توسعه و پیشرفت هر کشوری ریشه در کارآمدی نخبگان آن کشور دارد چرا که حضور موثر نخبگان در حوزه های مختلف توام با فهم دقیق و عمیق آنها به مسایل، باعث میشود تا با صرف کمترین هزینه، مشکلات و نارساییهای جوامع مرتفع شود.
هر روز شاهد ظهور نخبگان جدیدی در جامعه هستیم که دارای ایده و اندیشه بوده و با وجود تعدد نخبگان، تحرک ،پویایی و امکان نوآوری در جامعه مهیا می شود.
توجه بیشتر به نخبگان و بهره مندی از ظرفیت های آنها، مسیر پویایی و پیشرفت برای جوامع را هموار می نماید و رسیدن به این هدف نیازمند ساختار نهادی پویا است که بتواند نخبگان را با مسایل جامعه درگیر کند.
بنیاد ملی نخبگان سازمانی است که به شناسایی، جذب و پشتیبانی مادی و معنوی از نخبگان می پردازد و در همه استان های کشور فعال است. استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ظرفیت های انسانی و قابلیت های منحصر بفرد بویژه در حوزه های نفت و انرژی، منابع طبیعی، کشاورزی، گردشگری ، گیاهان دارویی و محیط زیست، نیازمند توجه بیشتر به نخبگان و استفاده از توانایی آنها برای برون رفت از مشکلات و هموار نمودن مسیر پیشرفت استان است.
دامن زدن بر تعصبات قومیتی و طایفه گرایی در استان کهگیلویه و بویراحمد مانعی برای بهره مندی از نخبگان و مهاجرت آنها از استان می شود.
آنچه در پیش روست در همین پیوند و برای واکاوی جوانب آنچه در دستور کار بنیاد نخبگان استان بوده یا برنامه های جاری آنهاست که در گفت و گو با حمدالله اکوانی رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد میخوانید.
ایرنا: ضمن تعریفی از نخبگان و اهمیت آنها به رسالت بنیاد نسبت به نخبگان استان اشاره شود.
اکوانی: نخبه فردی است که با مجموعه ای از باورها، دیدگاه ها، نگرش و توانایی و تخصص وی در محیط پیرامون تاثیر مثبت گذاشته است و بخشی از نیازهای مردم و جامعه را در جهت تعالی کشور و جامعه رفع نماید.
وی با تاکید بر فراگیری نخبگان از تعریف مرسوم، گفت: سرآمدان هم نخبگانی هستند که اثرگذاری آنها برای جامعه روشن و مشخص است.
وی به اهمیت نخبگان در دوران بحران اشاره کرد و گفت: نخبگان به خصوص در زمان بحران خیلی اثرگذار هستند.نخبگی از مرحله استعداد برتر آغاز می شود و در یک فرایند، اگر الزامات خاصی را رعایت کند می تواند به مرحله نخبگی دست یابد
وظیفه بنیاد نخبگان، شناسایی، توانمندسازی و هدایت به سمت اثرگذاری مستعدان به حوزه های مختلف است و از نظر ما نخبگی یک فرایند است.
البته ما در چند بخش در حوزه های مختلف، افراد دارای ظرفیت و استعداد را شناسایی و پشتیبانی و کمک به توانمندسازی و هدایت آنها به سمت نیاز های جامعه کردیم که در جهت پاسخ به نیازهای جامعه و صنعت، اثرگذار باشند.
منتهی نخبگی از مرحله استعداد برتر آغاز می شود و در یک فرایند، فرد اگر بتواند مراحل مختلف، الزامات خاصی را؛ (اعم از توانمندی تخصصی، مشارکت در حل مسائل و مشکلات جامعه و در نهایت رعایت اخلاق نخبگی) رعایت کند می تواند به مرحله نخبگی دست یابد.
ایرنا: مکانیزم جذب و شناسایی و حمایت از نخبگان در استان در حوزه های مختلف به چه شکل است؟
اکوانی: در استان ما ۲۸۳ نفر از مستعدین برتر (بر اساس تعریف بنیاد از مستعد برتر)، در تخصص های مختلف شناسایی شده که مورد حمایت قرار داده ایم.
