ۷۰ و ۸۰ برگزاری برنامههای این چنینی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
به مناسب گرامیداشت روز دانشجو (۱۶ آذر) با برگزاری میزگردی در دفتر خبرگزاری ایرنا در گنبدکاووس با دعوت از تعدادی از دانشجویان در فضایی دوستانه نظراتشان را پیرامون ویژگیهای دانشجوی در تراز انقلاب اسلامی به ویژه در زمان حوادث و فتنه ها، نحوه برگزاری کرسیهای آزاداندیشی مد نظر رهبر معظم انقلاب در فضاهای دانشگاهی گلستان و تاثیر آن در افزایش بینش سیاسی این قشر جویا شدیم.
کرسیهای آزاداندیشی تقویت کننده اعتماد میان دانشجو و مسوولان
سید امیرمهدی هاشمیانفر دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه دولتی گنبدکاووس گفت: کرسیهای آزاد اندیشی با موضوعات رفاهی و امور دانشجویی در این دانشگاه برگزار میشود اما بحث کرسیهای آزاداندیشی مد نظر رهبر معظم انقلاب را برای اولین است که میشنوم و فکر میکنم دلیل این همه بی اطلاعی چیزی جز حملات سایبری و ایجاد گمراهیهای متعدد توسط کشورهای معاند و مخالف ارزشهای اسلامی با کارکردن بر مغز جوان و آماده دانشجویان نیست.
وی افزود: به طور قطع در مرحله نخست باید برای دانشجو، طوری شفافسازی صورت گیرد که با دستهای پشت پرده شکلگیری این حوادث آشنا شده و توانایی دفع توطئهها را پیدا کنیم و بعد از آن قادر به تفکیک اخبار واقعی از دروغ خواهیم بود.
هاشمیانفر ادامه داد: از جمله ویژگیهایی که میتواند دانشجو را برای شناخت دروغ از واقعیت آماده کند تقویت اعتماد میان دانشجو و مسوولان با برپایی کرسیهای آزاداندیشی است و دانشجو با مشاهده ارزش قائل شدن مسوول برای وی با حضور در کرسیهای آزاداندیشی برای پاسخگو بودن به چالشهای فکری ایجاد شده تمام تلاش خود را برای تحکیم این اعتماد بهکار خواهد گرفت.
این دانشجو بیان کرد: در فضای کرسیهای آزاداندیشی فرد شرکت کننده در صورت داشتن اختلاف نظر و ابهام در موضوعات، قبل از اینکه گمراهیاش تبدیل به اعتراض و اغتشاش شود، خیلی راحت با نظر دیگر دانشجویان و مسوول حاضر توجیه خواهد شد.
هاشمیانفر افزود: امیدوارم این ارتباط و اعتماد سازی بین مسوولان مرتبط و مردم سریعتر ترمیم و بازسازی شود تا بعد از این به سادگی دچار لغزش و گمراهی در اصل نظام مقدس جمهوری اسلامی نباشیم.
لزوم آموختن شیوه صحیح گفتگو توسط دانشجویان
لیلا رزاقی دانشجوی دانشگاه پیام نور گنبدکاووس هم گفت: مردم تضمین بقای هر انقلاب و نظام هستند و هر قدرتی مشروعیت خود را از مردم میگیرد و دانشجو هم قشری از همین مردم محسوب میشود.
وی پرسشگری، فعال بودن، آگاهی از تحولات سیاسی اجتماعی روز و هوشمندی نسبت به شرایط حساس فعلی را از مهمترین ویژگیهای دانشجویان برشمرد و اظهارداشت: برگزاری کرسیهای آزاداندیشی میتواند راهی برای تبادل افکار و ایدهها بین دانشجو و مسوولان باشد و اعتقاد دارم دانشجو باید بتواند در شرایط فعلی که مشکلات اجتماعی و اقتصادی به جامعه فشار آورده حرفش را بزند و از درد اجتماعش بگوید.
