سنندج- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: یکی از مهمترین راهبردهای دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و هنر، تمرکززدایی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مراکز استان‌ها است.

به گزارش ایرنا، علی اصغر دریایی روز پنجشنبه در آیین رونمایی از پوستر همایش گرامیداشت امیر نظام گروسی بیجار اظهار داشت: دولت سیزدهم بدنبال آن است که برنامه‌های فرهنگی و هنری فقط مختص مراکز استانی نباشد و این فعالیت‌ها به سایر شهرستان‌ها، شهرهای کوچک و روستاها نیز تعمیق یابد و در میان مردم آن مناطق ترویج داده شود.

وی با بیان اینکه بر این اساس در استان کردستان فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مناطق مختلف شهری و روستایی برگزار می شود، گفت: برگزاری همایش‌ امیر نظام گروسی نیز یکی از برنامه‌های فرهنگی است که با حضور هنرمندان و فعالان فرهنگی و هنری در بیجار برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به جنبه‌های هنری شخصیت امیرنظام گروسی گفت: زنده نگهداشتن یاد و خاطره مشاهیر و نامداران منطقه موجب تقویت روح احترام در میان جوانان و نوجوان می شود، برگزاری همایش گرامیداشت امیرنظام گروسی نیز در همین راستا است.

حسنعلی خان امیر نظام گروسی یکی از شخصیت‌های بارز این منطقه است وی علاوه بر شخصیت هنری، سیاستمدار و ادیب نیکنام دوره قاجار است و بر اثر استعداد و لیاقت ذاتی تقریباً از هفت سالگی بسیاری از علوم زمانه خود را فرا گرفت و توانست توجه اطرافیان را به خود جلب کند.

امیرنظام در کنار تدابیر سیاسی ـ نظامی، شخصی صاحب ذوق، شعردوست، سخن‌شناس، ادیب، فاضل و از جمله نویسندگان و خوشنویسان چیره‌دست بود که در شیوه نگارش و انشای خط، روشی ابتکاری و منحصر به فرد به نام "شیوه امیرنظام"را برای خود برگزید.

از امیرنظام گروسی ۲ اثر ارزنده ادبی به صورت مکتوب به نام‌های "منشات و پندنامه یحیویه" به جای مانده است که هرکدام نمونه‌ای از کمال و پختگی و شیوه نگارش وی هستند.

در ادامه این آیین از پوستر همایش گرامیداشت امیر نظام گروسی بیجار رونمایی شد.

بازدید از کانون فرهنگی و هنری زینبیه حسن آباد یاسوکند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان همچنین در بازدید از کانون فرهنگی و هنری زینبیه حسن آباد یاسوکند بیجار اظهار داشت: هدف ما از حضور در این شهر کوچک شهرستان بیجار دربرگیری کلیه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در تمام نقاط مختلف و شهرهای کوچک و روستاهای سراسر استان است.

علی اصغر دریایی ضمن بازدید از خانه دیجیتال و کتابخانه عمومی وابسته به این کانون فرهنگی و هنری گفت: شهر حسن آباد یاسوکند یک شهر مذهبی است، لذا برنامه‌های فرهنگی و هنری نیز باید متناسب با این ویژگی‌ها و خصوصیت تدارک دیده شود.

مدیر کانون فرهنگی و هنری زینبیه شهر حسن‌آباد یاسوکند نیز با ارائه گزارشی کوتاه از فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی، هنری و مذهبی کانون گفت: به مناسبت‌های مختلف دینی و ملی برنامه‌ها و فعالیت‌های خوبی در این کانون اجرا و برگزار می‌شود در صورت حمایت مالی از کانون این فعالیت‌های رونق بیشتری خواهد گرفت.