در حوزه دانشجویی و دانشگاهی در قالب طرح های مختلف مستعدان و افراد شاخص حوزه های مختلف دانشگاهی را شناسایی و با توانمندسازی آنها برای حل مسایل اساسی جامعه و صنعت آماده سازی کرده است.
در طرح شهید وِزوایی بنیاد، ظرفیت پذیرش ۴۰ دانشجو در استان وجود دارد اگرچه تاکنون از این فرصت به صورت کامل استفاده نشده است
در طرح شهید وِزوایی؛ که با هدف شناسایی و هدایت دانشجویان در فعالیت های فرهنگی، علمی و آموزشی دنبال می شود، در سال جاری ۱۷۶ نفر از دانشجویان دانشگاه های مختلف استان ثبت نام کردند که در نهایت ۱۲ نفر در رشته های علوم انسانی، پزشکی، فنی و مهندسی به تایید کارگروه های تخصصی در بنیاد ملی نخبگان رسیده است.
افراد منتخب به مدت یکسال از حمایت های مالی و طرح های توانمند سازی بنیاد نخبگان استفاده می کنند که با توانمندسازی دانشجویان را، در تخصص خودش به سمت حل مشکلات اساسی جامعه و صنعت هدایت می کند.
در سال های گذشته به صورت میانگین ۲ تا ۵ نفر در استان در طرح شهید وزوایی، منتخب داشتیم که امسال به صورت اولین بار، منتخبین طرح شهید وزوایی به عدد دو رقمی یعنی ۱۲ نفر رسیده است که دلیل آن اطلاع رسانی بهنگام و اثرگذار و از طرف دیگر بهبود ظرفیت های دانشگاه های استان برمی گردد.
بر اساس آمار جمعیت دانشجویی، لازم است سالانه ۴۰ نفر در قالب شهید وزوایی در استان مورد پشتیبانی قرار دهیم که به دلایل مختلفی نظیر، ضعف اطلاع رسانی، آشنایی کمتر جامعه مخاطب دانشجویی با تسهیلات بنیاد، و خودسانسوری و پایین بودن اعتماد به نفس، تاکنون تخصیص نیافته است و درخواست ما از دانشگاه ها، اطلاع رسانی آنها و تشویق دانشجویان به ثبت نام در طرح های حمایتی بنیاد ملی نخبگان است.
ایرنا: دانشجویانی که انتخاب کردید در قبال حمایت های بنیاد، چه تعهداتی برای رفع و پاسخگویی به مشکلات جامعه دارند ؟
اکوانی: این دانشجویان؛ بر اساس قرارداد منعقده بنیاد با دانشگاه، ملزم هستند در طول ماه ۴۰ ساعت برای کارهای توافق شده بنیاد، در دانشگاه وقت و مطالعه اختصاص دهند اگرچه هدف بنیاد حل مشکل در این مرحله در اولویت نیست بلکه توانمندسازی دانشجویان است.
مثلا یکی از این دانشجویان منتخب که در رشته روانشناسی تحصیل دارند ملزم هستند در طول سال در خصوص آسیب های اجتماعی استان، به عنوان دستیار یک استاد راهبر، کار کنند و از تجربه های استاد استفاده بهره مند شوند بنابراین دانشجویان منتخب در طرح شهید وزوایی در کنار یک استاد راهبر، توانمند و هدایت می شوند و آماده حل مشکل، پس از فارغ التحصیلی می شود.
کسانی که در این طرح موفق شدند، بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی، جذب کار در حوزه تخصصی شدند و این از موفقیت های این طرح است.
این طرح شهید وزوایی هم شامل دانشگاهیان وهم حوزویان می شود.۱۰ سال است از اجرای طرح شهید وزوایی در استان می گذرد که در این مدت ۴۰ دانشجو انتخاب شده است اگر چه در سال جاری ۱۲ نفر انتخاب شدبین میزان توانایی و استخدام منتخبین بنیاد، رابطه مستقیم است.
