یاسوج- ایرنا- رویکرد دولت مردمی سیزدهم توجه و حمایت از زندگی و تولید جامعه عشایری است به گونه ای که آیت الله رئیسی؛ رئیس جمهور در بدو ورود خود به یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد پای درددل اهالی عشایر منطقه گرگو در شهرستان بویراحمد نشست که این مهم نشان از نقش مهم عشایر و توجه دولت به تولید و اشتغال آنان دارد.

به گزارش ایرنا، قشر زحمت کش و پرتلاش عشایر کهگیلویه و بویراحمد به روزهای سخت و سرد عادت دارند، اما چند سالی بود که گرانی و کمبود علوفه برای دام هایشان، نامناسبی راه های ارتباطی و دسترسی نداشتن به آب سالم زندگی را بر آنان دشوار کرده بود.

جامعه عشایر کهگیلویه و بویراحمد در چند دهه گذشته با کاهش جمعیت مواجه بوده به گونه ای که به گفته فرمانده ناحیه مقاومت بسیج عشایر استان از ۹ هزار به سه هزار خانوار تقلیل یافته اند اما دولت در تلاش است با کمک به آن ها نگذارد مشکلات بر زندگی شان چیره شوند.

سال ها بود حضور مسئولان در میان مردم کمرنگ شده بود و مدیران ترجیح می دادند از میز و یا از مسافت دور، دستی برای توده های مردم تکان دهند اما اکنون استاندار کهگیلویه و بویراحمد به عنوان مقام ارشد اجرایی استان بیش از ۱۰ بار در مناطق عشایری استان حضور یافته و از نزدیک به درد و دل و مشکلات این قشر گوش داده و یک به یک در صدد رفع چالش های پیش روی آن ها بوده است.

البته این شیوه که توسط آیت الله رئیسی رئیس جمهور آغاز شده کم کم به یک عادت برای مسئولان تبدیل شده است ،اینک مسئولان شأنی جز خدمت به مردم برای خود تعریف نمی کنند چرا که اعتبار خود را از آن‌ها وام گرفته‌اند.

می توان گفت که توجه دولت سیزدهم به عشایر بیش از گذشته است و اثرات آن در جامعه عشایری مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد به راحتی مشهود است.

وعده های دولت به عشایر استان شامل توسعه راه های ارتباطی و آب پایدار، اشتغالزایی، توزیع پنل های خورشیدی، افزایش توزیع نهاده های دامی و ایجاد زیرساخت های گردشگری در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد بوده است که تحقق آن ها زمینه ساز امیدواری هر چه بیشتر عشایر به آینده بهتر شده است.

بازگشایی بیش از چهار هزار کیلومتر جاده عشایری در استان

دسترسی به جاده های ارتباطی مهمترین نیاز عشایر استان است که با توجه به توپوگرافی استان و نبود زیرساخت های لازم شرایط را برای عبور و مرور عشایر سخت کرده اما متولیان امر برای بازگشایی و اصلاح این جاده ها آستین همت بالا زده اند.

اهالی بیشتر مناطق عشایری استان به دلیل ناهمواری راه ها برای رساندن بیماران خود به مراکز درمانی ناچار به استفاده از چهارپایان هستند که بهبود وضعیت راه ها تاثیر بسیاری در رفاه حال آن ها دارد.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال بیش از چهار هزار کیلومتر جاده عشایری بازگشایی شده است.

فضل الله آذرفر تاکید کرد: علاوه بر این پس از وقوع سیل تابستانه مانسون و تخریب بخشی از جاده های عشایری کار بازگشایی این جاده ها با مبلغ اعتبار ۱۲ میلیارد تومان انجام شد.

۲۵۰ میلیارد تومان تحفه سفر ریاست جمهور برای عشایر از محل متمم

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبارات متمم سفر ریاست جمهوری برای عشایر استان مصوب شده است.

وی افزود: این اعتبار به منظور اجرای پروژه های عمرانی و خرید خدمات و ادوات آبرسانی و بازگشایی جاده ها در نظر گرفته شده است.

آذرفر بیان کرد: به محض تخصیص این اعتبار کار در مناطق عشایری استان آغاز خواهد شد.

۱۶۰میلیارد تومان اعتبار محرومیت زدایی برای عشایر کهگیلویه و بویراحمد در نظر گرفته شد

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: از آنجا که اعتبارات تملک دارایی امور عشایر استان بسیار پایین بود با پیگیری های صورت گرفته ، ۱۶۰ میلیاردتومان اعتبار محرومیت زدایی برای این مجموعه در نظر گرفته شده است.

