ارومیه - ایرنا - معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری غیر سیاسی شدن دانشگاه‌ها را یک آفت دانست و گفت: دولت سیزدهم معتقد به تقویت و حمایت از مطالبه‌گری دانشجویان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر عبدالحسین کلانتری روز سه‌شنبه در نشست منطقه‌ای معاونین فرهنگین دانشگاه‌های منطقه سه کشور با بیان اینکه فشار برای غیر سیاسی شدن دانشگاه‌ها در زمان دولت سازندگی استارت خورد، افزود: رهبر معظم انقلاب در آن زمان این آفت را به طور داهیانه درک کرده و در حمایت از تقویت فعالیت‌های دانشجویی موضع گیری کردند.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت حس مطالبه گری در دانشجویان، اظهار کرد: در کنار تقویت و حمایت از مطالبه‌گری دانشجویان باید آگاهی لازم جهت جلوگیری از انحراف در این مسیر نیز فراهم شود.

اتفاقات اخیر ثمره نوع مواجه ما با مباحث فرهنگی بود

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه باید حوادث اخیر در دانشگاه‌ها آنالیز و راهکارهای لازم برای مدیریت این فضا ارائه شود، گفت: اتفاقات اخیر ثمره بی توجهی و شیوه مواجه ما با مسائل فرهنگی بود.

وی ادامه داد: اغتشاشات اخیر در کشور اهمیت کار بر روی مباحث فرهنگی را برای ما نشان داد و باید قبول کنیم که در مباحث فرهنگی کم کاری‌های قابل توجهی رخ داده است.

کلانتری با بیان اینکه تلاش لازم برای ایجاد آورده جدید فرهنگی در کشور صورت نگرفته است، اضافه کرد: متاسفانه در مواقع بحران همیشه از ذخایر فرهنگی استفاده کردیم و آورده جدیدی ایجاد نشده است.

کار فرهنگی به مسوولیت اجتماعی در دانشگاه‌ها پیوند شود

وی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ را در قالب مسوولیت اجتماعی تعریف کرد، افزود: بسیاری از کارهای فرهنگی زمانی به عنوان ارزش و هدف در اذهان می‌نشیند که به یک فعالیت اجتماعی پیوند یابد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: مسوولیت اجتماعی زمانی معنا می‌یابد که دانشجویان وارد میدان شوند؛ حضور دانشجویان در مناطق کم برخوردار و تلاش آنان برای ارائه خدمات به آنان سبب تعریف مسوولیت اجتماعی در وجودشان خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اهداف فرهنگی در میدان اجتماعی نمود پیدا می‌کند، یادآور شد: کار فرهنگی یک کار بروکراتیک نیست و برای نتیجه بخش بودن آن باید ذوق و صبوری لازم را داشت.

حس ترد شدگی در دانشجو خطرناک است

کلانتری با خطرناک توصیف کردن ایجاد حس ترد شدگی در دانشجویان، اظهار کرد: دشمن در کمین برای تقویت حس ترد شدگی در قشر دانشجو و بهره مندی از این فرصت است چون حس ترد شدگی در دانشجو هم عوارض اجتماعی بسیار سنگینی دارد و هم سبب کاهش امید در جامعه می‌شود که مهاجرت یکی از اثرات آن است.

وی ادامه داد: دخیل کردن دانشجویان در تصمیمات دانشگاهی و واگذاری اجرای برنامه‌ها به آنان نقش بسزایی در کسب تجربه و از بین رفتن این حس ترد شدگی دارد لذا باید شرایطی ایجاد کرد که دانشجویان با آزمون و خطا در فضای دانشگاهی ضمن کسب تجربه، آمادگی کامل برای حضور در عرصه‌های مختلف جامعه را نیز داشته باشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه همزمان با تغییر شرایط، تغییر در شیوه فرهنگ سازی نیز باید به روز شود، گفت: دانشجو و فضای دانشگاهی سرشار از ظرفیت است که می‌توان برای خدمت به جامعه و انقلاب از آن بهره برد.

افزایش سواد رسانه‌ای در دانشگاه‌های ضروری است

وی با تاکید بر ضرورت آموزش و افزایش سواد رسانه‌ای در دانشگاه‌ها، اضافه کرد: در دنیای امروزی رسانه بیشترین تاثیر در فضای جامعه دارد که قشر دانشجو باید آگاهی کافی نسبت به آن داشته باشد.

کلانتری یادآور شد: دانشجویان و اساتید دانشگاهی حتی نسبت به پلتفرم‌های فضای مجازی نیز باید آگاهی لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه دشمنان با استفاده از فضای مجازی و پلتفرم‌ها به دنبال هجمه علیه انقلاب اسلامی هستند، تاکید کرد: چگونه می‌شود که اینستاگرام در ترکیه نمایندگی دارد و ملزم به رعایت قوانین آن کشور شده ولی حتی حاضر به مذاکره با ایران نیست؛ رصد فضای مجازی حاکی از آن است که شبکه‌های اجتماعی در ایران اقدام به ترویج اختلافات مذهبی و قومیتی می‌کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تقویت شاخص‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در دستور کار قرار دارد، گفت: معتقدیم در کنار شاخص‌های علمی و پژوهشی، باید شاخصه‌های فرهنگی نیز در رتبه بندی دانشگاه‌ها لحاظ شود.