ایرنا: سابقه این طرح در استان چند سال است و در این سالها چند نفر انتخاب شده، همینطور به وضعیت کاری و جذب آنها هم اشاره کنید؟
اکوانی: ده سال است که این طرح در استان انجام می شود که در سال های گذشته حدود ۴۰ دانشجوی منتخب در این طرح داشتیم اگر امسال ۱۲ نفر، نیز منتخب داشتیم.
برای برای استخدام و جذب این دانشجویان، هم سازمان های دولتی و هم شرکت های خصوصی متقاضی جذب آنها هستند.
کسانی که تسهیلات بنیاد ملی نخبگان را کسب نمودند بالاتر از ۷۰ درصد از آنها، در سازمان های دولتی یا شرکت های خصوصی استخدام شدند بنابراین بین انتخاب منتخبین بنیاد و میزان توانایی و استخدام در آزمون های دولتی رابطه مستقیم وجود دارد یعنی کسی منتخب بنیاد باشد ۷۰ برابر نسبت به دیگران از شانس جذب و استخدام برخوردار است.
از دانشجویان یاد شده، در حال حاضر ، یکی از آنها عضو هیات علمی دانشگاه است که از دانشمندان پر استناد جهان است و بنا به گفته خود ایشان اگر حمایت های بنیاد در طرح شهید وزوایی نبود حال در این جایگاه نبودم.
بنا بر آماری که ما داریم ۷۶ درصد از منتخبان بنیاد ملی نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد در سازمان های دولتی و شرکت های خصوصی استخدام شدند ولی اینکه چقدر از اینها از شغل خود راضی هستند یا نیستند مطلع نیستیم.
ایرنا: در حوزه استادان دانشگاه چه طرح هایی دارید؟
اکوانی: در حوزه استادان، طرح شهید "کاظم آشتیانی" با هدف پشتیبانی از استادیاران جوانی است که به تازگی استخدام دانشگاه ها شدند و آنها طرح و ایده ای برای حل مسائل جامعه، کشور و استان دارند اما از جایی پشتیبانی نمی شوند و از گرند پژوهشی برخوردار نیستند.
امسال ۲ نفر در رشته های "میکروبیولوژی" و "شیمی تجزیه" در این طرح در استان جذب شدند که نامبردگان از ظرفیت مناسب در توسعه فعالیت ها حوزه تخصصی خود بهره مند هستند.
در طرح دیگری به نام شهید "چمران" که هدف آن، پشتیبانی از دانشگاهیان است که از افراد فارغ التحصیلی دوره دکتری حمایت می شود، یعنی فارغ التحصیلان دکتری تا زمانی استخدام، در صورتی که انتخاب شوند، به مدت ۲ سال زیر نظر استاد برجسته در رشته تخصصی آنها و با ارایه یک طرح مساله محور فعالیت می کنند و در مقابل بنیاد به مدت دو سال، حقوق استادیار پایه یک را به نامبردگان پرداخت می کند.
در سال جاری یک نفر انتخاب شده و در سال های گذشته سه نفر از طرح پسا دکتری شهید چمران در استان حمایت شدند.طرح های شهیدان "کاظم آشتیانی" و "چمران" از طرح های بنیاد نخبگان برای حمایت از استادان است
ایرنا: آیا شک و شبهه ای در انتخاب مخاطبان مختلف وجود دارد؟
اکوانی: چون استانداردهای بنیاد، استانداردهای حداکثری است و با شعار "سیاست عالی، محدود" دنبال می شود، امکان نفوذ غیرمقبول در شیوه های تعیین منتخبان، وجود ندارد چرا که افرادی که انتخاب می شوند از سرآمدان حوزه تخصصی خود هستند.
همین طور استاد میزبانی (راهبر) با شرایط ویژه مورد پذیرش قرار می گیرد چرا که کلیه استادان راهبر برجسته هستند و انتخاب آنها صرفا بر اساس ملاک های علمی سختگیرانه است.
ایرنا: طرح دیگری برای متخصصان حوزه های مختلف ارایه می شود؟
اکوانی: برای مشارکت مستقیم متخصصان در حل مسائل صنعت و جامعه، دو طرح است که متخصصان را به بخش صنعت و نیازهای جامعه متصل می کنیم.
