تهران- ایرنا- کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: نظام سلطه با بن‌بست راهبردی در مسیر ملت ایران روبرو شده‌ است و به همین دلیل به صدور بیانیه روی آورده‌اند.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در تحلیل خود از دخالت کشورهای اروپایی در امور داخلی ایران گفت: کشورهای تروئیکای اروپا شامل انگلیس، آلمان و فرانسه از ابتدای اغتشاشات در جمهوری اسلامی ایران به شدت از اغتشاشات حمایت می‌کنند و به همراه آمریکایی‌ها دخالت آشکاری در مسائل داخلی ایران داشته‌اند و به نظر می‌رسد تقسیم کاری میان آمریکایی‌ها و کشورهای اروپایی به ویژه تروئیکای اروپا به‌وجود آمده است.

صدرالحسینی عنوان کرد: سرویس‌های اطلاعاتی این کشورها با حمایت کامل وزرای امور خارجه آنها در طول هفته‌های اول اغتشاش در ایران حرکت غیردیپلماتیک انجام دادند و به ضدانقلاب خارج‌نشین و جریان‌های معاند و تروریست در خارج از کشور کمک کردند تا بتوانند جمعیتی خشن و غیرمبادی آداب را به نام ایرانیان که البته براساس آماری که گرفته شد تعدادشان در اطراف سفارتخانه‌های ما کمتر از ۵ درصد بود را با یک میان وعده و وعده ناهار از شهرهای مختلف به پایتخت‌هایشان در برلین، پاریس و لندن و برخی دیگر از شهرهای اروپایی گسیل کنند و تظاهرات سنگینی را اطراف سفارتخانه‌های ما انجام دادند.

وی بیان کرد: حتی پلیس این کشورها همکاری قابل توجهی را با این اغتشاشگران داشت و به سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران هم تعرضاتی صورت گرفت و حتی به برخی از مراکز غیردیپلماتیک جمهوری اسلامی مانند مراکز مذهبی، فرهنگی هم تعرضات و خساراتی وارد شد. همه این موارد نشاندهنده همکاری دولت‌ها، سرویس‌های اطلاعاتی و پلیس این کشورها است.

صدرالحسینی اظهار کرد: موضوع کاملا مشخص براساس اسناد، مدارک و نشانه‌ها، وجود مثلث آمریکایی یا غربی ابری (رژیم صهیونیستی) یا پترودلارهای سعودی است و آنها برای این اقدامات، هماهنگی کاملا منسجم و مشخص و برای هر پرده، برنامه‌ای را در داخل و خارج کشور دارند. بنابراین احساس شکست و بن‌بست در مقابل ملت ایران و در چارچوب جمهوری اسلامی و دولت سیزدهم بر آنها مشهود است.

وی یادآور شد: واقعیت امر این است که موفقیت‌های یکساله دولت سیزدهم در حوزه‌های مسائل منطقه‌ای، بین‌المللی و حرکت اقتصادی در داخل، مقابله‌ با رشد و سرعت تورم و مشکلات بر زمین مانده‌ای که برخی از آنها بیش از ۱۰ سال فشار روانی را بر ملت ایران وارد می‌آورد سعی دشمنان ما را بر آن داشت که حرکت منسجمی را در این ارتباط انجام دهند که ما بخشی از آن را در حوزه بین‌الملل می‌بینیم.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: این یک واقعیت است که امروز در کشورهای اروپایی افزایش طول زمان جنگ اوکراین مسائل و مشکلات اقتصادی، کمبود انرژی به شدت به آنها فشار وارد می‌کند و روزی نیست که در این کشورها اعتراضات، اعتصابات و تظاهرات صورت نگیرد. برخورد غیرانسانی که آنها نسبت به تظاهرکنندگان دارند کاملا با آنچه که در اتاق‌های خودشان نشسته‌اند و علیه مقامات جمهوری اسلامی بیانیه‌هایی صادر می‌کنند متفاوت است.

صدرالحسینی عنوان کرد: امروز حتی در برخی از کشورها مانند هلند که نسبت به سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه وضعیت اقتصادی مناسب‌تری دارد مشاهده می‌کنیم که پلیس به چه شکل با باتوم، گاز اشک‌آور و سگ‌ها و اسب‌های آموزش‌دیده به جان اعتراض‌کنندگان و سرکوب و جلوگیری از اعتراض آنها افتاده است و در جلسات مربوط به مسائل حقوق بشری به خودشان اجازه می‌دهند که در امور داخلی جمهوری اسلامی دخالت کرده و حتی تصویب کنند که کمیته حقیقت‌یاب در حوزه مسائل بانوان و کودکان در ایران تشکیل شود ضمن اینکه بیشترین جنایات در دنیا در کشورهای اروپایی و آمریکا علیه کودکان و بانوان انجام شده است.

