آیتالله سید هاشم حسینی بوشهری روز شنبه در دیدار شماری از سرگروههای استانی تبلیغ سازمان اوقاف و امور خیریه، با تاکید دوباره بر ضرورت شناخت دقیق از محیط تبلیغ و مخاطبان جامعه هدف، افزود: امر تبلیغ زمانی اثرگذار میشود که فعالیت و اقدامات بر اساس مطالعات میدانی و منطبق با واقع باشد.
وی با تاکید مجدد بر ضرورت تولید محتوا بر اساس نیازهای واقعی جامعه، گفت: شکل و سبک تولید محتوا، تبلیغ و برنامهریزیهای تبلیغی هرسال متفاوت از سالهای گذشته باشد و روند متعالی و تکمیلی به خود بگیرد.
حسینی بوشهری با اشاره به تغییر سطح فکری و فرهنگی بسیاری از مخاطبان در روستاها و شهرهای کوچک، گفت: مبلغان باید بر اساس سطح فکری و فرهنگی مخاطبان برنامههای ویژهای در نظر داشته باشند و برای تمام مخاطبان بسته فکری داشته باشند.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه بابیان اینکه باید متناسب با هجمه دشمنان در فضای مجازی، محتوای کیفی، جذاب و قابل اقناع تولید شود، تصریح کرد: مبلغان در امور تبلیغی از بیان دشوار و اصطلاحات دشوار خودداری کنند.
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: باید متناسب با شبهات فضای مجازی تولید محتوا بهصورت ساده و کاملا اقناعکننده انجام بگیرد بهنحویکه برای جامعه هدف قابلفهم و استفاده باشد.
حسینی بوشهری هجمههای سنگین دشمنان علیه روحانیت را مورداشاره قرارداد و گفت: شرایط به نحوی است که مبلغان باید در مرتبه اول اصل وجود حوزه را تبیین کنند و توطئه دشمنان را خنثی کنند و درعینحال به دنبال اثرگذاری نیز باشند.
وی بیان کرد:برنامههای پیش روی سازمان اوقاف و امور خیریه حاکی از این است که هر جا خلأ و کمبودی را احساس کرده در آن ورود موثری داشته و شایسته است این سازمان دورههای موثری نیز در خصوص شیوههای گفتوگو و مناظره بین مبلغان برگزار نماید.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه در ادامه بابیان اینکه فرصتهای زمانی و مکانی از توفیقات بزرگی است که خداوند نصیب شیعیان کرده است، گفت: وجود ایام محرم و صفر، فاطمیه،عید غدیر، موالید و ایام حزن اهلبیت(ع) و غیره در کنار مراکز دینی پربار و معنوی شرایطی به وجود آورده که معارف و آموزههای اهلبیت متناسب با شرایط زمانه به افراد مختلف ارائه شود.
حسینی بوشهری ماه مبارک رمضان را فرصت کمنظیری برای انتقال پیامهای دینی، اخلاقی و معنوی یادکرد و گفت: ماه رمضان برای انتقال مفاهیم اعتقادی شرایط بسیار خوبی دارد و علاوه بر آن در ایامی مانند محرم و صفر نیز امکان مقارنه و تداعی ذهنی بین مکتب اهلبیت(ع) و انقلاب اسلامی فراهم است.
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظرفیت بالای بقاع متبرکه در سراسر کشور را موردتوجه قرارداد و گفت: این مراکز پر مراجعه زمینه مطلوبی برای ایجاد ارتباط با خداوند متعال و همچنین توسل به اهلبیت عصمت و طهارت به وجود آوردهاند.
حسینی بوشهری گفت: افرادی که در بقاع متبرکه و مراکز مذهبی حضور پیدا میکنند آمادگی لازم را برای شنیدن مفاهیم و آموزههای دینی دارند.
وی بابیان اینکه بقاع متبرکه مصداق کاملی از اصلاح«مقتضی موجود و مانع مفقود» است، بیان داشت: در چنین شرایطی که همه زمینهها برای انتقال مفاهیم دینی آماده است این هنر مبلغان است که بسته به شرایط و ویژگیها، اثرگذاری بیشتری داشته باشد.
فعالیت 10 هزار مبلغ بومی و اعزامی اوقاف طی 8 ماه نخست امسال
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف در این دیدار اظهار کرد: گفت: از ابتدای امسال تاکنون 10120 نفر مبلغ اعزامی و بومی این سازمان در مناطق مختلف به امور تبلیغی و جهادی مشغول بودهاند.