در "طرح شهید بهشتی" بنیاد، که با مشارکت مستقیم یک تیم از استادان متخصص در یک حوزه مشخص، یک مساله مهم از استان شناسایی شده و در ظرف یکسال برای حل مشکل اقدام می شود.
این طرح که برای اولین بار در استان انجام می شود و امسال؛ با مجوز کارگروه "آموزش و پژوهش استان" با همکاری استانداری و مشارکت دانشگاه یاسوج، یکی از مهمترین چالش ها و مشکلات استان؛ (مشکلات جنگل های بلوط استان) را انجام می دهد. بر اساس طرح مشارکتی شهید بهشتی بنیاد، رفع مشکلات جنگل های بلوط به بنیاد نخبگان استان واگذار شد
این طرح از اسفند امسال اجرا می شود و چهار نفر از اعضای هیات علمی برجسته استان برای این ماموریت شناسایی شده است که بخشی از هزینه این طرح پژوهشی را بنیاد تقبل کرده و مابقی آن را نهاد متولی جنگل ها بر عهده دارد.
طرح دوم مشارکتی بنام طرح شهید "احمدی روشن" برای حل مسایل استان است که از طرح های موفق بنیاد ملی نخبگان بوده و تاکنون ۷ دوره در کشور اجرا شده و در استان سومین دوره برگزار شد.
تاکنون ۶ پروژه در قالب این طرح اجرا شد و برای امسال ۴ طرح پژوهشی تصویب شد و آماده اجرا از هفته های آینده هستیم شیوه این طرح، تمرکز بر هسته های مساله محور دانشجویی است که دو هدف دارد و یکی از اهداف آن آشنا کردن دانشجویان با کار تیمی مساله محور و آماده سازی آنها برای ورود به جامعه و صنعت است.
هدف دیگر هسته های مساله محور، حل مشکلی در استان است که در سال های گذشته بر اساس نیازهای استان اقدام شد.
بنابراین هدف اصلی ما در طرح "احمدی روشن"، تولید محصول نیست بلکه شبکه سازی و آماده سازی مستعدان برتر برای ورد به چرخه خدمت است.
همچنین هدف ما کاربردی سازی آموزش های دانشگاهی است که در یک سال دانشجو زیر نظر یک استاد راهبر، برای حل کردن مشکل، آشنا می شود.
اگر این طرح، منتج به محصول نشده باشد ولی چون بسترهای اولیه آن فراهم شده است و با اجرای این طرح، به شعار تربیت نیروی اثرگذار در حل مشکلات جامعه، دست می یابیم.
امسال در قالب طرح "شهید احمدی روشن"، ۶۰ دانشجو، ضمن مشارکت در طرح های مساله محور، مورد حمایت مالی قرار داده می شوند.
ناگفته نماند طرح های اولیه (مثل شهید وزوایی) با هدف توانمندسازی اقدام می شود ولی در این طرح دانشجویان به صورت میدانی برای حل مشکل مشخصی، حضور پیدا می کنند.
در کل کشور، در طرح شهید "احمدی روشن" ۴۰۰ هسته مساله محور دانشجویی فعال است. بنیاد نخبگان از دانش آموزان المپیادی و دارندگان رتبه های زیر ۱۰۰ بدون مراحل جذب منتخبین، حمایت می کند
ایرنا: رابطه ای یا طرحی هم با دبیرستان ها دارید مثلا ما در فوتبال مدرسه استعداد یابی داریم ؟
اکوانی : اگرچه آموزش و پرورش در این بخش حمایت های لازم را انجام می دهد ولی دانش آموزانی که در المپیادها، مقامی کسب نمایند به محض ورود به دانشگاه ، بنیاد آنها را هم حمایت مالی می کند و هم برنامه های توانمندسازی برای برای آنها در نظر می گیرد.
در طرح دیگری از بنیاد ، دانش آموزانی که با رتبه زیر ۱۰۰ وارد دانشگاه بشوند، بدون بررسی هیات های علمی بنیاد، و مراحل جذب منتخبین، به مدت یکسال از آنها حمایت و پشتیبانی می شود.
