اراک - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: سالانه ۳۲ میلیون تن پسماند صنعتی در کشور تولید می‌شود که از این میزان یک میلیون تن سهم این استان است.

«مهدی زندیه وکیلی» عصر شنبه در حاشیه نشست کارگروه مدیریت پسماند استان مرکزی در گفت و گو با ایرنا افزود: سالانه حدود هشت میلیون تن پسماند ویژه در کشور تولید می‌شود که در استان مرکزی این میزان حدود یک میلیون تن برآورد شده است.

وی تاکید کرد: روزانه ۵۸ هزار تن پسماند عادی در کشور تولید می‌شود که ۹۰۰ تن آن سهم استان مرکزی است که ۳۵۰ تن آن نیز مربوط به شهر اراک است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی اظهار داشت: محل تجمیع پسماندهای شهرها و روستاهای مختلف استان در ۲ مکان انجام می‌شود که یکی در محل سایت مدیریت پسماند شهرداری اراک است که شهرهای مختلف استان، پسماند خود را حمل می کنند و موانعی در بعضی شهرها وجود داشت که مکلف شدند به طور حتم پسماندها را به این مکان حمل کنند.

زندیه وکیلی گفت: پسماندهای شهر ساوه، زرندیه و تفرش باید به شهر ساوه منتقل شوند که خوشبختانه تفرش در این فاصله پسماندهای خود را جابه جا می‌کند و مقرر شد شهر زرندیه در اسرع وقت پسماندها خود را بر اساس قرارداد منعقده به محل شهرداری ساوه منتقل کند.

وی ادامه داد: درخصوص سایت مدیریت پسماند شهر اراک هم، شهرداری اراک طرح جامعی تهیه کرده و مشاوری در این خصوص انتخاب شده که مقرر شد طرح جامع مدیریت پسماند در نشست بعدی توضیحات کامل از سوی مشاور طرح ارائه شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی بیان کرد: در ارتباط با پسماندهای صنعتی و ویژه نیز سایتی در شهرستان ساوه است که با ورود دستگاه قضایی و اقداماتی که اداره کل محیط زیست انجام داده بود قرار شد، نواقصی که سایت مدیریت پسماند صنعتی دارد برطرف شود و پس از آن به فعالیت خود ادامه دهد.

زندیه وکیلی افزود: در ارتباط با سایت‌های جدیدی که برای مدیریت پسماند مکان یابی شده، با توجه به اینکه استان مرکزی صنعتی است مقرر شد در کمیته فنی جداگانه با عنوان مدیریت پسماندهای صنعتی استان ، تمام واحدهای صنعتی استان که فعالیت می کنند اطلاعاتشان در سامانه‌ای جمع‌آوری شود که این مهم با همکاری محیط زیست و اداره کل صمت در حال انجام است که چه نوع پسماند با چه میزان تولید می‌کنند و اکنون در حال حاضر وضعیت پسماندها چگونه است.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس قانون پسماند، پسماندهای که تولید می‌شود خود متولی دفن و امحای زیست محیطی پسماند هستند که واحد صنعتی مربوطه مکلف است پسماندهای خود را به صورت بهداشتی دفع کنند که اکنون پوشش آن در استان کامل نیست و اطلاعات در حال جمع آوری است.