وی ادامه داد: آمار و ارقام بسیار تاسف‌آوری در این ارتباط از زنان که در طول سال از سوی افراد و یا در آمریکا توسط پلیس کشته می‌شوند و یا فرزندانی که توسط گروه‌ها و باندهای مخوف دلالی برای فروش کودکان یا اعضای کودکان فعال هستند و اختاپوس‌وار به صورت باندهای مخوف، فرزندان را از خانواده‌هایشان جدا می‌کنند و روی آنها معاملات بسیار ناگواری انجام می‌دهند وجود دارد.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: حتی اخیرا برخی از مقامات پارلمان اروپا به این موضوع که در روز حداقل دو نفر از زنان در اروپا توسط مردان کشته می‌شوند اشاره کرده‌اند و در طول سال تعداد قابل توجهی از زنان در اروپا به این شکل فوت می‌کنند و متاسفانه هیچ‌گونه حمایتی از جانب دولتمردان و سیاستمداران اروپایی برای آنها وجود ندارد و در عین حال رسانه‌های آنها به شدت علیه روح، روان و اذهان مردم ایران در حال فعالیت هستند برای اینکه بتوانند شرایطی را به‌وجود آورند که به اصطلاح خودشان تغییر نظام در جمهوری اسلامی ایران اتفاق بیفتد.

صدرالحسینی خاطرنشان کرد: مجددا هم جلسه‌ای را در پایتخت یکی از کشورهای اروپایی با تمرکز بر مساله تغییر نظام در جمهوری اسلامی برگزار کرده‌اند که متاسفانه در آن جلسه تعدادی از مشاوران ایرانی هم حضور داشتند و مقرر شده که فرانسه به عنوان پیشقراول به‌اصطلاح حمایت از حقوق بشر و حقوق زنان فعالیت‌هایی را در این ارتباط داشته باشد و از همه ابزارهای ممکن در این مورد استفاده کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: امروز اجماعی در حوزه نظام سلطه علیه ملت ایران به وجود آمده و همه تلاش آنها بر این موضوع معطوف است. یقینا در طول بیش از 80 روز گذشته، این مساله به‌طور کامل مشخص شده که ملت ایران ممکن است در ارتباط با موضوعاتی از جمله مسائل اقتصادی گله‌مندی یا اعتراضاتی داشته باشند که بخش قابل توجهی از این اعتراضات هم اعتراضات به حقی است که متاسفانه به دلیل عدم توجه به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم در سال‌های گذشته انباشت شده اما هیچ گاه همراه با کشورهای غربی نخواهند شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا یادآور شد: بنابراین مساله اعتراضات در کشور امروز به پایان رسیده است و اعتراض‌کنندگان شرایط کشور را به خوبی درک می‌کنند و متوجه این موضوع که هرگونه تجمع که اغتشاشاگران حتما بخشی از آن هستند موجب خوشحالی و سوءاستفاده براندازان نظام خواهد شد، هستند.

وی همچنین در مورد روابط راهبردی ایران و چین گفت: مسائل دوراندیشانه، امنیت ملی و منافع ملی و ظرایفی که در حوزه روابط خارجی وجود دارد باید کاملا مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهارکرد: این مساله به شرق، غرب و یک کشور مربوط نمی‌شود بلکه هر کسی که در هر کجای دنیا در حوزه سیاست خارجی کار می‌کند باید به این نکات توجه داشته باشند که در حقیقت سیاست خارجی هر کشور مولفه‌های گوناگونی دارد و به هیچ عنوان با برخوردهای احساسی و تنش‌های موقتی نمی‌توان سیاست خارجی را ترسیم کرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: بر همین اساس هیچ‌گاه کشورها با یک، دو یا چند مورد از تنش‌های مرزی، به روابطشان با همسایگان آسیب نمی‌زنند و یا این روابط را به یک روابط غیرحسنه تبدیل کنند. بلکه کار دیپلماسی در حوزه سیاست خارجی این است که مسائل و موضوعات را با گفت و گو و رسیدن به توافقاتی که طرفین یا طرف‌های موضوع بحث با آن روبرو هستند به یک نتیجه برسد لذا در ابتدا این نکته باید مورد تاکید قرار گیرد.

روابط ایران و چین راهبردی است

صدرالحسینی بیان کرد: نکته مهم دیگر اینکه روابط مهم و اساسی جمهوری اسلامی ایران و چین می‌تواند روابط راهبردی باشد البته زمانی که ما بتوانیم به انعقاد قراردادها و اقدامات طولانی در حوزه مسائلی که توافقات و تفاهمات اولیه انجام دادیم بپردازیم و انجام یک تفاهمنامه اولیه نه فقط روابط ما بلکه روابط هیچ کشوری راهبردی تلقی نمی‌شود.