ایرنا: طرح های گفته شده بیشتر در حوزه دانشگاهی و مراکز علمی فرهنگی بوده، چه برنامه ها یا طرح های برای حمایت از دیگر نخبگان و سرآمدان دارد؟
اکوانی: سرآمدان افرادی هستند که نیاز به حمایت های بنیاد ندارند و مراحل نخبگی را طی کردند اثرگذار هستند و در حوزه خودشان منشا اثر بودند.
نخبگان و سرآمدان افرادی برجسته و اثرگذار در توسعه و تحول جامعه هستند و تکریم نخبگان با هدف معرفی به جامعه و الگوسازی از آنان از رسالتهای مهم بنیاد ملی نخبگان دانست و به همین خاطر، طرحی بنام "تکریم و الگوسازی" در بنیاد ملی نخبگان است، که سرآمدان را در قالب های مختلف تکریم می کنیم و بعنوان الگو به سایر افرادی که در مسیر نخبگی هستند، معرفی می کنیم.
در مورد انتخاب نخبگان، از مهمترین معیارهای انتخاب، اجماع عمومی در خصوص اخلاق نخبگی است که مثلا در مورد آن اعتراض و مخالفتی نباشد. بنابراین، اگر سرآمدی معرفی شود و اعتراضات و مخالفت هایی در مورد وی ابراز شود نقض غرض است و نه تنها نتوانستیم تکریم کنیم بلکه با معرفی آن فرد، زمینه و دستمایه تخریب و مخالفت های جدیدی برای وی فراهم کردیم. بانک اطلاعاتی از ۴۳۰ سرآمدان استان تهیه شده، که بنیاد، آنها را در قالب طرح"تکریم و الگوساز"،معرفی و تکریم می کند
اگرچه ما می دانیم برخی از افراد در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اثرگذار هستند و به دلیل همین مسایل یاد شده، در برخی موارد از تکریم و اعلام سرآمدان آنها صرف نظر شده است تا جایگاه آنان حفظ شود .
برای معرفی سرآمدان حوزه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در استان با چالش هایی نظیر تعارضات فرهنگی و عشیره ای مواجه هستیم که سبب خدشه به جایگاه اجتماعی آنان می شود و به همین دلیل با احتیاط رفتار می کنیم.
در حال حاضر بانک اطلاعی از ۴۳۰ نفر از سرآمدان در حوزه های مختلف در استان تهیه شده است.
ایرنا: اشاره ای هم به مهمترین مشکلات و چالش های استان داشته باشید؟
اکوانی: در حوزه آب و کشاورزی استفاده ما به صورت دانش بنیان نیست چرا که کشاورزی آب بر و کم بازده داریم شیلات، دامداری کم بازده داریم بنابراین می توانیم ظرفیت ها را برای فعالیت دانش بنیان در حوزه کشاورزی و دامپروری فعال کنیم.
فقدان استفاده از دانش و تکنولوژی های برتر در حوزه های مختلف کشاورزی و دامداری و نفت و گاز است اگر از ظرفیت نخبگان و ظرفیت فناوری و دانش استفاده کنیم هم منابع کمتری استفاده شده و هم بازدهی بیشتری خواهیم داشت.
غلبه فرهنگی عشیریه ای و سیاست زدگی حوزه های مختلف نهادی و اجرایی است وقتی یک ساختار و سیستم متاثر از سیاست زدگی و فرهنگ عشیره ای بشود در نتیجه نوعی تبعیض در بکارگیری منابع در آن جامعه ایجاد می شود و با این تبعیض بخش زیادی از نیروی انسانی را از گردونه استفاده حذف می شود.
مکانیزم جذب و بکارگیری نیروها در این نوع جوامع، خروجی مناسبی نخواهد بود.فقدان استفاده از دانش و تکنولوژی های برتر در حوزه های مختلف کشاورزی و دامداری و نفت و گاز، از چالش های مهم استان است
ایرنا: نیازها و کمبودهای موجود استان برای فعالیت نخبگان کدامند؟
اکوانی: استان در حوزه شیلات و دامداری و منابع طبیعی ظرفیت های ویژه ای دارد ولی از کشاورزی دانش بنیان برای توسعه گونه های مصرف کمتر آب و پربازده و سازگار با محیط استفاده نمی شود.