فضل الله آذرفر اظهار داشت: اعتبار در نظر گرفته شده هم اینک در مرحله تبادل موافقت نامه است.

وی افزود: بیش از چهارهزار کیلومتر راه عشایری سخت گذر در استان وجود دارد که برای بازگشایی آن ها نیاز به اعتبار بالایی است و با اعتبارات کنونی مقدور نیست.

برای نخستین بار؛ اختصاص تسهیلات اشتغالزایی برای عشایر استان

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای نخستین بار تسهیلات اشتغالزایی به عشایر استان به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافت.

فضل الله آذرفر ابراز داشت: عشایر استان می توانند تسهیلات اشتغال زایی از ۱۰۰ میلیون تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان دریافت کنند.

وی افزود: تاکنون ۲ هزار نفر واجد شرایط برای این تسهیلات در مناطق مختلف عشایری استان شناسایی شده اند.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سال های گذشته هیچ اعتباری مختص عشایر در این رابطه اختصاص داده نشده بود.

کمک به عشایر استان برای خرید نهاده های دامی

آذرفر تاکید کرد: همچنین امسال مبلغ ۱۱ میلیارد تومان تسهیلات از محل بند ب ماده ۵۲ برای خرید نهاده های دامی برای عشایر استان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: عشایر برای دریافت این تسهیلات با نرخ ۱۰ درصد و بازپرداخت یک ساله می توانند مراجعه کنند و از تسهیلات برخوردار شوند.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۰۰ نفر از قشر عشایر استان برای دریافت این تسهیلات در چهار ماه اخیر تشکیل پرونده داده اند.

۳۰ میلیارد تومان برای تامین آب پایدار مناطق عشایری

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰ منبع ذخیره آب در مناطق عشایری این استان احداث شده است.

سید مهدی عباسیان اظهار داشت: این منبع های ۲۵ تا ۵۰ متر مکعبی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد به منظور ذخیره آب عشایر از طریق تانکرهای سیار یا رساندن آب چشمه ها از طریق لوله کشی به نزدیک سیاه چادرهای عشایری ساخته شده است.

وی افزود: برای ساخت هر مخزن بین ۷۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده و بر اساس آخرین آمارها، امسال در مجموع ۳۰ میلیارد تومان برای تامین آب پایدار مناطق عشایری استان هزینه شده است.

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هم اینک هفت پروژه تامین آب شرب پایدار برای عشایر استان در حال مطالعه است.

به گفته عباسیان روزانه ۱۵۰ هزار لیتر آب آشامیدنی به وسیله تانکرهای سیار در مناطق عشایری این استان توزیع می شود.

وی تاکید کرد: این میزان آبرسانی از طریق ۱۰ تانکر ۱۴ هزار لیتری صورت می گیرد که امور عشایر استان به دلیل فرسوده بوده ناوگان آبرسانی نیاز فوری به حداقل ۵۰ تانکر آبرسانی دارد.

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: هم اینک ساخت ۲۲ مخزن ذخیره آب در مناطق عشایری گچساران در دست اجراست و تاکنون یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به ساخت این مخازن اختصاص یافته است.

واگذاری ۱۱۱۰ پنل خورشیدی به عشایر کهگیلویه و بویراحمد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک هزار و ۱۱۰ دستگاه پنل خورشیدی به عشایر این استان در سال جاری واگذار می شود.

جمال معتمدی زاده ابراز داشت: یک هزار و ۱۱۰ پنل خورشیدی در سال جاری به عشایر این استان واگذار می شود که بخش عمده ای از آن ها وارد انبار شده اند.

وی افزود: این پنل ها با هماهنگی اداره امور عشایر استان به عشایر واگذار می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سال گذشته یک هزار پنل خورشیدی به استان اختصاص یافت و همگی میان عشایر توزیع شد.

معتمدی زاده ابراز داشت: این پنل ها (سامانه ها) قابلیت تولید ۱۰۰ وات برق را دارا بوده که روشنایی حداقل پنج شعله لامپ کم مصرف، شارژ چراغ قوه و گوشی همراه را تأمین خواهد کرد.

وی بیان کرد: وزن کم، قابل حمل بودن و نصب آسان از مهمترین مزایای این پنل هاست و این مزیت به مصرف کننده کمک می کند تا بدون نیاز به متخصص، به راحتی خود بتواند این سیستم خورشیدی را نصب و از آن استفاده کند.

