صادق کولیوند روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: طبق مصوبه سفر رئیس جمهور بناست خط مترو با محوریت شهرداری تهران در غرب استان تهران احداث شود و اکنون نیز اجرای این طرح با هشت میلیارد تومان در دست مطالعه قرار دارد.
وی یادآورشد: برآورد اولیه احداث این خط مترو به ۱۵ هزار میلیارد تومان می رسد که بناست سال آتی یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از سوی شهرداری شهریار به آن تخصیص یابد. امسال شهرداری شهریار یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه داشت که ۵۰۰ میلیارد تومان آن سهم بخش جاری و ما بقی سهم بخش عمرانی است.
شهردار شهریار گفت: تاکنون ۵۶۰ میلیارد تومان از هزینه های بخش عمرانی صرف شده و مابقی نیز تا پایان سال هزینه می شود. ۴۰ میلیارد تومان از این اعتبارات فقط صرف مدیریت پسماند، ۱۰۲ میلیارد تومان صرف آسفالت و ۱۲۰ میلیارد تومان فقط صرف اجرای یک پروژه زیر گذر شده است.
کولیوند ادامه داد: مدیریت پسماند با اعتبار کنونی به خوبی انجام نمی گیرد و از این بابت عذرخواه مردم هستیم و لازم است تا ۲ برابر بهتر از وضعیت فعلی به این بخش رسیدگی شود.
شهردار شهریار از مذاکره با بخش خصوصی برای راه اندازی سامانه مکانیزه مدیریت پسماند و نصب و فعال سازی ماشین زباله سوزی در این شهر خبر داد و گفت: اعتبارات ما جواب گوی هزینه های شهر نیست و باید از مشارکت بخش خصوصی و مردم در این زمینه بهره گرفت.
وی مهمترین معضل مدیریت شهری شهریار را نبود ثبات در آن اعلام و خاطرنشان کرد: سرعت تغییر مدیران در این بخش چنان است که حتی فرصت تکمیل طرح های مطالعاتی پروژه های مصوب شورای شهر پیش نمی آید، نمونه بارز خسارت از این ناحیه طرح توسعه شهری است که در کتابخانه شهرداری خاک می خورد.
کولیوند ادامه داد: شهردار به شخصه نمی تواند بر اساس تصمیم شخصی عمل و رفتار کند و مبتنی بر برنامه مصوب سالانه شورای شهر گام بر می دارد.
شهردار شهریار با بیان اینکه شخص شهرداری به تنهایی قادر به مدیریت شهر نیست، خواستار مشارکت و همکاری شهروندان در بهبود فضای شهری شد. تمام شهر از برای مردم است و همه هزینه های آن از جیب مردم خارج می شود از همین رو شهروندان باید خود را صاحب آن بدانند و بدون شک در این صورت نسبت به نگهداشت و بهره برداری از امکانات و خدمات آن نیز حساس خواهند بود.
کولیوند یکی از مشکلات جدی شهریار را ساخت و ساز غیر مجاز دانست و تصریح کرد: با وجود آنکه هیچ اعتقادی به کسب درآمد از محل خلاف نداریم و جرایم و عوارض شهرداری طی سال گذشته از این محل، ۱۵ درصد کاهش یافته است اما ساخت و ساز غیر مجاز به علت اقتصادی بودن و منافع بالا، طرفداران بسیاری دارد.
شهردار شهریار با بیان اینکه ما به دنبال منافع از محل ساخت و ساز غیر مجاز نیستیم، گفت: تخلف در این زمینه قانونی نیست اما به عنوان عرفی در شهریار باب شده که ما تا سه ماه زیر بار آن نرفتیم اما در نهایت برای اضافه بنا شرط پیش روی بناهای دو طرف ساختمان جدید را گذاشتیم.
وی با بیان اینکه اکنون تمام اقدامات و رویه ها در شهرداری شهریار با شفافیت انجام می گیرد و تاکید کرد: در صورتی که در میان شهروندان تفکر فرهنگی برای مشارکت در نگهداشت و توسعه شهر را ایجاد نکنیم، کارها چندان با موفقیت پیش نخواهد رفت.
شهرستان شهریار با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، دارای پنج شهرداری است و در جوار تهران و کرج قرار گرفته است.
یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به غرب استان تهران در اردیبهشت امسال، احداث خط مترو و اتصال آن به خطوط مترو شهری تهران بود که پس از آن کنسرسیومی با مشارکت و عضویت شهرداری های سه شهرستان ملارد، قدس و شهریار راه اندازی شد تا سرمایه اولیه آن تامین شود.