در حوزه فرهنگی و اجتماعی، بسیاری از چالش ها و مشکلاتی داریم که به آنها ورود نکردیم یکی از معضلات که پنهان ، اما بسیار اثرگذار است آسیب های ناشی از سلطه فرهنگ عشیره ای بر ذهنیت ها و کرداری برنامه ریزان و مجریان و سیاست گذاران در استان است که پیامدهای مهم آن، نوعی دو انگاری، قطبی سازی، تضاد و در نهایت حذف بخش مهمی به گوشه نشینی و حاشیه نشینی نخبگان استان است که خیلی از این افراد از استان مهاجرت می کنند.
یکی از مشکلات ما در اجرای طرح های حوزه های آسیب های اجتماعی بوده این بود که هیچ دستگاهی حاضر به مشارکت مالی برای اجرای طرح نبود حتی دستگاه هایی که متولی هستند ما آماده هستیم که شبکه نخبگان را در اختیار آنها قرار دهیم بنیاد که نمی تواند متولی باشد اگرچه بنیاد از مسایل آگاه است ولی اشراف بر همه مسایل سازمان ها ندارد بلکه بنیاد حاضر است علاوه بر معرفی شبکه نخبگان، نصف هزینه را نیز پرداخت می کند.
در بنیاد کارگروه های تخصصی وجود دارد و ما با نهادهای متولی مکاتبه کردیم اگر مشکل و مساله ای دارید بنیاد کارگروه تخصصی تشکیل می دهد و راهکار ارایه می کند اما طرح های عملیاتی و عینی می خواهیم.
هر نهادی که دارای مشکل و مساله است بنیاد آمادگی برای بررسی و ارایه پروپوزال ها در خصوص مساله محور آنها را دارد و شبکه نخبگانی را به آنها متصل کنیم که حل شود چرا که ما بانک اطلاعاتی از نیروی انسانی در کل کشور داریم بنیاد منابع مالی در قالب طرح شهید احمدی روشن یا شهید بهشتی داریم مشروط به اینکه همکاری سازمان در جهت اعلام نمودن مساله و مشکلات و درخواست چاره جویی برای آن باشند.سلطه فرهنگ عشیره ای بر مجریان و سیاست گذاران، موجب مهاجرت نخبگان از استان می شود
ایرنا: آماری از مهاجرت نخبگان استان دارید؟
اکوانی: در بنیاد نخبگان، طرح مسایلی نظیر فرار مغزها را قبول نداریم چرا که ایرادی ندارد اگر نخبه ای در جای دیگری برای وی فرصت کاری بهتری فراهم شود که باعث اثرگذاری در حل یک مشکل بشود مهاجرت آن فرد ایرادی ندارد اما باید به شکل غیرفیزیکی در خدمت منافع جمعی استان و کشور باشد حتی اگر خارج از کشور باشد همانند فردی که مهاجرت خارج از کشور دارد اگر برنمی گردد آیا دانش وی به گونه ای افزایش پیدا می کند و خدمات وی به شکلی است که به ایران،هویت و منافع ایرانی کمک می کند یا خیر.
در بنیاد طرح هایی داریم که شبکه سازی کنیم و امثال این افراد متصل به داخل کشور شوند.
ایرنا: استان ما که از استان های کم برخوردار است چه تسهیلات ویژه ای برای جذب نخبگان برای نیازهای استان لحاظ شده است؟
اکوانی: بنیاد طرحی به عنوان "بازگشت نخبگان غیرمقیم" دارد نخبگان هم استانی که در خارج کشور هستند اگر به استان برگردند هم مکان یابی می کنیم و هم پشتیبانی مالی می کنیم و همچنین با مشارکت با نهاد مربوطه، برای نگهداشتن آن نخبه، اقدام می شود طرحی است که برخی از استان ها اجرا کردند و هنوز ما اجرا نکردیم "طرح بازگشت نخبگان خارج از کشور" که افرادی که تمایل دارند در دانشگاه های ما یا صنعت ما شاغل شوند ما معرفی می کنیم و بنیاد به مدت ۶ ماه حقوق و مزایایی اینها را پرداخت می کند وی پس از این مدت، آن نهاد باید پرداخت کند، ولی هنوز موفق به اجرای آن نشدیم اگرچه مسوولان کشوری بنیاد در استان حضور یافتند و در این خصوص بحث و بررسی شد.
