بندرعباس - ایرنا - روند احداث بندر نخل ناخدای بندرعباس که بیش از یک دهه از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد با توجه ویژه دولت سیزدهم به تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، مجددا آغاز شد.

بندر نخل ناخدای بندرعباس؛ طرحی ملی که کلنگ احداث آن در سال ۱۳۹۰به زمین خورد و قرار بود به عنوان یکی از طرح‎های مهم و منحصر به‌فرد در کشور به شکل نخل ساخته شود اما پس از مدتی، رها شد و اینک احداث آن در دستور کار مدیران دولت مردمی قرار گرفته است.

به طور واضح‌تر این بندر مهم گردشگری در سه مرحله جداگانه تعریف و نهم بهمن ‌ماه سال ۱۳۹۰ با عقد قرارداد بین اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و شرکت «کران دریا» که مراحل مطالعه خود را توسط شرکت «مهندسین مشاور پویا طرح پارس» پشت سرگذاشته بود، وارد مرحله عملیاتی شد.

هرچند عباس کمالی معاون سابق مهندسی و عمران اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ از پایان ساخت بندر چند منظوره نخل ناخدا به ‌عنوان نخستین بندر نخلی شکل کشور در بندرعباس در سال ۱۳۹۲ خبر داد اما عملا کار ساخت آن از سال ۱۳۹۲ تا پایان دولت یازدهم متوقف ماند.

از زمان آغاز دولت سیزدهم مدیران این دولت مردمی، عزم خود را جزم کرده تا برای تکمیل نخستین بندر تفریحی مسافری به طول چهار کیلومتر گام‌های بزرگی بردارند.

قدم‌های نخست، با خبر ۱۱ آبان ماه سال ۱۴۰۰ با عنوان؛ «اعضای کمیسیون عمران مجلس از بندرگاه نخل ناخدای بندرعباس بازدید کردند» قوت گرفت؛ این بازدید با همراهی مدیرعامل و اعضای هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی انجام شد.

همچنین معاون سابق مهندسی و عمران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان روز سه‌شنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۰ خبرداد که؛ «عملیات هیدورگرافی بندرگاه چندمنظوره نخل ناخدا بندرعباس با هدف تهیه نقشه‌های دریایی و اراضی پسکرانه با مقیاس‌های مناسب جهت انجام مطالعات هیدرودینامیک و طراحی سازه‌های ساحلی و فراساحلی آغاز شد».

از طرفی ۱۹ آبان ماه امسال استاندار هرمزگان در بازدیدی که به همراه «عزت‌الله ضرغامی؛ وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی» از اسکله و موج شکن نخل ناخدا بندرعباس انجام داد، عزم و اراده دولت سیزدهم برای پاسخ مثبت به طرح و ایده مدیران بنادر و دریانوردی و اجرای طرح‌های نیمه‌تمام را نشان داد.

و حالا بعد از اظهارنظرها و بازدیدهای متعدد؛ «عملیات اجرایی تکمیل موج‌شکن فاز نخست بندر نخل ناخدا» امروز چهارشنبه ۲۳ آذرماه با حضور «مهدی دوستی» نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، « حسین عباس‌نژاد» مدیرکل بنادر و دریانوردی و «عباس کمالی» مدیرکل راه و شهرسازی و جمعی از مدیران استان آغاز شد.

رونق معیشت ساحل‌نشینان تکالیف سازمان بنادر و دریانوردی است

در ابتدای این مراسم مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار داشت: توسعه بنادر کشور با هدف ایجاد اشتغال پایدار، رونق گردشگری دریایی، افزایش سهم کشور از راندمان اقتصادی منطقه، گسترش و رونق معیشت ساحل‌نشینان همواره جزو اهداف مهم دولت سیزدهم و تکالیف سازمان بنادر و دریانوردی بوده است.

حسین عباس‌نژاد افزود: مرحله نخست این طرح شامل احداث زیرساخت‌های اولیه بندری و دریایی، جاده دسترسی، موج شکن‌ها و حوضچه پهلوگیری شناور است که در این مرحله اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد ریال از محل داخلی سازمان بنادر و دریانوردی هزینه شده و حتی از اعتبار پیش‌بینی شده برای کل طرح در برآوردهای اولیه ۱۰۰ میلیارد ریال نیز بیش‌تر است.

براساس سیاست کلی دولت سیزدهم، تکمیل طرح‌های بنادر کوچک و چندمنظوره با استفاده از راهبرد گسترش سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی در اولویت سازمان بنادر و دریانوردی است.وی با بیان اینکه مرحله دوم آن نیز با کاربری تاسیسات مسافری، گردشگری و تفریحی از طریق جذب سرمایه‌گذار طراحی شده است، ادامه داد: براساس سیاست کلی دولت، تکمیل طرح‌های بنادر کوچک و چندمنظوره با استفاده از راهبرد گسترش سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی در اولویت سازمان بنادر و دریانوردی است.

