تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۱

کیش - ایرنا - حنا این سنت دیرینه ایرانیان امروز در اوج مدرنیته در اقدامی خلاقانه تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری کیش شده تا این تلاشش رونق گردشگری جزیره را رقم بزند.

به گزارش ایرنا، سواحل نقره فام کیش با وسعت ۹۰ کیلومتریش آنقدر جاذبه گردشگری در دل خود جای داده که هر عاشق سفری را به آغوش گرم و شرجیش می کشاند.

شهر تاریخی حریره، شهر زیرزمینی کاریز، کشتی یونانی، مراکز تفریحی و ورزشی بسیار زیاد بازارها و تنوع اجناس بسیار بالایش و مهمتر و زیباتر از همه اینها قدم زدن در سواحل مرجانیش تنها چند مورد از این جاذبه ها هستند که در دلشان هزاران شغل و راه برای امرار معاش اقشار مختلف ساکن در این جزیره ایجاد کرده اند.

نقش حنا زدن یکی از شغل هایی است که در کنار این جاذبه های گردشگری برای بسیاری از زنان ایجاد اشتغال و زیبایی های جزیره را برای مسافران به ویژه بانوان دوچندان کرده است.

سنتی که ریشه در فرهنگ و باورهای مردم مناطق جنوب کشور دارد امروز با هنرمندی و خلاقیت تبدیل به یک جاذبه گردشگری در این جزیره شده است به طوری که در ایام پیک مسافر باید چند ساعت در نوبت باشی تا بتوانی دستانت را آغشته به حنا بکنی.

قدم زنان در ساحل اسکله تفریحی دنبال یکی از این زنان که نقش حنا می زنند می گردم که با ۲ دختر جوان که تازه دستهایشان حنا بسته اند می رسم، جلویش را می گیرم بعد از پرسیدن جای که برایشان نقش حنا زده اند می گویم دلیل زدن حنا به دست هایشان را می پرسم که یکی از آنها با لبخند می گوید احساس می کنم یک بانوی جنوبی شده ام.

خودم را به زنی که مشغول نقش حنا زدن است می رسانم و بعد از ۱۰ دقیقه که کارش تمام می شود با معرفی خودم از وی می خواهم در خصوص کارش برایم توضیح بدهد.

زنی جنوبی، خون گرم و مهربان می خواهد اسمش در مصاحبه آورده نشود و ادامه می دهد: این روزها چرخاندن چرخ های زندگی برای مرد به تنهایی کار سختی شده به همین خاطر باید هردوی آنها در این راه هرچه در توان دارند، بگذارند.

حنا برایت چه معنایی دارد؟ با لبخند می گوید حنا برای زن های مناطق جنوبی یعنی لاک های که دختران امروزی می زنند، یعنی دست و پاهای رنگ شده یک عروس، یعنی تقویت کننده و رنگ کننده موها و از همه مهمتر یعنی فرهنگی چند هزار ساله که نباید فراموش شود.

سرش شلوغ می شود و من هم برای اینکه مانع کسب و کارش نشوم آخرین سوالم را به راضی بودن از درآمدش خلاصه می کنم که می گوید: ما از خورشید و گرمایش مهربانی و قناعت آموخته ایم.

تعداد این بانوان در کیش کم نیست به طوری که هرکجا گردشگر باشد آنها نیز حضور پررنگ دارند تا علاوه بر کسب روزی حلال از این راه برای خود و خانواده حافظان و سفیران فرهنگ این دیار نیز باشند.

این اتفاق نشان می دهد که چه بسیار فرهنگ های این چنین در گوشه و کنار کشورمان هستند که با نگاه خلاقانه و حمایت مسئولان می توانند تبدیل به راه های برای ایجاد اشتغال شوند.