بوشهر- ایرنا– مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر گفت: با برنامه ریزی خوب این شرکت توانست تابستان گرم امسال را بدون خاموشی پشت سر بگذارد و مردم از برق پایدار بهره مند شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامرضا حشمتی روز سه شنبه در نشست‌ پاسخگویی مدیران استان بوشهر در جمع خبرنگاران افزود: با وجود ناترازی ۱۲ تا ۱۵ هزار مگاواتی بین تولید و مصرف در کشور اما این امر در تابستان گذشته در شرایطی که هیچ فرصتی برای احداث و افزایش در حوزه تولید نبود باعث بروز خاموشی‌ها نشد و یکی از بهترین تابستان‌ها در سطح ملی و استانی پشت سر گذاشته شد.

وی ادامه داد: نرخ خاموشی برق استان بوشهر در سال‌های گذشته بالای یکهزار دقیقه در سال بود که با برنامه ریزی‌های انجام شده امروز به ۱۷۵ دقیقه کاهش یافته و قرار است تا پایان سال ۱۴۰۵ این رقم به ۸۰ دقیقه برسد.

حشمتی با بیان اینکه نرخ خاموشی در سال گذشته، ۶۰۰ دقیقه اعلام شده است گفت: تلاش می‌شود با شناسایی و رفع نقاط ضعف و بهسازی، استفاده از عملیات خط گرم در مناطق شرجی و رطوبت زا رقم خاموشی ها کاهش یابد.

وی با اشاره به مدیریت مصرف ۱۴۰ مگاواتی برق در تابستان گذشته اضافه کرد: هر سال در فصل تابستان با ۵.۵ تا ۶ درصد رشد مصرف در بخش خانگی روبرو بودیم این درحالی است که امسال نه تنها این رشد اتفاق نیفتاد بلکه با سه درصد کاهش مصرف نیز مواجه شدیم.

نصب ۱۶ هزار کنتور هوشمند

مدیرعامل شرکت نیروی برق استان بوشهر با بیان اینکه توسعه و هوشمند سازی یکی از ابزارهای مدیریت مصرف است گفت: در این راستا طی یک سال گذشته نزدیک به ۱۲ هزار کنتور هوشمند برای مشترکان بزرگ (دیماندی) در این استان نصب شده و به این ترتیب ۱۰۰ درصد این مشترکان در استان مجهز به این کنتورها هستند.

وی یادآور شد: این درحالی است که تا پیش از دولت سیزدهم تنها چهار هزار کنتور هوشمند در استان بوشهر برای مشترکان بزرگ نصب شده بود.

به گفته حشمتی در بخش خانگی از سال گذشته تاکنون چهار هزار کنتور هوشمند در استان بوشهر نصب شده و براساس برنامه ریزی انجام شده تلاش می‌شود امسال نیز۱۲ تا ۱۳ هزار کنتور دیگر در این بخش نصب شود.

مقاوم سازی شبکه برق رسانی در مقابل ریزگردها

حشمتی گفت: یکی از چالش‌های صنعت برق در استان‌های گرمسیری ریزگردها هستند که با نشستن روی تجهیزات و عجین شدن با رطوبت باعث شکست عایق، ایجاد اتصال و خاموشی می شوند.

وی اضافه کرد: در این راستا مقاوم سازی شبکه در مقابل ریزگردها با استفاده از تکنولوژی نوین و پوشش عایقی در استان بوشهر اتفاق افتاد.

وی یادآور شد: همچنین از ابتدای اردیبهشت تا مهر ماه نیز شست و شوی تجهیزات در ۹۰۰ کیلومتر مرز آبی به صورت خط گرم و با آب مقطر در سطح استان انجام شد.

تامین ۴۵۰ پنل خورشیدی برای عشایر

حشمتی در باره برق رسانی به عشایر کوچ رو گفت: با توجه به اینکه عشایر مکان ثابتی ندارند تلاش شده از طریق مولدهای خورشیدی قابل حمل مشکل روشنایی آنها برطرف شود.

وی ادامه داد: در همین ارتباط سال گذشته ۴۵۰ دستگاه مولد خورشیدی قابل حمل تامین و امسال نیز ۴۵۰ دستگاه دیگر تا قبل از دهه فجر در اختیار عشایر قرار می‌گیرد.

حشمتی اظهار کرد: قیمت هر یک از این پنل‌های خورشیدی ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است که درصد کمی از این مبلغ توسط عشایر پرداخت می‌شود.

وی در باره وضعیت برقرسانی به روستاهای استان بوشهر گفت: در زمان حاضر همه روستاهای بالای ۱۰ خانوار استان بوشهر از برق برخوردار هستند و تنها ۲۸ آبادی وجود دارد که تلاش می‌شود با توسعه شبکه برق خورشیدی در ۲ سال آینده برق دار شوند.

