مشهد-ایرنا- مدیر کل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در حال حاضر تردد متوسط روزانه از ۲۵ مرز کشور به بیش از ۹۰ هزار دستگاه کامیون رسیده است که اکنون نرخ متوسط تردد کامیون‌ از مرزهای کشور فراتر از دوران قبل از کرونا می‌باشد.

به گزارش ایرنا، جواد هدایتی روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی مدیران پایانه های مرزی کشور در مشهد افزود: همچنان این ترددها در حال افزایش می‌باشد و آخرین آمار ثبت شده نیز در این مرزها نشان دهنده ثبت تردد حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تردد سالانه از ۲۵ پایانه مرزی کشور است.

وی بیان کرد: از ۳۲ مرز زمینی مصوب دولت، هم‌اکنون ۲۵ مرز فعال در کشور وجود دارد و هفت مرز نیز به صورت غیر فعال می‌باشد.

مدیر کل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور اظهار داشت: از سال ۱۳۷۵ تا به امروز برای فعالیت و بهره‌برداری از این پایانه‌ها و اجرای طرح‌های عمرانی و عملیاتی آن‌ها هزینه‌های بسیاری شده است که بر اساس برآورد ارزش امروز آن می‌توان گفت، بیش از ۶ هزار میلیارد تومان در این بخش هزینه شده است.

هدایتی اضافه کرد: برای مدیریت یکپارچه پایانه‌های مرزی اقداماتی چون درجه‌بندی و اولویت‌بندی پایانه‌های مرزی کشور صورت گرفت.

وی افزود: در همین راستا ساماندهی توقف و نوبت‌دهی به کامیون‌های مراجعه کننده به پایانه‌های مرزی و طرح ایجاد حریم حفاظتی در پایانه‌های مرزی ارایه شده است و همچنین ساماندهی و توسعه پایانه‌های مرزی مهمی همچون میلک، دوغارون، باشماق، آستارا و نوردوز آغاز و اجرایی شد.

هدایتی اظهار داشت: خواب ۵۰ هزار دستگاه کامیون در مرزها سالانه ۷۰ میلیون یورو برای ما هزینه دارد که معادل ریالی این هزینه برابر با دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌باشد که معادل با ساخت و تجهیز هشت پایانه مرزی است.

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور افزود: این خواب به افزایش قیمت کالای صادراتی، خواب کامیون و از کارافتادگی حدود ۲.۵ ماهه ناوگان و توقف سرمایه در مرز منجر شده است.