حجتالاسلام والمسلمین غلامرضا عادل گفت: در دو سال اخیر، بحث حمایت از حوزههای علمیه که پیش از این در قالب موقوفات حوزوی صورت میگرفت، در دستور کار قرار گرفته زیرا نیاز مبرمی به این مسئله وجود دارد
وی افزود: سازمان اوقاف طرح «اسکان» را با هماهنگی مرکز مدیریت حوزههای علمیه تدوین و اجرایی کرده است؛ بر این اساس و در تمام استانها، طلاب ساکن در حجرهها ماهانه مبالغی دریافت میکنند که بناست میزان آن افزایش یابد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه طرح اسکان جزو اولویتهای کاری این سازمان و ادارات کل آن در استانهاست گفت: بیشترین تعداد طلاب حوزوی در قم حاضر هستند به همین دلیل اداره کل اوقاف قم تلاش بسیاری در این زمینه داشته است.
وی ادامه داد: این اختیار به مدیران کل استانی داده شده تا برای بهبود شرایط زندگی طلاب فعالیتهای جدیدی داشته باشند. عادل با اشاره تربیت و اعزام مبلغان روحانی به مناطق مختلف در ایام و مناسبتهای گوناگون عنوان کرد: هم اکنون 800 نفر از مبلغان اعزامی و مستقر در سراسر کشور، ماهانه مبالغی را دریافت میکنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف به اهمیت وقف جدید برای حوزههای علمیه اشاره و ابراز کرد: دفاتر مشاوره در بقاع متبرکه سراسر کشور مستقر هستند و اولویتهای وقف از جمله حوزه علمیه، قرآن و عترت، جوانان و پیشرفت علم را به خیراندیشانی که نیت وقف کردن اموالشان را دارند ارائه میدهند.
وی افزود: حجتالاسلام والمسلمین خاموشی طرح انتشار موسوعههای علمی در مورد ائمه اطهار(ع) را از دوران ریاست بر سازمان تبلیغات آغاز کرده بود و ادامه آن را در سازمان اوقاف پی گرفته است؛ انتظار میرود حدود 30 جلد موسوعه تنها در مورد دو نفر از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) منتشر شود.
عادل با اشاره به حوزه فعالیتهای تبلیغی سازمان اوقاف عنوان کرد: اداره کل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه حدود 18 سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و 17 هزار پرونده شامل 4 هزار پرونده فعال دارد که در هشت مناسبت تبلیغی از جمله نوروز و دهههای عزاداری و شادی اهل بیت(ع) به مناطق مختلف اعزام میشوند البته از ظرفیت طلاب محصل در استانهای گوناگون هم استفاده میشود.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از اجرای طرح ساماندهی مبلغان اوقاف خبر داد و افزود: تاکنون 2500 پرونده تبلیغی تشکیل شده و از ظرفیت مبلغان حاضر در استانها به نحو احسن استفاده می شود.
وی با بیان اینکه در دوران شیوع کرونا هم فعالیتهای تبلیغی اوقاف تعطیل نشد گفت: مبلغان جهادی صرفا در حوزه تبلیغ دین فعالیت نمیکنند بلکه در دیگر امور از جمله مسائل معیشتی، اجتماعی و فرهنگی هم فعال هستند.
عادل اضافه کرد: 3647 نفر مبلغ از قم و 6473 نفر مبلغ بومی استانها، از ابتدای امسال تاکنون بکار گرفته شدهاند که 770 نفر از آنها در مناطق محروم مستقر شدند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف به اهمیت مسئله آموزش در حیطه فعالیتهای تبلیغی این سازمان اشاره و خاطرنشان کرد: اولویت سازمان اوقاف، اشراف کامل مبلغان در زمینههای مختلف است به همین دلیل 3649 از ابتدای سال جاری تاکنون در دورههای آموزشی حضوری و مجازی شرکت کردهاند.
وی سبک زندگی اسلامی و ایرانی جوانی جمعیت را از جمله موضوعاتی دانست که برای آنها محتوای لازم تولید شده است و گفت: در هماهنگی با آموزش و پرورش، زمینه حضور مبلغان مجرب سازمان اوقاف در مدارس هم فراهم شده است ضمن اینکه در حال مذاکره با دانشگاهها هم هستیم. گفتنی در این دیدار علاوه بر حجتالاسلام عادل، مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه، مدیرکل اوقاف استان قم و سرگروههای تبلیغی 31 استان حضور داشتند.