این دانشجو بیان کرد: برگزاری این نوع از نشستها میتواند به باز شدن فضای سیاسی، حل مشکلات دانشجو که نماینده اجتماع است کمک کند و علاوه بر آن میتواند پاسخی باشد برای سوالاتی که در ذهن یک دانشجو بدون جواب مانده است.
رزاقی افزود: در سالهای اخیر به دلیل فراگیری کرونا و آنلاین شدن آموزش در دانشگاهها، کرسیهای آزاد اندیشی کمتر برگزار شد و این مساله شنیده شدن صدای دانشجو را ضعیف کرد و در شهرهای کوچک با توجه به کمتر بودن برگزاری این نشستها به مراتب این مساله پر رنگتر است.
وی ادامه داد: ما به عنوان دانشجو باید شیوه صحیح بحث و گفت و گو را بیاموزیم و ظرفیت خود را در شنیدن نظرات مخالف افزایش دهیم تا به بالا بردن کیفیت این دست از نشستها کمک کنیم.
وی تاکید کرد: برای حل مشکلات به صورت ریشهای در جامعه نیاز به تربیت نسلی متعهد، مسوولیت پذیر و صادق است که منافع جمع را به منافع فردی ترجیح دهد.
کرسیهای آزاداندیشی بازکننده پنجره دانشگاه به سمت مسائل اجتماعی
محمد سندگل دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی گنبدکاووس هم نخستین خصوصیت دانشجوی در تراز انقلاب اسلامی را ایمان روشنبینانه و تدیّن واقعی و اعتقاد به اسلام ناب محمدی(ص) دانست و گفت: به گفته شهید بهشتی "دانشجو موذن جامعه است اگر خواب بماند نماز امت قضا میشود."
وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی در ادامه نهضت پیامبران شکل گرفته است و این حرکت حتما یک جهت دینی و ایمانی دارد، بیان کرد: دانشجوی در تراز انقلاب درس، بحث، پایان نامه و رسالهاش را مبتنی بر هویت فرهنگ اسلامی ایرانی قرار میدهد و این هویت در بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان رسالت برای دانشجو مشخص شده است.
این دانشجو دهه هشتادی، نقش دانشجویان را در خنثی سازی توطئههای دشمنان موثر برشمرد و افزود: پس از دوران دفاع مقدس، در فتنههای سالهای ۱۳۷۸، ۱۳۸۸و ۱۳۹۶ و ١۴۰١ نیز دانشجویان انقلابی نقشآفرینی کردند چرا که بصیرت این قشر همواره نقشههای فتنهگران را نقش بر آب میکند.
سندگل ادامه داد: بعد پیروزی از انقلاب اسلامی، دشمنان فتنههای بسیاری را علیه جمهوری اسلامی به وجود آوردند اما دانشجویان انقلابی همواره اهداف امام راحل و انقلاب را عملی کردهاند.
وی گفت: کرسیهای آزاد اندیشی نقش موثری در توسعه علمی و نشاط بخشی فرهنگی و سیاسی در میان دانشجویان، دانشگاه و جامعه دارد و این نشستها در محیطهای علمی از جمله دانشگاهها برای طرح اندیشهها و دیدگاههای مختلف در زمینههای گوناگون در فضایی علمی و بر پایه استدلال و منطق و فارغ از هرگونه تبلیغات منفی و بزرگنماییها، سیاه نماییها، جنجال و هیاهو و سیاست زدگی برگزار میشود.
سندگل افزود: در دانشگاههای گلستان هم این کرسیها با هدف ارتقای مؤلفههای فرهنگی و خودباوری دانشجویان و همچنین فراگیر شدن روحیه کار جمعی و انضباط دانشحویی در مباحثه و عملکرد برگزار میشود.
وی ادامه داد: یکی دیگر از ماموریتهای مهم کرسیهای آزاداندیشی این است که بتواند پنجره دانشگاه به سمت مسایل اجتماعی را باز کند و دانشگاه اعم از دانشجو، استاد و مدیر بتواند برای حل مسایل اجتماع اظهار نظر و با آنها دست و پنجه نرم کنند.
