یاسوج- ایرنا- با حمایت دولت در محرومیت زدایی احداث پل بر روی رودخانه مارون بعد از ۴۰ سال آرزوی دیرینه مردم ۲ روستای بید انجیر شهرستان چرام و آبریز کهگیلویه را تحقق بخشید و آنها برای همیشه از شَر گِرگِر دردسرساز خلاص می شوند.

به گزارش ایرنا ۲۰ روستای محروم منطقه آبریز و بید انجیر در شهرستان کهگیلویه و چرام سالهای زیادی است که برای عبور از رودخانه خروشان مارون از وسیله ای سنتی به نام گِرگِر استفاده می کنند.

گِرگِر مورد استفاده اهالی ۲ روستای بید انجیر شهرستان چرام و آبریز کهگیلویه سالهای زیادی است که پیوند ۲ روستا را همچون کابل محکم آن پیوسته نگه داشته است ولی استفاده سنتی از این وسیله خطرناک مشکلات زیادی را نیز برای آنها به وجود آورده است.

در برخی موارد این وسیله باعث آسیب رساندن به اهالی روستا می شد به گونه ای که مردم برای عبور از رودخانه با خطر از دست دادن انگشت دست به دلیل استاندارد نبودن گرگر روبرو بودند.

به گفته اهالی منطقه بیش از ۴۰ سال است که ایاب و ذهاب بیش از یکهزار نفر از اهالی روستاهای ۲ شهرستان کهگیلویه و چرام با این وسیله سنتی انجام می شود.

طبق گفته مردم محلی و ساکنان روستا این وسیله سنتی تاکنون خطرات جانی و جسمی زیادی را برای مردم به وجود آورده است.

حالا بعد از گذشت چند دهه دولتمردان سیزدهم در راستای شعار محرومیت زدایی خود عملیات اجرایی احداث پل بر روی این رودخانه را برای خدمات رسانی به مردم محروم این مناطق آغاز کردند.

به گفته فرماندار چرام نبود زیرساخت های ارتباطی طی سالیان اخیر مشکلات زیادی را در خدمات رسانی برای اهالی روستای بید انجیر چرام به وجود آورده است.

سید عبدالرحمان توفیقیان اضافه کرد: با احداث پل فلزی بر روی این رودخانه با توجه به وجود زمین های حاصلخیز کشاورزی در حاشیه رودخانه مارون شاهد مهاجرت معکوس روستائیان نیز خواهیم بود.

محرومیت زدایی سیاست اصلی دولت سیزدهم

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در آیین کلنگ زنی احداث پل روستای بید انجیر یکی از سیاست های اصلی دولت سیزدهم را محرومیت زدایی دانست و گفت: تامین زیرساخت های ارتباطی مناطق محروم طی ۲ سال اخیر در دستور کار قرار گرفت.

کیامرث حاجی زاده احداث پل بر روی رودخانه سمه در بخش دیشموک، احداث جاده طریق الطیب روستای موگر بخش سوق و احداث پل ارتباطی بر روی رودخانه مارون برای روستاهای بید انجیر و آبریز را خدمات ماندگار دولت سیزدهم طی ۲ سال اخیر دانست و گفت: با اجرای این طرح ها سیاست اجرایی دولت در محرومیت زدایی اجرایی شد.

وی با اشاره به محرومیت عمیق مردم روستاهای بید انجیر و آبریز شهرستان کهگیلویه و چرام افزود: توسعه زیرساخت های ارتباطی یکی از دغدغه های اصلی این مردم بود.

حاجی زاده منطقه بید انجیر شهرستان چرام را سخت گذر و بسیار مشکل دانست و تصریح کرد: بیش از یکهزار نفر از اهالی این روستا از گِرگِر برای عبور از رودخانه استفاده می کردند.

وی استفاده سنتی از گِرگِر را بسیار خطرناک دانست و اضافه کرد: با همکاری شرکت نفت گچساران یک پل فلزی برای احداث بر روی این رودخانه تامین شده است.

تخصیص ۲۵ میلیارد ریال از متمم سفر ریاست جمهور برای اجرای این طرح

حاجی زاده احداث پل بر روی روخانه مارون یکی از خدمات خوب دولت سیزدهم در راستای محرومیت زدایی دانست و گفت: با همکاری استانداری ۵۵ میلیارد ریال برای اجرای این طرح هزینه پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: ۲۵ میلیارد ریال از این اعتبار از متمم سفر ریاست جمهور به اداره کل راهداری تخصیص داده شد.

حاجی زاده تصریح کرد: بر اساس تعهد پیمانکار با توجه تکمیل پل فلزی پیش بینی می شود طی یکسال این طرح به بهره برداری برسد.

معاون عمرانی استانداری تصریح کرد: با برنامه ریزی های انجام شده مسیر ارتباطی روستای آبریز که فاصله کمی تا جاده ملی پاتاوه - دهدشت دارد نیز بهسازی نیز خواهد شد.

وی اجرای این طرح را یک کار جهادی و خدمت ماندگار دولت دانست و اظهارکرد: با اجرای این طرح سیاست دولت در مهاجرت معکوس اجرایی خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه وبویراحمد نیز در این ایین توسعه زیرساخت های ارتباطی در مناطق محروم استان را یکی از اولویت ها دانست و گفت: با احداث پل علاوه بر تسهیل در تردد شاهد توسعه این منطقه نیز خواهیم بود.

عابد محمدی با اشاره به اینکه گِرگِر روستای بید انجیر به گِرگِر دردسرساز معروف بود افزود: روند اجرایی این طرح با تعهد پیمانکار در کمترین زمان ممکن به بهره برداری خواهد رسید.

وی اضافه کرد: این پل فلزی به طول ۶۲ متر و عرض ۶ متر با ارتفاع ۱۴ متر از سطح رودخانه احداث خواهد شد.

محمدی تصریح کرد: با اجرای این طرح علاوه بر کاهش هزینه ها شاهد خدمات رسانی بهتر به مردم خواهیم بود.

روستاهای محروم آبریز و بید انجیر در ۴۵ کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد.

بیش از ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت حدود ۷۱۳ هزار نفری کهگیلویه وبویراحمد در ۲ شهرستان کهگیلویه و چرام ساکن هستند و بخش کمی از حدود ۷۰هزار هکتار زمینهای کشاورزی این مناطق آبی است.