به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی «مجید صباغ زاده» با تشریح روند اصلاح نقاط حادثه خیز در جادهها اظهار کرد: پس از ابلاغ ریاست جمهوری مبنی بر اصلاح نقاط حادثهخیز، ۱۵۸۵ نقطه شناسایی و مطابق با دستورالعملهای مصوب و ابلاغی کمیسیون ایمنی راههای کشور در سال ۱۳۹۵ سازمان راهداری برابر مفاد دستورالعمل اقدامات لازم به منظور آشکارسازی نقاط مذکور را انجام و تاکنون توانسته ۶۰۸ نقطه را رفع و اصلاح کند.
وی ادامه داد: در همین راستا دستورالعمل قبلی بازنگری و نسخه جدیدی تهیه و در نشست کمیسیون راههای کشور که در بهمن ماه سال گذشته برگزار و تصویب و در نامه وزیر راه و شهرسازی وقت به اعضای کمیسیون و استانداران ابلاغ شد.
مدیرکل دفتر علایم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: بر همین اساس انجام فرایند شناسایی و جمعآوری اطلاعات مربوط به تصادفات فوتی و جرحی مربوط به سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ آغاز شد.
صباغزاده با بیان اینکه کارگروهی متشکل از نمایندگان ادارات کل راهداری و پلیسراه استانها تشکیل و اقدامات لازم در راستای تهیه مستندات کامل تصادفات فوتی و جرحی جمعآوری و در سامانه جامع راهداری بارگذاری شد، تصریح کرد: در سه جلسه کارگروه ایمنی راه اقدامات لازم جهت بررسی و کنترل دادههای ثبتی توسط استانها انجام شد؛ ولی با عنایت به عدم اعلام نظر نهایی توسط پلیس راهور تاکنون منتج به نتیجه نشده است.
وی با اشاره به اعتبار مورد نیاز جهت رفع و اصلاح نقاط پرتصادف، گفت: به طور متوسط بالغ بر ۱۰۰۰۰۰ هزار میلیون ریال اعتبار نیاز است که در همین راستا مکاتبات لازم با سازمان برنامه و بودجه انجام شده، ولی تاکنون منتج به نتیجه قطعی نشده است.
صباغزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر معیار اولویتبندی نقاط حادثه خیز به چه صورت است، تصریح کرد: این معیار در دستورالعمل جدید با اولویت نقاطی است که دارای ایرادات زیرساختی و مهندسی بوده و اولویت اصلاح بر مبنای روش منفعت - هزینه است.
وی تاکید کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون تعداد ۱۱۵ نقطه پرتصادف با اعتباری بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال رفع و اصلاح شده است.
به گفته مدیرکل دفتر علایم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، رفع یک نقطه پرتصادف زمانی در آمارهای این سازمان قرار میگیرد که به امضای مشترک مدیرکل راهداری و فرمانده پلیسراه استان برسد.
صباغزاده درباره استانها و محورهایی که بیشترین اصلاح در آنها انجام شده گفت: بیشترین تعداد مربوط به استانهای قم، البرز، خراسان جنوبی و همدان است.