به گفته وی، دانشجو باید علاوه بر کسب علم به مرحلهای از بینش و درک سیاسی برسد که در قبال سرنوشت خود، جامعه و مسایل سیاسی حساسیت لازم را نشان دهد.
این دانشجو ادامه داد: سیاسی بودن به این معناست که یک دانشجوی متعهد، نباید فقط به مسائل فردی و شخصی خود متمرکز باشد و از رویدادهای جامعه و جهان غافل مانده و نسبت به آن بیتفاوت باشد، بلکه باید با اصول و مبانی منطقی و معقول به تحلیل حوادث و رویدادهای جهانی و داخلی بپردازد.
علیرضا مسلمی دانشجوی دانشگاه پیام نور گنبدکاووس هم گفت: دانشجو قبل از اینکه هر تصمیمی راجع به حوادث بگیرید باید در مورد تاریخ کشور و انقلاب اسلامی بداند و همچنین با اشخاص مطلع و باتجربه در این زمینهها مشورت داشته باشد.
وی افزود: حضور منظم در دانشگاه، افزایش هوشیاری نسبت به اتفاقهای سیاسی دنیا و کشور، مطالبه گری همراه با عقلانیت، سعی در اثرگذاری در محیط دانشگاه، تقویت قدرت تحلیلگری از انقلاب اسلامی و عمل به واجبات و تکالیف الهی با پیروی از نشستهای انقلابی از مهمترین ویژگیهای یک دانشجو در تراز انقلاب اسلامی محسوب میشود.
این دانشجو دهه هشتادی اظهارداشت: دانشجو نباید به هر رسانهای در هر زمینهای اعتماد کند به ویژه در خصوص اتفاقات اخیر و برای روشنگری بیشتر دانشجویان که عمده آنان از دهههای هفتاد و هشتاد هستند نیاز است بیش از پیش برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی مورد توجه قرار گیرد.
مسلمی گفت: پس از گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، افرادی تلاش میکنند دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران را زیر سوال ببرند و یا کمرنگ کنند اما برگزاری نشستهای این چنینی به افزایش هوشیاری و آگاهی قشر جوان دانشجو برای مقابله با توطئههای دشمنان کمک میکند.
وی افزود: نیاز است افراد مطلع نسبت به مسائل روز به عنوان صاحبنظر در کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاهها برای بیان واقعیت و آگاه کردن ذهن جوانان دعوت شوند.
میلاد قربانی دانشجو دانشگاه پیام نور گنبدکاووس هم از دانشجویان خواست جوانی خود را فدای خواستههای شخصی منفعت طلبان نکنند و هوشیارانه حوادث سیاسی جهان و کشور را زیر نظر بگیرند تا بتوانند در مراحل مختلف انقلاب به موقع عمل کند.
وی گفت: دانشجو به عنوان یک روشنفکر باتقوا باید به تکالیف دینی خود اهمیت دهد و آرمانخوا، مطالبهگر (عقلانی) و تحلیلگر باشد.
این دانشجو همچنین برگزاری کرسیهای آزاداندیشی را موثر در ارتقای رشد اجتماعی، سیاسی و علمی دانشجویان دانست و بیان کرد: در این نشستها، دیدگاه و اندیشههای مختلف در زمینههای گوناگون در فضایی علمی و برپایه استدلال و منطق و بدون هیچگونه تبلیغات منفی، بزرگنماییها، جنجال، هیاهو و سیاست زدگی طرح میشود و دانشجو میتواند از همه این اندیشهها و نظریات به خصوص در حوزه سیاست استفاده کرده و بینش سیاسی خود را افزایش دهد.
قربانی با تاکید بر لزوم تقویت برگزار کرسیهای آزاداندیشی مد نظر رهبری، گفت: انتظار میرود در این نشستها از حضور بزرگان سیاسی برای افزایش هم اندیشی و هم فکری میان دانشجویان و مسوولان استفاده شود.