حشمتی افزود: انرژی‌های فسیلی روبه پایان است و با توجه به آلایندگی این نوع انرژی‌ راهی بجز حرکت به سمت انرژی‌های پاک وجود ندارد.

وی با اشاره به ظرفیت استان بوشهر در زمینه تولید انرژی خورشیدی اظهار کرد: هرچند در سال‌های گذشته نسبت به تولید انرژی خورشیدی کم توجهی شده بود اما امروز براساس تکلیف دولت ۱۰ هزار مگاوات برق امسال باید در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی در کشور تولید شود.

به گفته حشتمتی تاکنون زمین قریب به ۴۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان بوشهر تثبیت و در فاز نخست ۱۷۰ مگاوات با شرکت ساتگاه نهایی شده است.

برقرسانی به آب شیرین‌کن ها

وی اظهار کرد: برقرسانی به آب شیرین‌کن‌ها از تکالیف وزارت نیرو است که در این راستا ظرفیت سازی خوبی تاکنون در استان بوشهر انجام شده است.

به گفته حشمتی ۱۰ مگاوات برق برای آب شیرین کن ۳۵ هزار مترمکعبی مپنا در استان بوشهر با ۱۰ میلیارد تومان اعتبار ظرفیت سازی شد و برق آب شیرین‌کن‌های کنگان، شیف، وحدتیه، سعدآباد و دالکی نیز به صورت کامل تامین و حدود ۱۰ خاستگاه دیگر نیز در دست تامین است.

وی در باره خط انتقال آب سیراف به جم گفت: این خط انتقال از سال ۸۹ آغاز امامتوقف شده بود که در سفر وزیر نیرو به استان بوشهر به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی این وزارتخانه معرفی شد.

حشمتی یادآور شد: در زمان حاضر مناقصه این طرح برگزار و این پروژه با ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار مطابق برنامه در دست اجرا است.

وی تاکید کرد: پروژه خط انتقال آب سیراف به جم به طول ۳۰ کیلومتر است که باید ۲۰ مگاوات ظرفیت سازی برای تامین برق آن اتفاق افتد و از جمله پروژه‌هایی است که باعث می شود آبرسانی به شهرستان جم از حالت تانکری خارج شود.

۳۰۰ میلیارد تومان مطالبات شرکت برق استان بوشهر

حشمتی قیمت تمام شده هر کیلو وات برق را یکهزار تا یکهزارو ۲۰۰ تومان اعلام کرد و ادامه داد: این در حالی است که فروش برق هر کیلو وات در بخش خانگی ۳۹ تومان و سایر بخش‌ها ۵۵ تومان است.

وی اظهار کرد: شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر معادل یک سال فروش برق معادل ۳۰۰ میلیارد تومان از دستگاه‌های اجرایی طلب دارد که از این رقم بیشترین بدهی مربوط به بخش‌های نظامی، انتظامی، آموزش و پرورش و علوم پزشکی است.

مدیر عامل شرکت نیروی برق استان بوشهر یادآور شد: این شرکت با وجود اینکه در بخش کاهش نرخ خاموشی جزو پنج استان برتر کشور به شمار می‌رود اما در بخش وصول طلب از مشترکان برق جزو پنج استان آخر است.

به گفته حشمتی، مشترکان غیر مجاز در مناطق حاشیه شهرها و در جاهایی که امکان دادن مجوز کنتور وجود ندارد، ساکن هستند و حدود ۶ میلیارد تومان برق غیر مجاز در سال مصرف می‌کنند.

تزریق ۳۵۰ مگاوات برق از صنایع استان به شبکه سراسری

مدیرعامل شرکت نیروی برق استان بوشهر گفت: مصرف برق صنایع نفت و گاز مستقر در عسلویه چیزی معادل سه هزار مگاوات است به همین دلیل در زمان حاضر سه نیروگاه هزار مگاواتی برای تامین برق خود تاسیس کرده اند و افزون بر این در مناطق کنگان، عسلویه و بیدخون نیز به شبکه استان متصل هستند تا در مواقعی که نیروگاه‌های آنها با مشکل روبرو می‌شود از انرژی برق استان استفاده کنند.

حشمتی با اشاره به اینکه براساس قانون صنایع انرژی بر مکلف به تامین انرژی خود هستند اضافه کرد: نیروگاه‌های برق صنایع مستقر در عسلویه در تابستان امسال بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ مگاوات به شبکه سراسری برق تزریق کردند.

وی تاکید کرد: بر این اساس این صنایع موظف به تامین ۱۰ هزار مگاوات برق طی سه سال هستند که تاکنون هزار تا یک هزار و ۵۰۰ مگاوات برق تولید کرده اند.