اگر چه اجرای این طرح در استان مشکل است اولا باید دستگاه متقاضی باید پیدا شود و دستگاه متقاضی مثلا دانشگاه ها، توانایی پشتیبانی و پرداخت مزایایی وی را داشته باشند از طرفی نهادهای ما از این امکانات محروم هستند.
اجرای برخی از طرح های بنیاد نخبگان در استان؛ به دلیل ضعیف بودن صنعت استان، فراهم نیست. اجرای طرح بازگشت نخبگان به استان بدلیل ناتوانی حمایت سازمان ها، مقدور نیست
ایرنا: مشکلات برنامه ریزی بنیادنخبگان در استان کدامند؟
اکوانی: با وجود کمبود منابع در بنیاد ملی نخبگان، ولی در کهگیلویه و بویراحمد از سهمیه کامل استان در طرح های مختلف بنیاد استفاده نکردیم چرا که در طرح شهید وزوایی ۴۰ نفر سهمیه داریم و با مشارکت پایین دانشجویان، در نهایت ۱۲ دانشجو جذب می شود.
مشکل دیگری ما در استان، ضعف بخش خصوصی است بخش خصوصی بجز در چند مورد محدود در تولید و صادرات استان، ضعیف است ولی انتظار داریم بخش خصوصی، محور حرکت توسعه باشد چرا که قرار نیست بنیاد پولی به دیگر سازمان های دولتی پرداخت کند.
نکته سوم نهادهای اداری و اجرایی است که همکاری موثر و لازم را در برخی از مواقع؛ برای اجرای طرح های مشارکتی، با منتخبان بنیاد ندارند اگرچه بنیاد همه امکانات را فراهم کرده و منابع هم موجود هست، ولی در اجرا با دستگاه متولی با مشکلاتی مواجه هستیم.
این موانع و چالش های مشارکت نهادهای اجرایی با منتخبان بنیاد، به ضعف و اراده و پیگیر نبودن فرد و مسوول متولی سازمان برمی گردد و به فقدان تعهد لازم فرد، به توسعه خدمات و فعالیت ها در حوزه مربوطه، برمی گردد.
بنیاد نخبگان مخالف پول پاشی است و صرفا حمایت می خواهند چرا که اعتقاد داریم در خیلی از مواقع پرداخت پول اشتباه است و شعار ما این است که شما چکار می خواهید انجام بدهید تا ما به شما پول بدهیم.
ایرنا: برخی از افراد نخبه شاید تصور کنند در صورت استفاده از منابع بنیاد ملی نخبگان، محدودیت هایی در آینده برای آنها ایجاد شود؟
اکوانی: بنیاد هیچگونه تعهدی از افراد نمی خواهد و حتی هر طرحی که بنیاد ملی نخبگان به صورت مشارکتی همکاری می کند کلیه مالکیت معنوی برای آن فرد است و پولی که پرداخت می کنیم انتظار بازگشت نداریم بنابراین هیچ تعهدی جز خدمت و حرکت در مسیر توسعه کشور نمی خواهیم. ظرفیت های برتر استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه های کشاورزی، منابع طبیعی،گردشگری و نفت و پتروشیمی است
ایرنا: ظرفیت های موجود استان برای فعالیت نخبگان کدامند؟
اکوانی: حوزه هایی که مزیت نسبی به خصوص برای جذب نخبگان در استان است، یکی حوزه های کشاورزی و منابع طبیعی استان است.
حوزه بعدی نفت و گاز در استان است چرا که کسانی که تخصص در این حوزه دارند به راحتی جذب شدند و در مراکز علمی و آموزشی استان نیز چنین شرایطی وجود دارد.