اهواز - ایرنا - مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: هشت تفاهمنامه در هفته پژوهش و فناوری امسال بین دانشگاه شهید چمران اهواز و صنایع بزرگ خوزستان منعقد می‌شود.

به گزارش ایرنا علیرضا دنه دزفولی روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در سرسرای اداری معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: این تفاهمنامه‌ها در حوزه های میراث فرهنگی، شرکت فولاد اکسین، ملی حفاری، شهرداری، راه و شهرسازی به منظور همکاری در انجام فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی به امضا می رسد.

وی افزود: این دانشگاه هم اکنون با ۱۲۸ دستگاه اجرایی ارتباط فعال دارد که حوزه های فنی و مهندسی و علوم اجتماعی از فعالترین هستند.

دنه دزفولی با بیان اینکه این ارتباط موجب شده تا حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از خروج ارز جلوگیری به عمل آید ادامه داد: به صورت خاص این همکاری در حوزه تجهیزات ازدیاد برداشت نفت، بومی سازی فناوری اکتشاف میادین نفت و گاز، شبیه سازهای حفاری، بومی سازی فناورهای کاربردی لیزر مبنا و بومی سازی افزودنی های سیالات حفاری است.

مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه شهید چمران اهواز از جمله فعالیت های سال ۱۴۰۰ این دانشگاه را در این زمینه، انعقاد ۱۳۳ قرارداد با حجم قرارداد ۴۵۰ میلیارد ریال با دستگاه‌های مختلف، و هفت پایان نامه تقاضا محور به مبلغ بیش از یک میلیارد ریال و ۲۰ فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در صنعت بیان کرد.

وی اضافه کرد: ۱۰ قرارداد از محل بودجه یک درصد پژوهشی سازمان ها نیز به مبلغ ۲۰ میلیارد ریال منعقد شده که حاصل فعالیت ۱۵ پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی است.

برگزاری ۱۲۸ همایش در هفته پژوهش

دبیر اجرایی هفته پژوهش و فناوری در خصوص هفته پژوهش و فناوری گفت: تاکنون محتوای برگزاری ۱۲۸ همایش در این هفته در دانشکده های علوم ، علوم تربیتی و روانشناسی، ادبیات، مهندسی علوم آب و محیط زیست، اقتصادی و علوم اجتماعی ، کشاورزی و دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز دریافت شده که پیش بینی می شود به ۲۰۰ همایش افزایش یابد.

دنه دزفولی ادامه داد: چهار کارگاه تخصصی در کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید چمران نیز در این هفته تشکیل خواهد شد که با موضوعات آشنایی با پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی و لاتین، پایگاه‌های نشریات و نرم افزارهای موجود در کتابخانه مرکزی و روش های استفاده از آنها برگزار می‌شود.

وی توضیح داد: در روز اول هفته پژوهش به نام دانشگاه با درهای باز پذیرای سه هزار بازدید کننده دانش آموز از دانشگاه شهید چمران اهواز خواهیم بود.