مشهد-ایرنا- قائم مقام ستادمبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری گفت: آموزش و پرورش در خط مقدم پیشگیری و درمان آسیبهای اجتماعی قرار دارد و برای موفقیت در این امر از تمام ظرفیتهای مختلف موجود در کشور در کنار حوزه تعلیم و تربیت بهره خواهیم برد.

علیرضا کاظمی روز پنجشنبه در مراسم گشایش خانه یاریگران زندگی خراسان رضوی(خانه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی) با بیان این که این مرکز به عنوان یک مرکز استانی می‌تواند طراحی‌، برنامه‌ریزی‌ و تجربه گردانی‌های خوبی را در استان داشته باشد افزود: باید توجه داشت که کانون اصلی تعلیم و تربیت در مدرسه است و اتفاقات اصلی در آنجا رقم می خورد بنابراین خانه یاریگران باید همراه و همگام با شرایط مدرسه باشد.

وی ادامه داد: تشکیل کانون‌های یاریگران زندگی به این دلیل طراحی شده است که در سلامت و تربیت به خوبی نتوانستیم به درک مشترک، دقیق و درستی برسیم و با کمک این کانون، کار را در مدارس جلو ببریم.

قائم مقام ستادمبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری گفت: هدف ما از تشکیل این کانون در آموزش و پرورش این بود که دانش آموز محور باشد و خودشان با استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیتهایشان یکدیگر را به توانمندسازی برسانند.

کاظمی افزود:با ایجاد این مرکز، ظرفیتهای بسیار خوبی در استان ایجاد شده است و خدمات قابل توجهی در این قالب به دانش آموزان استان ارائه می‌شود.

وی تاکید کرد: باید در حوزه آسیبهای اجتماعی با مبنای دینی و نگاههای قرآنی به مسایل بپردازیم در غیر این صورت توفیق چندانی نخواهیم داشت.

قائم مقام ستادمبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری با اشاره به این که در حوزه درمان و پیشگیری آسیبهای اجتماعی ۲ نگاه انسانی و الهی وجود دارد گفت: در نگاه انسانی اقدام به ارائه مشاوره، رسیدگی و خدمت و درمان دانش آموز آسیب دیده می‌شود اما در نگاه الهی نگاه وسیع‌تری به مسائل و ارائه خدمت وجود دارد و اتفاقات خوب‌تری رقم می خورد.

کاظمی افزود: نظام جامع مراقبت دانش آموزان در آموزش و پرورش به عنوان کار جمعی و ملی شکل گرفت که هنوز در ابتدای راه طولانی خود قرار دارد و ارائه خدمات در این حوزه نیازمند خدمات تخصصی است و باید به دانش آموزان مشاوره تخصصی ارائه و فرآیند ارائه مشاوره و نتیجه‌گیری از آن باید رصد و بررسی شود.

مهمترین اهداف راه اندازی و تجهیز کانون یاریگران زندگی توانمندسازی دانش آموزان، والدین و فرهنگیان در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، ترویج فرهنگ پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر در مدارس، بهبود و ارتقا خدمات برای شناسایی و کمک به دانش آموزان در معرض خطر و پرخطر و تقویت عوامل محافظت کننده و کاهش مخاطره آمیز دانش آموزان است.