تکمیل موج‌شکن فاز نخست بندر نخل ناخدا در راستای تفاهم‌نامه وزرای کشـور، راه و شهرسازی و میـراث فرهنگـی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این رابطه به امضای تفاهم‌نامه همــکاری ســه‌جانبه بین وزرای کشـور، راه و شهرسازی و میـراث فرهنگـی، گردشـگری و صنایـع دســتی اشاره کرد و بیان داشت: عملیات اجرایی تکمیل موج‌شکن فاز نخست بندر نخل ناخدا نیز در راســتای این تفاهم‌نامه و با هدف ارتقــا کیفــی و ایمنـی گردشـگری و مسـافری دریایـی مطابق با شـرایط ایمـن مطابـق بـا اسـتانداردهای ملـی و بین‌المللـی آغاز شده است.

عباس‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به مشخصات عملیات اجرایی تکمیل موج‌شکن فاز نخست بندر نخل ناخدا اشاره و بیان کرد: این پروژه سازمان بنادر و دریانوردی قرار است توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با اعتباری بالغ بر یکهزار و ۳۴۷ میلیارد ریال تکمیل شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: عملیات اجرایی تکمیل حوضچه (موج‌شکن) بندر نخل ناخدا شامل تکمیل بازوی اصلی (شرقی) به طول تقریبی ۳۵۰ متر و بازوی فرعی (غربی) به طول تقریبی۱۵۰متر است.

وی در خصوص مشخصات سازه‌ای بندر نخل ناخدا نیز گفت: مساحت موج‌شکن حدود ۹۷هزار متر مربع، مساحت حوضچه حدود هفت و نیم هکتار، دهانه ورودی حوضچه ۷۳ متر طول و عمق حوضچه نیز حدود ۲.۵۰ متر است.

۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل بندر نخل ناخدا

در ادامه استاندار هرمزگان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل و بهره‌برداری از بندر نخل ناخدا درنظر گرفته شده است، گفت: برای تکمیل فاز نخست این بندر اعتباری حدود ۱۳۵ میلیارد تومان لحاظ است.

مهدی دوستی اظهار داشت: هرمزگان پایتخت گردشگری دریایی ایران بوده و باید این موقعیت را توسعه دهیم.

وی بیان داشت: پروژه نخل ناخدا در یک مقطع متوقف شده بود اما اکنون علاوه براینکه می‌خواهیم این پروژه موج‌شکن این بندر را با یک قرارداد حدود ۱۳۵ میلیارد تومانی تکمیل کنیم، مذاکراتی هم با سرمایه‌گذاران داشتیم تا ظرفیت‌های این منطقه را ببینند و سرمایه‌گذاری انجام دهند که در این بخش هم ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

دوستی اشاره کرد: صرفا به این تک پروژه اتکا نشده و در قالب یک اکوسیستم دریایی دیده شده و علاوه بر بندر نخل ناخدا قرار است پروژه‌های شهید حقانی و جزیره هرمز هم در گام نخست در قالب یک اکوسیستم کار کنند.

وی گفت: در قدم بعدی قرار است بندر خمیر، تالاب و قشم هم به این اکوسیستم اضافه شوند.

دوستی اضافه کرد: باید زیر ساخت این طرح به عنوان پله اول انجام و تکمیل شود تا آمادگی واگذاری به سرمایه‌گذاران را داشته باشد.

بندر نخل ناخدا، طرح خوبی است چون هتل و تفریحات دریایی ویژه و به‌روزی در طول این مسیر دیده شده است و بیش از ۶ ماه زمان برای این منظور صرف شده است.وی ادامه داد: بندر نخل ناخدا، طرح خوبی است چون هتل و تفریحات دریایی ویژه و به‌روزی در طول این مسیر دیده شده است و امیدواریم تا می‌توانیم فاصله بین طراحی و اجرای طرح‌ها را کم کنیم، تقریبا تمامی تفریحاتی که در دنیا وجود دارد مطالعه شده و درواقع بیش از ۶ ماه زمان برای این منظور صرف شده است.

استاندار هرمزگان گفت: با حساسیت زیاد و جلسات متعددی به این طرح رسیدیم چون اعتقاد داریم مردم ایران و هرمزگان شایسته بهترین ها هستند و در همین راستا هم حرکت کردیم و سطح عالی را درنظر گرفتیم.

وی افزود: علت وقفه‌ای که در این پروژه رخ داد، نبود منابع مالی به میزان کافی و اینکه این بندر به عنوان یک پروژه تعریف شده بود نه یک طرح کامل، اما از آذر ماه امسال این طرح در دستور کار قرار گرفت و همه پای کار هستند تا این پروژه تکمیل شود.

"بندرگاه چند منظوره نخل ناخدا" از طرح‌های منحصر بفرد بندری کشور قلمداد می‌شود که با هدف کاهش ترافیک دریایی، دسترسی آسان به جزیره هرمز، ایمن‌سازی سفرهای دریایی و رونق گردشگری ساحلی و دریایی در منطقه شرق بندرعباس در دست احداث است که با بهره‌برداری کامل از این طرح فاصله ۱۹ کیلومتری بندرعباس به جزیره هرمز به ۱۰ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند.

بندرگاه نخل ناخدا ابتدای اتوبان درحال احداث بندرعباس میناب قرار دارد.