به گزارش ایرنا از رویترز، میزان فروش خودروهای سواری و خودروهای تجاری سبک (LCV) در روسیه تقریباً ۶۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. کاهش تقاضا، بالا رفتن قیمتها از دلایل پایین آمدن میزان فروش این خودروهاست. تحریمهای غرب نیز دسترسی روسیه به برخی مواد اولیه را محدود کرده است.
اکثر خودروسازان غربی که از زمان شروع ساخت کارخانه در روسیه در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی با خودروسازان داخلی برای کسب سهم بازار جنگیده بودند، پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در اسفند سال گذشته، فعالیت خود را در این کشور شرق اروپا متوقف کردند.
دادههای آژانس تحلیلی روسی Autostat نشان میدهد طی همین مدت، فروش خودروهای سواری برند چینی، از جمله هاوال، چری و جیلی افزایش یافته و به ۱۶ هزارو ۱۳۸دستگاه در نوامبر رسیده است که تقریباً دو برابر ۸ هزارو ۲۳۵ دستگاه در ژانویه همین سال است. همچنین سهم بازار چینیها از ۹.۶ درصد به ۳۱.۳ درصد رسیده است.
انجمن کسبوکارهای اروپایی (AEB) روز پنجشنبه اعلام کرد، فروش خودروهای سواری و LCV جدید روسیه در ماه نوامبر به ۴۶هزارو ۴۰۳ دستگاه رسیده است و در مجموع فروش امسال به حدود ۶۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.
ولادیمیر بسپالوف، کارشناس بازار خودروی روسی به رویترز گفت: «تولید و واردات برندهای خودروی غربی روز به روز کاهش مییابد. بنابراین بازار بین صنایع خودروسازی روسیه و چین تقسیم شده است».
خودروهای روسی هنوز هم با قیمتهای پایینتر - تا حدود ۱.۵ میلیون روبل (۲۳ هزارو ۹۶۱ دلار) – بخشی از تقاضا را برآورده میکنند و چینیها نیز بازار سابق خودروهای غربی را با قیمتهای بالای ۲.۵ میلیون روبل در اختیار گرفتهاند. هر دلار آمریکا حدود ۶۳ روبل روسیه است.
یکی از موارد متداول اخیر بدین صورت است که یک خودروی چینی به شکل خودروی روسی در میآید. به عنوان نمونه، نقش قطعات موتور JAC چین که طراحی، مهندسی و پلت فرم آن برای احیای خودروی Moskvich دوران شوروی استفاده میشود، در راه اندازی مجدد این برند در ماه گذشته به وضوح قابل مشاهده بود.
مسکوویچ اعلام کرد که با یک شریک خارجی کار میکند، اما نام آن را بیان نکرد. جک چین هم به درخواست مطبوعاتی در این خصوص پاسخ نداد.
مسکوویچ در کارخانهای تولید میشود که از خودروساز فرانسوی رنو گرفته شده است. نیسان، مرسدس و فورد از جمله دیگر شرکتهایی هستند که طی مدت اخیر روسیه را ترک کردهاند.
بسپالوف تاکید کرد که اگر وضعیت اقتصادی روسیه بدون تغییر باقی بماند، تولیدکنندگان چینی میتوانند حدود ۳۵ درصد از فروش روسیه را در سال آینده به خود اختصاص دهند. وی تخمین میزند که حجم بازار به ۸۰۰ هزار دستگاه بازگردد. از نظر پولی، این سهم میتواند از ۴۰ درصد فراتر رود و در سال ۲۰۲۳ به یک بازار ۱.۵ تریلیون روبلی بدل شود.
گرچه حجم فروش خودروهای چین در روسیه در مقایسه با بازار داخلی خود در ماه نوامبر که حدود ۳۵ برابر بیشتر از روسیه بود، کمرنگ است.
بر اساس گزارش انجمن خودروسازان چین، در ۱۰ ماه اول سال، روسیه ششمین مقصد بزرگ صادراتی محصولات خودروسازی چین بود که شامل وسایل نقلیه و قطعات بود و به ۳.۹ درصد رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریباً بدون تغییر بود.