وی ادامه داد: هر چقدر که بتوانیم روی موضوعی به تفاهم، عقد قرارداد و انجام طرح نزدیک شویم، قطعا این روابط می‌تواند روابط راهبردی باشد.

کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: بنابراین انتظار این است که ما در روابطمان با کشوری مانند چین که در طول ۴۰ و اندی سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ‌گاه نگاه براندازنده و یا دخالت در امور داخلی ایران را در دستور کار نداشته است بتوانیم با سیری که در حوزه تفاهمات عنوان کردم به روابط راهبردی برسیم و این روابط راهبردی را مستحکم‌ کنیم.

صدرالحسینی یادآور شد: بر همین اساس اگر بخواهیم روندشناسی و مقایسه‌ای داشته باشیم و نموداری را ترسیم کنیم که رابطه ما و اروپایی‌ها در طول ۴۳ سال گذشته چه فراز و فرودهایی را داشته و این روابط با چین چگونه بوده است قطعا و یقینا این نمودار و تصویر به ما خواهد گفت که روابط ما با پکن بسیار متفاوت از روابط ما با اروپایی‌ها بوده است.

وی عنوان کرد: اروپایی‌ها جزو کشورهایی بودند که در همه مراحل سعی و تلاششان این بوده که همراه با سیاست‌های آمریکا با ما مقابله و رفتار کنند و مواجه شوند. این مساله در طول حداقل ۲ دهه گذشته به نام پرونده هسته‌ای کاملا روشن است.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: اگر به قبل از آن و به زمان تحریم‌های بعد از داماتو که آمریکایی‌ها علیه ما انجام دادند نگاه کنیم درمی‌یابیم که اروپایی‌ها تا حدود زیادی با آمریکایی‌ها همراهی کردند و اگر قبل از آن و به دوران دفاع مقدس نگاه کنیم قطعا اروپایی‌ها در کنار مخالفین ما و رژیم بعثی صدام و علیه ملت ایران قرار داشتند و در پذیرش جمهوری اسلامی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی هم اروپایی‌ها با تعلل، وارد صحنه پذیرش انقلاب ملی و ملت بزرگ ایران بودند.

روابط حسنه ما با چین در مقایسه با اروپا قابل قیاس نیست

صدرالحسینی تصریح کرد: بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشیم قطعا روابط حسنه ما با چین در طول ۴۳ سال گذشته و روابط ما با اروپایی‌ها به‌خصوص سه کشور تروئیکای اروپا که امروز موضع‌گیری آنها به حساب همه کشورهای اروپایی گذاشته می‌شود، قابل قیاس نیست.

وی اضافه کرد: به‌راحتی می‌توان این مساله را بیان کرد که اروپایی و غربی‌ها در طول ۴۳ سال گذشته دائما و در حوزه‌های مختلف بر خواسته‌های ملت ایران مواجه منفی داشتند. در همین ماه‌های اخیر اروپایی‌ها بودند که ضمن تاکید بر بحث انعقاد احیای برجام و احیای حفظ منافع ملی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب برجام علیه ما اقدامات تحریمی و حقوق بشری انجام دادند.

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: در هفته‌های اخیر هم مجددا اروپایی‌ها بودند که دخالت‌های مداومی در حوزه داخلی ما و حمایت از اغتشاشگران انجام دادند اما ما این مسائل را از چین نمی‌بینیم. اما باید این موضوع را مدنظر قرارداد دهیم که آیا دخالت چین در حوزه ارضی که در بیانیه کشورهای عربی منعقد و سپس صادر شد باید با سکوت گذرانده شود؟ باید گفت قطعا اینگونه نیست و حتما باید اقدامات دیپلماتیک در این زمینه انجام و پاسخ مناسب در جای لازم داده شود.

هر اختلاف امروز ما با چین به نفع آمریکایی‌ها است

صدرالحسینی اظهار کرد: هر اختلاف امروز ما با چین به نفع آمریکایی‌ها است که می‌خواهند حیات ملت ایران را بگیرند. این موضوع کاملا روشن است که معطل گذاشتن بسیاری از قراردادها، تفاهمنامه‌ها و موضوعات در ارتباط با اینستکس و غیره که اکنون فهرست قابل توجهی از جانب اروپایی‌ها است باید مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: چین در دوران تحریم کمک‌های زیادی به ما کرده است. هر کدام از اینها به جای خود اما ما از چین در ارتباط با مسائل ارضی و جزایرمان انتقاد داریم. این موضوع که در همراهی با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای هنوز برخی مسائل برای چین حل و فصل نشده و در کنار کشورهای عربی حرف‌هایی را در این خصوص بیان می‌کند که خود مدیرکل آژانس هم اعلام می‌کند که ایران بیشترین همکاری‌ها را با ما داشته جای انتقاد دارد.