ایجاد زیرساخت های گردشگری

طبیعت بکر، زندگی چادرنشینی، پوشش لباس محلی و غذاهای سنتی و آواها و نواها در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد هر گردشگری را مجذوب خود می کند به همین دلیل توسعه زیرساخت های گردشگری برای نخستین بار در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اینک 2 طرح مطالعاتی برای مناطق عشایری استان در دست مطالعه است.

وی ادامه داد: یکی از برنامه های امور عشایر کشور اجرای طرح های گردشگری جهت ایجاد اشتغال و جذب توریست است.

آذرفر بیان کرد: هم اینک مناطق عشایری مستعد کهگیلویه و بویراحمد در حال شناسایی اند و اعتبارات لازم برای اجرای طرح تخصیص خواهد یافت.

اعتبار بی سابقه ۴۰۰ میلیارد تومانی برای عشایر استان

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای نخستین بار در کشور اعتباری چشمگیر برای اشتغالزایی و کمک به عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافته است.

سرهنگ حسن رضایی افزود: میزان این اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که در تاریخ عشایر کهگیلویه و بویراحمد بی سابقه است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: وام اشتغالزایی مذکور در راستای جهت تامین علوفه، دام سبک و دام سنگین، توسعه گیاهان دارویی، باغداری، طیور، مشاغل خانگی و دیگر موارد است.

سرهنگ رضایی عنوان کرد: ثبت نام برای تسهیلات ۴۰۰ میلیارد تومانی برای عشایر کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است و عشایر می توانند برای دریافت این تسهیلات متقاضی شوند.

وی ادامه داد: این میزان اعتبار تا حد زیادی می تواند تاثیر مطلوبی در مناطق عشایری استان داشته باشد و منجر به رونق تولید و اشتغال پایدار شود.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: جامعه عشایری استان در بخش تولیدی و اقتصادی دارای توانمندی های زیادی است که با تولیدات متنوع و پرمصرف داخلی نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند.

چالش های پیش روی عشایر کهگیلویه و بویراحمد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید: جاده دسترسی عشایر در شهرستان های مختلف استان فوق العاده نامناسب است که تردد روزانه و حمل بار را برای مردم عشایر سخت کرده است.

سید علی احمدزاده می افزاید: تانکرهای آبرسانی برای مناطق مختلف عشایری استان فرسوده و وضعیت نامناسبی دارند و در این راستا بازسازی ناوگان آبرسانی برای عشایر ضرورت دارد.

وی ادامه داد: صنایع دستی عشایر این استان زبانزد بوده که باید سرمایه گذاری ویژه ای روی این مهم صورت گیرد و بازاری برای فروش محصولات آن ها دست و پا شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: عشایر در شهرستان گچساران بهترین نگهبانان تاسیسات نفتی هستند و حتی چادر هایشان در مجاور لوله های نفتی برپا می شود می طلبد از محل اعتبارات نفت، مبلغی برای تامین امکانات رفاهی عشایر در نظر گرفته شود.

البته مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مشکلات عشایر استان می افزاید: بالابودن هزینه های نگهداری دام های سبک و سنگین و پایین بودن قیمت گوشت یکی دیگر از مشکلات عشایر استان است.

آذرفر عنوان کرد: افزایش قیمت نهاده های دامی هم گریبانگیر عشایر استان است که شرایط را برای آن ها تا حدی دشوار کرده است.

وی ادامه داد: فرسوده بودن ناوگان آبرسانی و در این باره نیاز مبرم به حداقل ۵۰ تانکر آبرسانی وجود دارد.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد

عشایر تولید کننده محض هستند و بخش عظیمی از تولیدات در کشور مربوط به عشایر است به گونه ای که از بچه هفت ساله تا مردان و زنان آنان در راستای تولیدات و نیازمندی های کشور فعال و همه پای کارند بنابراین می طلبد حمایت های لازم از آن ها صورت گیرد.

جمعیت عشایر کهگیلویه و بویراحمد ۷۲ هزار نفر از است که این جمعیت از ۶ ایل بومی،۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) شکل گرفته است.

تولید ۲۷ درصد از محصولات زراعی ، ۶۰درصد از گوشت قرمز و ۳۵ درصد صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد متعلق به جامعه عشایری است.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک‌ میلیون رأس دام سبک و سنگین نیز دارند.